Toukokuussa minulla on liikeidea. Naiset ovat myyneet jo aikapäiviä käytettyjä pikkuhousujaan netissä. Löytyy pinkkiä, punaista, pitsiä, valkoista, stringiä, mummoalkkaria. Mutta kuka palvelee heitä, jotka haluavat nuorten miesten boksereita?
Päätin journalismin nimissä kokeilla, ottaako kalsaribisnes ilmaa siipien alle. Bisnes kiinnosti pyöriessään ainakin Hesaria.
Strategia
Uusi tuote uudelle asiakkaalle. Minulla ei ole yhtään kilpailijaa.Oletan parhaan markkinan olevan yli 35-vuotiaissa, naimisissa olevissa miehissä ja naisissa. Yritykseni visio itsestään markkinoilla? Tarjota luksusta jokaiselle asiakkaalle. Suomeksi, laitan nettikaupan pystyyn, jokainen tuote valmistetaan asiakkaalle tilauksesta ja kuljetetaan kauniisti postilaatikkoon. Luotettavaa, siistiä, ei räkäistä.
Valikoima
Valikoimaa on rajattava, jotta annan asiantuntevan vaikutelman. Laitan kaupaksi vain boksereita, mutta laajan skaalan. Oheistuotteita on oltava. Keksin tekstarilisän: hintaan sisältyy yksi kiimainen tekstiviesti per boksereita käytetty päivä. Seksinovelli? Kyllä maar, monet ovat niihin hulluina. Entä jos asiakas haluaakin, että nuori mies käyttää hänen vaimonsa pikkuhousuja? Päätän ottaa haasteen vastaan ja pyrkiä palvelemaan myös häntä.
Hinnaston suunnittelu
Asiakas valitsee käyttöajan, 1-7 vuorokautta. Kaksi euroa vuorokausi plus kiinteä hinta 10 euroa / kalsarit. Calvin Kleinin bokserit maksavat Stockalla 27 euroa, laitan siis koko summan merkkikalsarilisäksi. Tekstiviesti maksaa vajaat 10 senttiä, tekstaripalvelun hinnaksi 1,5 euroa tekstiviestiltä. Kun City-lehden myyntijohtaja kertoo, että aikoo tilata naisten alushousut ihan vain nähdäkseen, kuinka kiemurtelen viikon duunissa stringit jalassa, tajuan mihin olen ryhtymässä ja laitan palvelun hinnaksi 50 euroa laaki. Ah, markkinatalous!
Sivuston suunnittelu
Olen jo visioinut päässäni, miltä se näyttää. Nuoren miehen boksereita myyvän sivuston on näytettävä ammattimaiselta, hillityltä ja sopivan miehekkäältä. Väreiksi harmaata ja valkoista, fontiksi tavanomainen Arial. Laadukkaat valokuvat valikoimasta lisäävät menekkiä varmasti.
Alter ego
Antti, fil.yo, ei lähesty riittävästi sporttisen kundin stereotypiaa. On keksittävä jotain muuta. Päätän olla Henri, 20-vuotiaan viriilissä iässä. Rikkaus ja älykkyys ovat seksikkäitä piirteitä (kunhan jälkimmäistä ei ole liikaa), siksi Henri on kauppatieteiden ylioppilas. Hän käy salilla ja pelaa tennistä. Mitat ovat 176 cm ja 69 kg, eli kattaa riittävän skaalan (ei tappi puumanaiselle, mutta ei kaappi, mikä taas sulkisi pois alistuvaa poikaa etsivät miehet).
Markkinoinnin suunnittelu
Budjettini on 0 euroa, mutta uskon, että sillä voi jo tunnustella, onko potentiaalisia asiakkaita. Tutustun alan sivustoihin ja valitsen ensisijaisiksi lähteiksi Herkku.net, Koodi.net ja Iskuri.net –palvelut, joissa käyn chatteihin heittämässä linkkiä ja keskusteluun laittamassa ilmoituksen tarjoamistani palveluista. Lisäksi vinkkaan Cityn seksibloggaajalle liikeideastani siinä toivossa, että joku pervo Deitti.netin käyttäjä kiinnostuisi.
Bisnes pyörimään
25. toukokuuta 2011 aukeaa nuoren miehen bokserikauppa! Ristin sivustoni Shorts Academyksi. Ehkä sekin kiihottaa jotakuta.
Viikon jälkeen
Henri saa ensimmäisen yhteydenoton! Toimituksessa poksahtaa skumppa. Eiku. Mailin lähettäjä on Nyt-liitteen toimittaja, joka haluaa tehdä jutun. Silmissäni vilahtavat dollarinkuvat, kun ymmärrän ilmaisen palstatilan maan suurimmasta lehdestä. Sitten tajuan, etten voi tehdä sitä omilla kasvoillani tai nimelläni. Vastaan, että ok, muttei Henri suostu kertomaan toimittajalle itsestään mitään, haastatteluun hän tulee aurinkolasit päässä ja kuvauksissa on pipo korvissa. Toimittaja haluaa siitä huolimatta puhelinhaastattelun, ja juttuidea supistuu kuulemma tonniin. Selvä. Ilmaisen mainostilan lisäksi teen samalla journalistisen lähdekritiikkitestin. Humanisti ei tiedä kauppatieteistä mitään, voin hyvin jäädä kiinni.
Kolmen viikon jälkeen
Hiljaiselo on jatkunut, mutta Nyt-liite julkaisee jutun perjantaina 17.6. Vuorokauden sisällä vastaanotan ensimmäisen oikean tilauksen. Jipii! Asiakas on mies, joka haluaa tilata viisi vuorokautta jalassa olleet valkoiset bokserit ja kysyy myös mahdollisuutta ostaa käytettyjä sukkiani. Hän kirjoittaa hyvin, ja alan epäillä, että Nytistä kostetaan. Toimittaja ostaa toimittajalta käytetyt kalsarit, uuh. Esimieheni reagoi asiaan tekstiviestillä: "Loistavaa! Kiitos pervot suomalaiset!" Myöhemmin vastaan tilaajalle, että lomautan itseni kesäloman ajaksi ja hän jää valitettavasti ilman boksereita.
Lopputulos
Nyt-liitteen jutun jälkeen odotan vielä viikon. Bisnes kuivuu, tilaus jää yhteen, jään oikeasti lomalle ja kiitän itseäni, etten ottanut lainaa yritystäni varten. Likainen kokeilu, mutta tulipahan tehtyä.
1 kommentti
Puumainen
27.7.2011 10:57
36-vuotiaana puumanaisena uskallan todeta, että metsään meni tuo kohderyhmäsi. En usko että ketään, edes vanhempaa, naista kiinnostaa miehen käytetyt kalsarit ihan jo siitä syystä, että miehen kehon eritteet tuoksuvat voimakkaammille kuin naisen (vrt. miesten vs. naisten vessat!). Jos sissijuustot voivat ilmestyä jo päivän pesemättömyyden jälkeen (mikäli kalsarien kantaja on esim hikoillut voimakkaasti), voi olettaa että viikon päällä pidetyt kalsarit ovat jo aika aromaattiset.
Jotain hieman ikääntyneempää namusetähomoa kalsarit olisivat voineet kiinnostaakin, mutta tavoititkohan nekin?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin