Aito Mäkki – Lähiöpromoottorista haipin keskipisteeseen

Gert Kaasik vei räppiä pk-seudun lähiöihin odotellessaan omaa aikaansa mikrofonissa.

Kuva: Aito Mäkki / Instagram

Gert Kaasik on suomalaisen räpin työläinen, joka teki hommia kulttuurimuodon eteen jo paljon ennen viime keväistä julkista välienselvittelyään Mikael Gabrielin kanssa tai parin vuoden sisällä ilmestyneitä Mustan Barbaarin ja Sini Sabotagen biiseistä väännettyjä Youtube-covereitaan.

“Homma alkoi enemmän tai vähemmän harrastemielessä 2000-luvun taitteessa ja silloin tuli eka omakustanne.”

Räppipiireissä Mäkki, Aito Mäkki, Suomenlahden Casanova, Usko Haippi ja B-Mäkki nimillä tunnettu tallinnalaissyntyinen kaveri tuli tutuksi vuodesta 2006 eteenpäin On The Street -klubikonseptinsa myötä. Mäkki teki pioneerityötä raahaamalla räppi- ja reggaeklubeja lähiöihin, joissa tarjontaa oli todella niukasti.

“Tein tosi aktiivisesti klubeja pk-seudulla ja meillä oli hallussa kaikki lähialueet Kirkkonummelta Sipooseen. Siihen aikaan ei ollut kilpailua, koska olin ainoa, joka järkkäsi bileitä kehäkolmosen ulkopuolella.”

“On ollut Tikkurilaa ja Myyrmäkeä, joissa on ollut ihan järkevän oloisia paikkoja, mut sit on ollut kolkkoja paikkoja, joihin moni tuskin olisi astunut, mutta ohjelmalla on houkuteltu ihmisiä paikalle. Sitä meininkiä ei ollut tarjolla, joten siinä se viehätys oli. Meillä oli tosi isoja kävijälukuja.”

Mäkki ei tuolloin räpännyt itse, vaan yhdisti lähiömestat siihen aikaan suosiossa olleisiin räppinimiin.

“Räppi, mikä silloin oli suosiossa, ei ollut sitä omaa saundia. Se oli aika diippiä lähiösaundia ja 3rd Rail Musicin aikakautta… Enemmän underground-kamaa, mitä en nähnyt omaksi jutuksi.”

Mäkki ehti jo vannomaan vuonna 2007 yhdessä Kuben kanssa julkaistun Sirkus-omakustanteen ja muutaman heitetyn featin jälkeen, että räppihommat jääköön sikseen. Bileiden järjestäminen toi kuitenkin tärkeää kokemusta ja pikku hiljaa kulttuuri kasvoi.

“2012 Kube sai houkuteltua mut Lentokonetila-albumille ja innostuin ihan uudella tavalla ja sain kokonaan uuden aallon ja energiaa kehiin. Tuore saundi houkutteli ja se fiilis. Sitä on vaikea selittää, mutta taiteellinen breikki oli paikallaan.”

Mäkki oli jo aiemmin ollut hoitamassa Kubelle diiliä suomalaisen räpin kehdosta Monsp-levy-yhtiöstä. Keikkojen järjestäminen oli tuonut kokemusta ja näkemystä alaan ja ehkä havainnot kentältä toivat motivaatiota myös mikkiin tarttumiseen ja

“Nyt eletään ihan toisia aikoja. Räpin suosio on lisääntynyt ja ero on kuin kuu ja päivä. 2009 oli Monspin kiertua, jossa oli Solonen, Kosola, Ruudolf, Juno ja Teflon Brothers ja sitä oli suhteellisen vaikea myydä Helsingin ulkopuolelle ja liksat oli murto-osa nykyisistä. Se oli niin lapsenkengissä.”

“Koen, että oon saanut hyvän elämänkoulun ja tiedän, miten pelikenttä toimii. Se, että on laaja skaala alan tekijöitä ja kirjo on laaja, innoittaa itseä tekemään ja saamaan parempia suorituksia aikaan tai ylittämään itsensä kirjoittamalla parempia versejä.”

Omassa musassaan Mäkki luottaa klubisaundiin ja nerokkaisiin laineihin. Mäkille yksi tapa erottautua suomiräppäreiden pitkästä listasta on tehdä jatkuvalla syötöllä videoita. Ihan pomona -soololevyn jokaisesta kappaleesta on tulossa video. Ihan pomona keikkui Suomen virallisella listalla 11 viikkoa ja kesän keikkakalenteriin herralle kertyy jopa 40 keikkaa.

“Levyllinen musiikkivideoita oli se juttu, koska ei oo varaa puskea rahaa markkinointiin. Videot saa todella merkittävästi näkyvyyttä ja ovat tän päivän juttu. Ilman videota hyväkin biisi voi jäädä unohduksiin.”

Musavideot ja sinkkubiisit jyräävät nykyisillä kuuntelutottumuksilla. Mäkki pitää silti myös perinteistä levyä arvossa.

“Oikeille ja aidoille faneille pitää saada konkreettinen esine käteen. Se on muisto tästä kaikesta. Eihän ne enää tänä päivänä myy, eikä niitä kaikki tee välttämättä ollenkaan, mutta itse kunnioita fyysistä kopiota.”

Mitä enemmän räppäreille on tilaisuuksia tienata elantonsa musiikillaan, sitä enemmän noista paikoista kilpaillaan. Se kuuluu Mäkin kommenteissa.

“Tekijöiden määrä on noussut niin valtavasti, että kilpailu on ihan järkyttävää ja näkyy kaikessa tekemisessä. Meininki on tosi erikoista ja viihdyttävää. Porukka ottaa tosi paljon ja röyhkeästikin toisilta vaikutteita. On nuoria uusia tekijöitä, jotka menee röyhkeällä tyylillä eteenpäin, se kuuluu räppijuttuun.”

“Edelleen buukkailen keikkoja ja siinä huomaa, ettei kaikki tuu toimeen toisiensa kanssa ja viime aikoina on tullut muutama tilanne, missä joku ei viihdy toisen kanssa samalla lavalla. Tätä ei ollut vielä ennen 2015.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi