Saint Vacantin showroom Helsingin Kruununhaassa on hyvässä jemmassa. Rauhankadulla, vain kivenheiton päässä Senaatintorilta löytyvä mesta sijaitsee vanhan kerrostalon alakerrassa. Teippaukset eivät loista ikkunasta, mutta oven pielestä löytyy pieni kyltti.
Avausaika on merkattu kymmeneksi, mutta vielä siihen aikaan kukaan ei vastaa summeriin. Puhelu kyltistä löytyvään numeroon kertoo, että käsityöläiskauppias Janne Lax on parhaillaan siirtymässä pitkällä sillalla kohti työpaikkaansa. Laatutavaran perässä ollessa homma ei ole todellakaan kiinni parista minuutista. Hetkeä myöhemmin Lax kaartaa parrassaan fillarillaan liikkeen pihaan, avaa oven ja nostaa pyöränsä eteistilaan.
“Ehkä sitä on voinut valita työkaverinsa ja sisustaa paikan niin kuin haluaa. Tässä on vähän sellaisia mancaven piirteitä”, Lax kuvailee kiinnostavaa showroomiaan, jossa pieni seinällinen kenkiä ja rekillinen muuta tavaraa saavat viereensä mustan nahkasohvan, sähkökitaroita sekä satunnaisen valikoiman vahvistimia ja kitarapedaaleja.
“Kollega, joka on samassa firmassa, tekee muotoilua ja 3D-mallinnusta ja sen lisäksi kitaroita. Meillä on synergiaa, kun molemmat tarvii showroomin, öljypajan, liimahuoneen ja toimiston. Tää on täydellinen siihen”, Lax kertoo tilasta, jonka työtilat on kätketty vierailijoilta verhojen avulla.
Lax ja Saint Vacant ovat tehneet kenkiä ja asusteita jo kymmenisen vuotta, mutta nyt on muutoksen aika.
“Aiemmin oli neljäkymmentä eri tuotetta, nyt tulee viis kenkämallia. Olen suunnitellut niitä vuoden päivät ja niitä ei enää ikinä muuteta. Ne on ne viis, joita mies tarvitsee elämänsä aikana.”
Taakse jäävät siis niin laukut kuin tennaritkin, joita osa vakioasiakkaista tulee kuulemma varmasti ikävöimään. Laxin kymmenen vuoden testaus on johtanut oman jutun löytymiseen.
“Tuotannollisesti se on oman työn järkeistämistä. Ennen meni vähintään kaks kertaa vuodessa kaikki uusiksi. Tehtaat teki mun ohjeiden mukaan uusia malleja, jotka ei välttämättä mennyt edes tuotantoon, jos niitä ei tilata tarpeeksi. Helvetisti turhaa työtä, multa ja tehtaalta.”
“Sit, kun tässä käy ostajia, ne ostavat tota tai tota, joten miksi tehdä muuta?” Lax sanoo ja osoittaa pöydällä komeilevia malleja, joihin tuotanto jatkossa keskittyy.
Valitut mallit edustavat klassista miesten kenkien maailmaa. Mukaan mahtui kasuaalikenkä, slippery, varsikenkä, nauhaton malli sekä juhlakenkä. Täsmämalliston avulla Lax toivoo selkeyttävänsä tarjontaansa ja saavansa kenkiänsä myyntiin yhä useampiin paikkoihin. Jatkossa kenkiä ei tuoteta sesongin mukaan, vaan erissä.
“Mulla oli todella iso mallisto pieneksi merkiksi ja halusin näyttää, että täältä pesee. Vielä viisi vuotta sitten juttu oli se, että pitää olla kauheasti kaikkea ja ostaja voi sieltä valita. Ehkä mä oon siirtynyt enemmän siihen, että haluaisin palvella asiakkaitani.”
Lax myy kenkiään vakioasiakkaille niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kysyntää on ainakin Saksassa, Hollannissa ja Englannissa.
“En osaa sanoa, mitä kautta se tieto sinne kulkee. Silloin, kun kävin enemmän messuilla ja oli sitä kautta kansainvälistä pressiä, sain asiakkaita, jotka ovat jääneet. Nyt en ole messuilla käynyt, kun menossa on siirtymävaihe, enkä halua esitellä mallistoa, joka poistuu myynnistä.”
Nyt kaikki on kuitenkin selvää. Viisi kenkää, joilla mennään tappiin asti.
“On se jännittävää. Nyt on into päällä, kun saan puhua asiasta, kun mulla on jotain konkreettista. Pitkään se on ollut sitä, että kehitän tätä tehtaiden kanssa ja mietin konseptia, kun brändi menee uusiksi. Nyt on toiminnan vaihe ja se on aika kivaa. Kaikki massit tietysti kiinni uuteen juttuun, joten totta kai se on jännää.”
Toimintasuunnitelma on kuitenkin selkeä:
“Vähemmän, mut parempaa. Oikeesti.”