Viime vuonna maailmassa ladattiin 20 miljardia biisiä kulkematta kassan kautta. Joka 15. suomalainen on imuroinut netistä laittomasti musiikkia tai elokuvia. Piratismi on viihdeteollisuuden kestohuolenaihe: ennen keskityttiin Mustamäen torin ongelmiin, nyt sotkeudutaan vertaisverkkoihin.
Ja teollisuudella on taas uusi huolenaihe: piraatit, tekijänoikeuskommunistit. Heistä musiikki- ja elokuvatiedostoja tulisi saada vapaasti ladata ja jakaa. Suomessa he ovat järjestäytyneet yhdistykseksi, Ruotsissa puolueeksi.
Kädet ylös viihdeteollisuus, tämä on...?
Kun Luciano Pavarotti kuoli, latasin netistä hautajaisissakin soitetun Nessun Dorman. Tuhannet muut tekivät samoin. Iso-Britanniassa Nessun Dorma singahti sinkkulistan sijalta 160 sijalle 24. Kiitos ei kuulu minulle ja kaltaisilleni – jos en olisi saanut sitä ilmaiseksi, olisin jättänyt sen kuuntelematta. Anteeksi vain, Pavarotti. Tuona iltana Sinä kuuluit hetken meille kaikille, et tuotantoyhtiöllesi.
“Mitä haittaa on siitä, että kulttuuriteokset leviävät mahdollisimman laajalti yhteiskuntaan, kaikkien saataville, helposti ja halvalla?” kysyy internet-piraatti Samuli Pahalahti, 24. Hän on yksi suomalaisen Piraattiliitto.org-sivuston ylläpitäjistä. Piraattiliitto ajaa ruotsalaisten toveriensa vanavedessä tekijänoikeuksien radikaalia uudistusta.
Internetin vertaisverkoissa seilaavien piraattien mielestä musiikin laiton jakaminen ei ole rosvousta, se on kulttuurin monistamista ja yhteiskunnalle hyväksi.
Pienistä piireistä lähtenyt tiedostonjakelu on kasvanut massiivisiin mittoihin. Suomessa kasvaa jo kokonainen sukupolvi, joka on tottunut saamaan musiikkinsa netistä ilmaiseksi. Laajakaistayhteyksien nopeutuminen puhaltaa lisää tuulta purjeisiin: nyt ovat vuorossa tv-sarjat ja elokuvat.
“Meillä on mahdollisuus kopioida kaikkea digitaalisessa muodossa olevaa kulttuuria ja tietoa kaikille. Miksi emme käyttäisi tätä mahdollisuutta hyväksemme?” Pahalahti jatkaa.
Lataa biisi, tuet terrorismia
Piraattien puujalkojen kopina saa viihdeteollisuuden jalat tutisemaan. Se, mitä toiset kutsuvat kauniisti kulttuurin jakamiseksi, on toisten mielestä selvää varastamista. Ellei kukaan maksa kulttuurista, kukaan ei sitä myöskään tee.
Teollisuus haluaa muuttaa asenteita, ja sapelinkalistelu on muuttunut täydeksi imagosodaksi. Ei-kaupallista nettipiratismia yhdistetään järjestäytyneeseen rikollisuuteen, huumekauppaan ja terrorismiin. Lapsipornokortti on vedetty pakasta aikaa sitten, nyt ruotsalaispiraatteja yritetään liittää äärioikeistoon.
Lakituvan puolella käytössä on jo raskas rannikkotykistö. Ensin lobattiin tekijänoikeuslain muutos, jolla kiellettiin musiikin imurointi laittomasta lähteestä. Samalla tuli laittomaksi kopiointisuojauksen kiertäminen ja jopa aiheesta “organisoidusti” keskusteleminen.
Napattuja piraatteja talutetaan käräjille, ja moni palaa melkoisten laskujen kanssa. Kesällä tehtiin iskuja DirectConnect-hubeja vastaan. Lokakuun lopussa Kokkolan käräjäoikeus antoi 27-vuotiaalle miehelle tuomion musiikin ja elokuvien levityksestä. Tapaus oli lajissaan Suomen ennätys, sillä yksityishenkilön koneella oli ilmaisjakelussa peräti 30 000 biisiä. Maksettavaa huvista kertyi yli 10 000 euroa.
Valtaosa summasta on niin sanottua tekijänoikeudellista hyvitystä.
“Hyvitys on puhdas käyttökorvaus, jonka määräytymisessä ei oteta huomioon sitä, onko oikeudenhaltijoille syntynyt vahinkoa vai ei”, selittää Jaana Pihkala tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksesta (TTVK). “Näin ollen oikeudenhaltijoilla ei ole myöskään mitään velvollisuutta osoittaa, että he ovat kärsineet tietynsuuruisen vahingon syytetyn toiminnasta. Tämä olisi immateriaalisista asioista puhuttaessa hyvin vaikeaa, ellei täysin mahdotonta.”
Niinpä. Äänilevyteollisuuden etujärjestön IFPIn arvion mukaan maailmassa ladattiin laittomasti 20 miljardia biisiä vuonna 2006. Tästä voisi päätellä, että myös piratismin aiheuttamat vahingot ovat miljardiluokkaa. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.
Latailu lisäsi CD-levyjen ostoa
Kun Kanadan teollisuusministeriö teetti Lontoon yliopistolla tutkimuksen piratismin vaikutuksista musiikkiteollisuuteen, tulokset yllättivät. Väestötasolla ei löytynyt yhteyttä musiikin latailun ja ostettujen CD-levyjen lukumäärän välillä. Toiseksi havaittiin, että jokaista 12 vertaisverkosta ladattua biisiä kohti ostettujen CD-levyjen lukumäärä itse asiassa kasvoi 0,44:llä.
Havaintoa voi selittää halu tutustua kappaleisiin maksutta verkossa ennen levyn ostoa. Netistä haetaan myös biisejä, joita kaupasta ei löydy.
Kansainvälisesti äänilevyjen myynti on laskenut. Suomessakin levy-yhtiöt seuraavat äänitemyynnin lukuja kuin hai laivaa, mutta ainakaan vielä piratismilla ei ole ollut dramaattisia vaikutuksia: laskuvettä on seurannut nousu. Nyt ollaan taas laskusuunnassa.
“Negatiivinen myynnin kehitys ei varmaankaan kokonaan johdu nettipiratismista, mutta arvioidemme mukaan nettipiratismilla on tässä kyllä keskeinen rooli. Siihen viittaisi myös se, että erityisesti ulkomaisten äänitteiden myynti on laskenut, niitä kun on runsaammin ja helpommin saatavilla laittomien palveluiden kautta”, sanoo Ääni- ja kuvatallennetuottajien Tommi Kyyrä.
Puolet liikenteestä vertaisverkoissa
Äänitemyynnin lisäksi tekijänoikeustahot väittävät piratismin itsensä vähentyneen: Luovan työn tekijöiden yhdistyksen Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan nettiin luvatta laitettuja tiedostoja kertoi vuonna 2006 imuroineensa 21 % mutta vuonna 2007 enää 15 % suomalaisista. TTVK on arvioinut aktiivisia vertaisverkkojen käyttäjiä olevan alle 100 000.
Niin tai näin, piraattien osuus internetin liikenteestä on valtava. Helsingin informaatioteknologian instituutin HIIT:n tutkija Herkko Hietanen oli alkusyksystä mukana toteuttamassa kyselyä suomalaisille vertaisverkkojen käyttäjille. Puolet vastaajista ilmoitti lataavansa tiedostoja viikoittain. Yleisin vastaus ladattujen musiikkitiedostojen määrään oli yli 1 000 ja elokuvien tai tv-sarjojen määrään yli 200.
“Vertaisverkkoliikennettä on mitattu olevan vähintään puolet kaikesta nettiliikenteestä. Vertaisverkkotekniikkaa hyödynnetään nykyään hyvin monenlaisiin tarkoituksiin, mutta eiköhän silti voida arvioida valtaosan siitä liittyvän tavalla tai toisella oikeudettomaan materiaalin jakamiseen”, pohtii internet-operaattoreiden yhdysliikennettä hoitavan FICIX ry:n puheenjohtaja Jorma Mellin.
Vertaisverkoissa siirrettävän datan määrä kasvaa entisestään, kun musiikin rinnalle tunkee paljon kaistaa vievä video. Tuhdit tiedostot taivuttavat FICIXin käyriä ylöspäin, ja välillä tavalliset surffaajatkin uhkaavat hukkua merirosvojen ristiaallokkoon.
“Kaikki liikenne jää videon jalkoihin. Kesälomien jälkeen on alkanut huima kiri ja se johtuu kyllä juuri tuosta videon osuuden kasvusta”, Jorma Mellin toteaa.
TV-sarjat verkosta ennen televisiota
Liikkuvan kuvan puolelta saattavat pian löytyä piratismipelin suurimmat häviäjät.
“Musiikin aktiiviharrastajien joukossa on jonkun verran niitä, jotka ostavat sen fyysisenkin levyn, vaikka olisivat ensin ladanneet levyn laittomasti. Elokuva-alalle piratismi on vielä haitallisempaa siksi, että yhden elokuvan tuotantokustannukset ovat valtavat, ja valtaosa ihmisistä haluaa nähdä elokuvan vain kerran. Jos tuo kerta on laiton ja ilmainen, ei tuotantoyhtiö saa yhtään mitään”, sanoo TTVK:n Jaana Pihkala.
Kansanedustaja Jyrki Kasvi arvelee, että vertaisverkosta lataaminen uhkaa eniten tv-sarjoja. Vertaisverkoissa sarjojen valikoima ja kuvanlaatukin ovat parempia kuin suomalaisissa televisiolähetyksissä.
“Miksi katsoa huonolaatuista kuvaa vuosia sarjan ensiesityksen jälkeen, kun sen voi ladata verkosta HD-laatuisena samalla viikolla kun se on esitetty Yhdysvalloissa?” Kasvi kysyy. “Hyvän tv-sarjan tekeminen on kallista, eikä tuotantoyhtiöille lupaa hyvää se, että yhä suurempi osa katsojista seuraa niitä ennemmin netistä. Elokuvateollisuus todennäköisesti säilyy elokuvateatterin lipputulojen avulla, mutta jos tv-sarjojen tekijät eivät löydä verkossa toimivaa bisnesmallia, koko ala voi kuihtua.”
HIIT:n vertaisverkkotutkimukseen vastanneista yli 80 % sanoi, että voi seurata netin kautta tv-sarjoja ennen kuin niitä näytetään Suomen televisiossa.
Elämyksiä ei voi kopioida
Piraatti-Pahalahti uskoo, että digitaalisen sisällön helppo kopiointi ja jakelu muuttaa maailmaa väkisin ja radikaalisti. Jo muutaman vuoden kuluttua vaikkapa kännykkään saa ladattua tai sen kautta saa kuunneltua ja katseltua miljoonia musiikkikappaleita ja videoita. Maailman mahtavin kirjasto on koko ajan käytettävissä.
Tässä maailmassa eivät nykyiset tekijänoikeudet enää toimi. Kaikkea viestintää on mahdotonta seurata sen varalta, lähettääkö joku laitonta sisältöä.
“Liiketoimintamallit tulevat muuttumaan sellaisiksi, joissa yritetään ennemminkin myydä kulttuurielämyksiä kuin teoskappaleita. Tämä vaatii tietenkin aikamoista bisneksen uudelleensuunnittelua, mutta se ei kuitenkaan ole mikään mahdoton homma. Ensimmäisenä on tunnustettava, että enää ei voi olettaa saavansa jokaisesta kopiosta rahaa. On parempi käyttää kopioitavissa olevaa materiaalia ikään kuin mainoksena jollekin sellaiselle, jota ei voi kopioida. Live-esiintymiset ovat hyvä esimerkki”, Pahalahti sanoo.
Lokakuussa brittiläinen Radiohead-yhtye julkaisi tuoreen In Rainbows -albuminsa internetissä. Yhtyeen web-sivustolla on ostoskori, johon ladattavan albumin voi lisätä. Maksuvaiheessa hinnan voi päättää itse. Lataajista 40 % maksoi levystä vapaaehtoisesti, keksimäärin kuusi dollaria.
Horisontissa siintää vapaampi kulttuuri, mutta ei välttämättä ilmainen. Pientä lohtua sisällöntuottajille tuonee, että esimerkiksi Herkko Hietasen tutkimuksen vastaajista noin puolet oli valmiita maksamaan vertaisverkon tapaisesta laillisesta palvelusta kuukausimaksun.
Mikä vertaisverkko?
Vertaisverkoissa käyttäjät jakavat tiedostoja keskenään. Jokainen vastaanottaa ja lähettää tietoa samanaikaisesti monen käyttäjän kanssa, jolloin siirtonopeudet ovat korkeita. Yksittäinen käyttäjä voi siirtää verkkoon uusia tiedostoja, jotka päätyvät laajaan levitykseen. Vertaisverkkoja ja teknologiaa voi käyttää aivan lailliseen toimintaan, tosin laillisen aineiston löytäminen voi joskus olla työn takana. Tekijänoikeudella suojatun materiaalin jakaminen ja lataaminen ilman lupaa on kielletty.
Kuinka paljon piratismi on vienyt sinulta rahaa?
Muusikko Joel Melasniemi
“Kohtalaisesti. Olisi kiva tietää koko luku. Olen välillä nähnyt piraatteja levyistäni, enkä ole innostunut niiden painojäljestä tai laadusta. Suhtaudun piratismiin kielteisesti, mutta toisaalta se on tapa löytää uutta musiikkia.”
Elokuvatuottaja Markus Selin
“Piratismi on vienyt firmaltani satoja tuhansia. Se on rikos ja siitä pitää rangaista. En ole koskaan ostanut tai ladannut laittomasti mitään.”
Muusikko Mariska
“Vähän se on vienyt minulta. Mutta levy-yhtiöltä ehkä enemmän. En ajattele piratismia, enkä suhtaudu siihen kielteisesti tai myönteisesti. Pyrin nykyisin ostamaan levyt levyinä kaupasta, mutta on minulla myös Tallinnasta ostettu piraattilevy.”
Musiikkituottaja Jori Sjöroos
“Vastustan piratismia. Itseltäni se on vienyt rahaa kohtuullisen vähän. Jos olen kiinnostunut levystä, käyn kuuntelemassa levyä kaupassa ja ostan sen, jos pidän sitä.”
Muusikko Jouni Hynynen
“En todellakaan tiedä. En ole huolestunut piratismista, vaikka pitäisi olla. Sain Viipurissa oman piraattilevyni myyjältä, kun hän huomasi että olin itse kannessa. Kosovosta ostin muutama viikko sitten Bruce Springsteenin kokoelman 1,5 eurolla.”
Muusikko Sipe Santapukki
“Piratismi on vienyt minulta varmasti kymmeniä prosentteja tuloista. Piraattituotteen ostaminen on tuomittavaa. En koskaan edes ladannut mitään ilmaiseksi netistä. Pikkupoikana tosin kopioin joskus kasetteja.”
Muusikko Timo Tolkki
“Paljon. Kiinassa ja Venäjällä painetaan levyjä jo ennen julkaisua. Vaikka mielestäni CD:t ovat liian kalliita, niin en koskaan osta tai lataa mitään laitonta. En edes tietokoneohjelmia.”
Laulaja Karita Mattila
“Klassisella puolella tulot muodostuvat suurimmaksi osaksi esiintymisistä, joten piratismi on vienyt rahaa vähän. Minulla on omia piraattilevyjä, joita en ole edes koskaan äänittänyt.”
Muusikko Tommy Lindgren
“En ole kiinnostunut tuosta luvusta. Minua häiritsee, että vertaisverkot ja piraattilevyjen tuotanto niputetaan yhteen. Piratismia ei pitäisi tarkastella pelkästään uhkana. Olen joskus ladannut oman levyni netistä, kun löysin sen.”
Muusikko Notkea Rotta
“En ole koskaan tehnyt mitään laskelmia. Keikoilla nettilataus näkyy yleisömäärissä. Piratismi on tuomittavaa, mutta en sen suhteen ole kovin jyrkkä. Hyvä esimerkki piratismin vastustamisesta on Toolin ja Beckin uusimmat levyt, joiden kansitaide on hienoa.”
Muusikko Herra Ylppö
“Onhan se selvää, että se vie. Kultalevyn raja laskee koko ajan. Olen sitä mieltä, että isoilta levy-yhtiöiltä varastaminen vaikuttaa myös musiikin underground -kulttuuriin. En itse halua tukea rahallisesti pahiksia, joten en osta piraatteja.”
Muusikko Steen1
“Uskon hävinneeni levymyynnissä paljon piratismin takia, mutta toisaalta keikoille tulee enemmän ihmisiä. Positiivisena näen sen, että voi tutustua etukäteen tuotteeseen, mutta kaikki eivät sitten kuitenkaan hae tuotetta kaupasta. Itse tuen kuuntelemiani artisteja.”
Pieni piratismikysely
On ladannut netistä laittomasti materiaalia
- Kyllä 69 %
- Ei 20 %
- Ei tiedä 11 %
Musiikin jakaminen verkossa ilman ansaintaa sallittava
- Kyllä 67 %
- Ei 20 %
- En osaa sanoa 13 %
Laiton lataaminen on varastamista
- Kyllä 43 %
- Ei 57 %
Tietää, mikä on lain mukaan kiellettyä teoksen käyttämistä
- Kyllä 45 %
- Ei 11 %
- Luulee tietävänsä 43 %
Madonnan musiikin jakaminen verkossa on hyväksyttävämpää kuin PMMP:n musiikin
- Kyllä 26 %
- Yhtä hyväksyttävää / paheksuttavaa 73 %
- PMMP:n musiikin jakaminen verkossa on hyväksyttävämpää 1 %
Turvasatamat
- iTunes Musiikkia kappalehintaan. Myös musiikkivideoita ja ilmaisia pod-casteja.
- Popcity Cityn musiikkikauppa.
- Joost Tuhansia tv-ohjelmia ja satoja kanavia.
Aarresaaret
- BitTorrent Suosituin lataustapa. Ensin on löydettävä “torrent”, jonka avulla voi sitten ladata varsinaiset tiedostot. Ruotsalainen Pirate Bay on noussut yhdeksi suosituimmista torrent-sivustoista, koska Ruotsissa torrent-tiedostojen levittäminen sinänsä ei ole laitonta.
- DirectConnect Pohjoismaissa suosittu tiedostojen vaihto-ohjelma, jonka avulla voi chattailla ja jakaa tiedostoja. Suomessa on maailman neljänneksi eniten DirectConnect-hubeja USA:n, Ruotsin ja Romanian jälkeen.
- Gnutella Hajautetussa Gnutella-verkossa jaetaan paljon musiikkia. Suosittuja Gnutella-ohjelmistoja ovat LimeWire, BearShare ja Shareaza.
28 kommenttia
Psykolofi
16.11.2007 08:24
Aika huomionarvoisi kommentteja varsinkin muusikoilta. Kaikki näyttivät puhuvan yhdestä ja samasta asiasta: fyysisistä piraattituotteista. Voidaanko tästä olettaa että näiden artistien mielestä nettilataus ei ole varsinaista piratismia?
Itse en ainakaan voisi kuvitella ostavani piraattituotteita. Koska jokainen piraattilevystä tai paidasta maksettu euro tukee myös lapsi- ja huumekauppaa.
Toisaalta en ymmärrä miksi varsinkin levy-yhtiöt tuovat koko ajan markkinoille "tuotteita" jotka ei yleisöä kiinnosta. Ei kai se ole ostajien vika jos paskat tuotteet jää hyllylle.
Vastaa kommenttiinJa miksi ei kerrota selkeästi mihin mm. netistä ostetusta kappaleesta tai levystä maksetut rahat menee? Luulisi että artistin %-osuus tuotosta kasvaa kun levy-yhtiöt ei kuluta rahaa ja cd-levyjen prässäämiseen tai jakeluun.
Vastaa kommenttiin
Tarkkaijia
16.11.2007 09:57
Otsikko: "Koka 15. suomalainen on imuroinut netistä laittomasti musiikkia tai elokuvia."
Mitä on laiton lataaminen suomessa? Eikös se kuitenkin ole niin, että lataamista ei ole kriminalisoitu, mutta levittäminen on. Näinollen valtamedioissa puhutaan jatkuvasti tällä termillä luoden väärää mielikuvaa ihmisille...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Elsewhere
16.11.2007 10:14
Laittomasta lähteestä lataaminen on laitonta uuden tekijänoikeuslain mukaan. Esim. vertaisverkko on mitä suurimmalla todennäköisyydellä laiton lähde, koska vastapuolella tuskin on laillista oikeutta jakaa ko. materiaalia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Tarkkailija2
16.11.2007 10:32
Mistä lataaja voi tietää, omistaako latauksen lähde oikeudet levittää ladattavaa materiaalia?
Jos esimerkiksi laitan kotisivuilleni netistä löytämäni valokuvan ja erehdyt avaamaan kotisivuni, syyllistytkö tällöin rikokseenn? Tällä analogialla syyllistyt, koska minulla ei ole oikeutta levittää teosta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lataaja
16.11.2007 11:51
Laittomasta lähteestä lataaminen on lain vastaista, muttei rikosoikeudellisesti rangaistavaa. Homma on siis jokseenkin sama kuin heijastimen ja pyöräilykypärän kanssa; laki vaatii tai kieltää, mutta rangaistusta rikkomisesta ei tule.
Oikeuksien omistajalla on kuitenkin oikeus vaatia vahingonkorvausta lataajalta, tosin laitonta lataamista on oikeudessa vaikea todistaa ilman, että samalla paljastaa olevansa laiton jakaja :) Poliisia pelkkä latailu tuskin kiinnostaa, koska se ei ole rikos.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JQ!
16.11.2007 17:07
Muusikkojen/elokuvaohjaajien yms kommentit olivat huvittavaa luettevaa. Yhdelläkään ei ollu mitään tarkempaa tietoa taikka tilastoa onko tulojen vähenemistä tapahtunut, mutta yksimielisesti kaikki silti väittivät, että näin on tapahtunut. Tekijänoikeusmafian lobbaus on siis purrut ainakin heihin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
musiikintekijä
18.11.2007 16:09
Pakko on lisätä näihin ihmeellisiin kommentteihin ja vielä ihmellisempään artikkeliin, että ihan oikeasti: jokainen tekemäni biisi on työn (toistan: T-Y-Ö-N) tulos ja Suomessa systeemi toimii niin, että saan "palkkaa" tekemästäni työstä kun ihmiset a)ostavat levyjä, joilla on biisejäni tai b) esittävät musiikkiani julkisesti (pääsylipputulot, konserttituki tai tekijänoikeuskorvaukset tuovat tässä tapauksessa rahat). Teosto ostaa oikeudet biiseihini ja tilittää minulle rahaa aina kun joku toimii edellämainitulla tavalla.
Kysymys kuuluukin: miksi tekisin ilmaista työtä? Siis vääntäisin musiikkia täydet työpäivät läpeensä ja jakaisin sitten ilmaiseksi työni tulokset. Mistä se raha tulee? Ehkä taiteilijoiden kuuluukin teidän mielestänne elää pyhällä hengellä?!? Ja todellakin, aina kun joku lataa kappaleitani verkosta ilmaiseksi, hän ei enää osta levyä. Ihmettelen levy-yhtiöiden puheenvuoroa lisääntyneestä levymyynnistä suhteessa latausten määrään. Jos jo poltat levyt himassa, miksi ostaisit ne uudestaan kaupasta!?'
Lopputulos hommassa on se, että saan yhä vähemmän rahaa (siis P-A-L-K-K-A-A) työstäni ja joudun hakeutumaan muihin hommiin. Aikaa musiikin tekemiselle jää vähemmän ja lopulta joudun ehkä lopettamaan kokonaan, jos kaikki musiikki lataillaan ilmaiseksi. Ei tämä ole mikään vitsi, vaan totisinta totta. Suomessa on ehkä viitisenkymmentä ihmistä, jotka elävät musan tekemisellä kohtalaista tulotasoa paremmin. Erikseen ovat tietysti ne, jotka esittävätkin omat biisinsä ja saavat keikkailustakin tuloja. Molempia edellämainittuja ryhmiä näissäkin jutuissa haastatellaan. Kun tulot tulevat monesta lähteestä, on ehkä vaikeampi huomata jonkun Teosto-tilityksen pienenevän.
Joka tapauksessa: sitä vähemmän musiikkia teille tehdään ladattavaksi, mitä enemmän laittomasti lataatte! Ei ole enää varaa tehdä ilmaista työtä - ja meidän puolesta ei Tehy järjestä lakkoa eikä kukaan muukaan!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Psykolofi
18.11.2007 20:17
Mistä oikeastaan kuluttaja maksaa kun ostaa vaikka cd-levyn? Maksaako hän silloin fyysisestä levystä, vai oikeudesta kuunnella artistin tuotetta?
Tämä kysymys vaan siksi, että itselläni on jumalaton läjä ALKUPERÄISIÄ KASETTEJA. Saanko nyt hyvällä omalla tunnolla imuroida netistä nuo samat levyt vai pitääkö itse "ripata" kasetit ämpäreiksi?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
fam
19.11.2007 02:12
Nykylainsäädännön mukaan on käsittääkseni kopion luominen jo omistamistasi tallenteista kiellettyä. Eli et saa ladata kappaleita netistä, koska se on laitonta - mutta hei, älä huoli, samalla tavoin on laitonta myös kasetilta rippaaminen!
Hurraa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
---A
19.11.2007 10:57
Mitä olen omasta kaveripiiristäni huomannut, jos ladattu levy oli hyvä niin se tulee myös ostettuna sieltä levykaupasta. Keikoilla käyminen lisääntyy myös, kun uutta musiikkia kuulee muualtakin kuin kaupallisten radioiden soittolistoilta. Hyvä musiikki myy, ja vaivannäkö huomataan. He jotka lataavat netistä ilmaiseksi musiikkia tiedostavat vallan hyvin, että artistin pitää saada palkkaa työstään ja käyvät sitten milloin keikalla, milloin ostamassa levyn tai fanituotteen kaupasta.
Mikäli verkkojakaminen loppuisi nyt, olisi levymyynnissä luultavasti pieni piikki jonka jälkeen alamäki jatkuisi... Silloin pillitettäisiin vaan eri asioista kun cd:t ei myy. Musiikinosto keskittyisi pääosin kymmeneen artistiin, joista kaksi on kotimaista, eikä alalle pääse tulemaan ilman suuria levy-yhtiöitä jotka päättävät kuluttajien puolesta mikä musiikki on hyvää ja hyväksyttävää.
Mikseri.net on vain yksi palvelu mitä kautta voi kuulla musiikkia ihmisiltä, jotka eivät tee sitä siksi että on joskus nojannut koko tulevaisuuden toimeentulonsa sen varaan vaan tekevät sitä koska pitävät siitä.
Jos taiteilija on ammatti, niin eikö sitä varten tulisi olla myös ammattikouluissa oma linjansa. Kolmen vuoden koulutus jonka päätteeksi saa levytyssopimuksen ja kymmenen minuutin haastattelun kaupallisen radion aamuohjelmassa... Taidemaalareiksi voi jo valmistua koulusta ja heidän työllistymisensä on nykyään jo yleinen fakta, silti hakijoita on pilvin pimein...
Voin sanoa turvallisin mielin että reilusti yli puolet nykyisestä nuorisosta on tottunut musiikin ilmaiseen lataamiseen, sitä vastaan on aika paha taistella muulla kuin merkitsemällä keltaisella tähdellä kaikki jotka pystyvät todistamaan etteivät lataa mitään laitonta netistä.. Aivan kuten muuan eurooppalaisessa maassa tehtiin juutalaisille tuossa taannoin.
Rikos mielestäni on ansaintatarkoituksessa tapahtuva levyjen kopioiminen ja myyminen, sekä vaarallisemmat asiat kute lääkkeiden väärentäminen, tuotteiden, esim lelujen, väärentäminen sekä Jukka Liedeksen masinoima Tanja Saarelan parin vuoden takainen laki, joka on jo laajemminkin alettu huomaamaan yhdestä korruptoituneimmista lakisäädöksistä ja esimerkkinä siitä kuinka päättäjämme voivat hyväksyä lain jota ei ymmärrä kuin TTVK:n ja ÄKT:n kaltaiset tahot, jotka mielellään selittävät lakipykäliä oikeustahoille ajan ja rahan kuluessa.
Kanadassa poliisi on jo ymmärtänyt keskittää resurssinsa tekijänoikeusmafian kassan kasvattamisesta edellämainittuihin oikeisiin piraatteihin... Siellä on nähty kokonaiskuva, eikä vain osatotuutta.
Bottom line, jos et pidä työstäsi, älä tee sitä. Jos haluat turvata toimeentulosi, kouluttaudu ammattiin. Jos teet musiikkia pakon edessä, se luultavasti kuulostaa siltä. Ja jos haluat kriminalisoida puolet faneistasi, hyppää ensimmäiseen kohtaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
qax
19.11.2007 13:21
musiikintekijälle:
Suosittelen että alat katsoa muuttuvaa maailmaa avoimin silmin. Kukaan ei ole vaatimassa sinulta ilmaista työtä mutta jos et osaa elää muuttuvassa maailmassa niin voi voi.
http://www.techdirt.com/articles/20071008/154529.shtml ("For all the whining about "free" music, the complainers keep missing the fact that free is only a part of the business model.")
http://torrentfreak.com/producer-thanks-pirates-for-stealing-his-film-071113/
Jotkut osaavat hyödyntää mahdollisuudet jota muuttuva maailma tuo.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Samuli Pahalahti
19.11.2007 22:17
Piraattiliikkeen tavoitteena ei ole ilmainen vaan vapaa kulttuuri. Ei musiikintekijän tarvitse tai pidä tuottaa musiikkia ilmaiseksi, on ihan kohtuullista pyytää siitä palkkaa. Maailma kuitenkin muuttuu, eikä tekijänoikeuteen perustuva ansaitseminen ole enää kovin hyvä keino. Sen sijaan että musiikintekijät surkuttelisivat vähentyvää levymyyntiä, heidän tulisi ymmärtää ettei pelkällä CD-myynnillä pääse samanlaisiin ansiotasoihin kuin ennen. Markkinoilla on aina kysyntää uudelle musiikille, on vain ymmärrettävä millaiset bisnesmallit kykenevät realisoimaan tämän kysynnän ansiotuloiksi.
Techdirt, johon jo linkattiinkin, on julkaissut paljon kirjoituksia aiheesta. Tässä keskeisimpiä pointteja tiivistäneen juttusarjan päätös (lopusta löytyy linkit muihin kirjoituksiin):
http://www.techdirt.com/articles/20070503/012939.shtml
Jos piraattiliikkeen teemat ovat vielä jääneet epäselväksi, niin Piraattiliiton sivuilta on hyvä aloittaa tutustuminen: http://piraattiliitto.org/
Ruotsissa ollaan muutama askel Suomea pidemmällä, siellä on päästy jo piraattipuolueeseen asti. Sen puheenjohtaja kävi esitelmöimässä Yhdysvalloissa vähän aikaa sitten, ja tässä Googlella pidetty puhe videona:
http://video.google.com/videoplay?docid=-2541736281918823479
--
Vastaa kommenttiinmr_Zombie aka Samuli Pahalahti
Vastaa kommenttiin
Asiantuntij-ja
20.11.2007 16:15
Kerrankin asiallisia kommentteja, vaikka City onkin melkoista alamäkeä kulkenut artikkeleidensa osalta parin viime vuoden aikana.
Lisään itse tähän muutamankin asian:
1. Minulla on 600, siis kuutisensataa, C-kasettia ja LP-levyä + sinkut ALKUPERÄISINÄ. On kylmä päivä helvetissä kun ostan ne uudestaan CD,- DVD ja HDD WHAT_THE_FUCKXXX MUODOSSA!!!!
2. Kun CD-levy tuli markkinoille, se tuplasi albumien hinnat. Syynä tuotantokustannusten nousu tms. Tekniikan kehittyessä, tuotantokustannukst ja jakelukustannukset putosivat murto-osaan mitä LP-levyissä (ihan jo sen takia että se on fyysisesti pienempi kuin LP. Hinta pysyi siellä äärimmäisen korkealla.
Nyt sama on tapahtumassa vielä rankemmin kun musiikki tarjotaan digitaalisessa muodossa. Kuluttajalle tämä ei vaan näy mitenkään, kalliimmaksi tulee ostaa vanha levy digitaalisena kuin tarjouksesta jostain nettikaupasta.
3. Nykymusiikkihan on enimmäkseen paskaa eikä siitä kannata maksaa:)
4. Ulkomaisesta musiikista vielä vähemmän. maksan. Kyllä ne paskiaiset elää keikkatuloillaan, kun jo yhdestä keikasta jää käteen suurinpiirtein sen verran mitä normihemmo elämässään tienaa. Siis joku Rolling Stones tai vastaava. Vieläkö pitäisi niille rojaltteja maksaa vai?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
HellMan
20.11.2007 21:53
Näköjään tossa o nyt enimmäkseen keskitytty musa ja leffa pualelle. Musaa en kovin paljoo lataile netistä, ja kaiken HYVÄN musan ostan myäs fyysisinä CD:inä.
Leffoja en oo jaxanu liiskaa enää sen jälkee ku DVD imaget rupes yleistymää, puhumattakaa teräväpiirtomateriaalista. Eli ostan ihan kaupasta rahalla leffat ja silti joka toisessa levyssä mua melkee solvataa piraatix :-/. HDCP suajaus o toine asia, mikä mu kriinottaa LÄHES niin paljon, et voisin harkita tulevaisuudessa lataavani netistä kaikki leffat piraatteina. Naurettavaa, et mulla o 2200€ monitori 500€ näytönohjaimen perässä ja en sais kattella kaupasta ostettua virallista Blu-Ray tai HV-DVD leffaa!!!! Toistasex ainaski oon vaan purkanu ohjelmallisesti tuon HDCP suojauksen. Sitten kun sen purkaminen ei enää onnistu, niin tuun säästämään usemman tuhannen euroo vuadessa.
Sitten erilaiset 3D mallinnusohjelmat.. niitä imailen aina sillontällön netistä, mut vaan sen takii, ku KUNNOLLISIA demoja ei oo olemassakaa. Mun tarvii tietää täysin varmax, et ohjelma toimii sellasessa ympäristössä ja sellasessa käytössä, kun meillä vaaditaan. Ehä mä muuten voi perustella pomolle, et minkä takii sen tarvii laittaa 20000€ ohjelmaa ja sittekin vielä 1500-3000€ joka vuasi!!!
Vastaa kommenttiinNoi tappion laskemismallit mitä on yleisesti käytössä sanois, en mä oon aiheuttanu satojen tuhansien tappiot softafirmoille. Mä taas sanon, et oon onnistunu myymään niitten tuotteita melkeen yhtä paljolla!! Jos en olis saanu kokeilla KUNNOLLA noin kallitta tuotteita, niin en varmasti vois suasitella...
Vastaa kommenttiin
Itsekin Vähän Soittanut
21.11.2007 00:51
Samuli Pahalahti ihmettelee mitä haittaa on siitä, että kulttuuriteokset leviävät netissä. Ei mitään. Päinvastoin se tuo julkisuutta musiikin tekijöille. Ongelma on se, että pelkällä julkisuudella ei myönnetä nakkipaketteja Alepasta. Ennen kuin musiikkia voi levittää verkossa, se täytyy tehdä. Ensin se täytyy säveltää, sitten harjoitella ja lopuksi äänittää. Tämän jälkeen on vielä lukematon määrä erilaisia työvaiheita ennen kuin Samuli voi todeta: hei tämähän on kiva kappale, imaisempa pois.
Vastaa kommenttiinJos sinä Samuli teet kaksi kuukautta töitä (ilman korvausta) ja kunnostat vanhasta Sierrasta kelpo pelin, niin annatko avaimet ensimmäiselle vastaantulijalle käteen ja toteat, että ole hyvä, siinä on tankki täynnä.
Vastaa kommenttiin
jaguar_
21.11.2007 01:36
^ Eihän kukaan järkevä antaisi Sierran avaimia pois, tietenkään. Mutta ei minulla ainakaan ole mitään ongelmaa jakaa tekemääni musiikkia ja mediataidetta ihmisille verkossa, eihän se ole minulta mitenkään pois.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
qax
21.11.2007 07:44
Jos Itsekin Vähän Soittanut viitsisi lukea noita linkkejä niin sitä kautta selviäisi miksi kultuurintekijän kannattaa levittää teoksiaan ilmaiseksi netissä.
Sierra ja digitaalinen kopio on kaksi aivan eri asiaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
o.O
21.11.2007 15:43
Maailma muuttuu niinkuin monesti aiemmin ja sen tallaajien on muututtava mukana tai sitten jäätävä kallionkoloon jurnuttamaan mennyttä aikaa.
Eniten tässä tekijänoikeustaistojen tiimellyksessä on itseäni häirinnyt meren takana olevan Suuren Maan(tm), korvauspolitiikka. Kaikki tulot mitä RIAA ja MPAA saavat hyvityksinä sovituista tekijäoikeuskorvauksista jäävät suoraan tälle yhtiölle, artisti ei saa penniäkään noista mahdollisesti menetetyistä tuloista.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
rikollinen?
23.11.2007 11:57
musiikintekijä:
Vastaa kommenttiinOlen aika vakuuttunut siitä, että niitä ihmisiä on oikeasti olemassa jotka lataavat levyn netistä, kuuntelevat ja jos pitävät, menevät kauppaan ja ostavat sen.
Eihän se meidän vika ole jos sitten et osaa tehdä kunnon musiikkia ja levyt eivät mene kaupaksi.
Vastaa kommenttiin
Nimierkki_
23.11.2007 14:38
Onko kukaan koskaan laskenut paljonko piraatit/lataaminen on lisännyt keikoillakäyntiä?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
--seb__
25.11.2007 12:18
Onneksi on myös lailisia musikkilähteitä jossa käytetään vertaisverkkoa tiedonsiirtoon
esim.
http://www.jamendo.com
Jossa voi antaa lahjoituksia artistille jos haluaa..
Itse en enään tue Perinteisä levy-yhtiöitä..
Vastaa kommenttiinJohtunee juuri tuosta ahneudesta käyttäjien syyttämisestä DRM:stä sekä "kasettimaksusta"
Onneksi levyt saa ulkomailta ilman "kasettimaksua", ostos tulee 50% edullisemmaksi kotiin tuotuna..
Kasettimaksusta lisäksi että sitä ei jaeta kuin eniten myyneille artisteille
http://piraattiliitto.org/uutiset/2007/11/teoston-ahneus-raivostuttaa-kansaa
...
Vastaa kommenttiin
Zenerdi
26.11.2007 12:29
Itsekin vähän soittanut: Kyse on ehkä enemmän siitä että annatko jonkun tehdä kopion itselleen siitä kunnostamastasi sierrasta, jolloin alkuperäiselle ei tapahdu käytännössä mitään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Demoshane
27.11.2007 18:04
Olen taiteilija ja jaan omat luomukseni ilmaisesti verkossa. Ne jotka pitävät riittävästi ostavat myös. Ei haittaa lainkaan, että työni on saatavilla ilmaiseksi ja levittäytyy netissä, itseasiassa tästä on ollut hyötyä ja olen saanut teoksieni levittyä työtarjouksia joita en olisi saanut ilman vapaata leviämistä.
Nostan myös hattua niille, jotka tukevat vapaata kulttuuria. Itselleni ainakin tuottaa mielihyvää, että sadat tuhannet ihmiset pääsevät nauttimaan teoksistani ja ostavat jos pitävät. En ole aivan pienien piirien artisti kuten moni voi luulla. Olen tehnyt työtä maailman suurimmille firmoille, mm. Nvidialle. Tämä tosiaan yhden artistin näkemys aiheesta. Kulttuuri palkitsee tekijänsä, ne jotka tekevät rahasta niin sen huomaa jo yleensä laadusta. Mielestäni paras jälki lähtee sydämestä, ei materian halusta.
- Demo
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
IVS
28.11.2007 00:53
Keskustelussa menee mukavasti sekaisin piratismi ja laillinen nettilevitys.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
--seb__
28.11.2007 10:38
Tuli mieleen tuosta muusikon /teoston korvauksista..
mitä jos esim tien rakentaja saisi myös korvauksen seuraavat 75-vuotta siitä jun tietä käytetään
vaikka 10 centtiä per kilometri ja päivässä autoja kulkisi 1000 eli siitä tulisi 10euro päivässä
vuodessa tulisi 3640 euroa ja jos kilometrejä olisi vaikka 50 joka tien tekijät olisivat tehneet
olisivat vuosi tulot 182000 euroa ja tätä kuuluisi maksaa seuraavat 75-vuotta..
no tietysti tämä ei riittäisi kun autossa kuljetetaan enemmän kuin yhtä henkeä niin putää jokaista henkeä kohden lisätä 1 centti/km ja bussien, taksien,maksettava pelkästä mahdollisuudesta ajaa tiellä..
-seb__
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mellotron
1.3.2008 21:32
"Piraattiliitto" on Samuli Pajalahden mielikuvituskaveri. Mitään liittoa ei ole olemassa kuin Sampan mielikuvituksessa. Medialle kelpaa kaikki julkisuuden kipeät pellet.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anti_Mellotron
11.6.2008 01:44
http://www.piraattiliitto.org/
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Liian kallista
22.8.2009 23:43
Piratismi on ainoa asia mikä estää hintojen nousun järjetöntä vauhtia. Nyt kun joku einari alkaa inttämään vastaan niin ennen kuin avaa sanaisen arkkunsa suosittelen häntä vertaamaan PC:n ja konsolien pelien hintoja. Se että PC:n peli on viikossa saatavilla ilmaiseksi minä tahansa versiona takaa sen että hinnoille ei käy kuten konsolipuolella jossa kopiointi on hyvin hankalaa ja useimpien kuluttajien resurssien ulottumattomissa. Konsolien tuotteiden kustannukset kuitenkin ovat tasan samat ja usein halvemmat kuin PC:n ja siitä huolimatta ne maksavat helposti melkein 2 kertaa tietokoneen vastaavan tuotteen hinnan.
Piratismi pitää hinnat fiksuina.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin