Mass Effect 3 on yksi videopelihistorian odotetuimpia ja kehutuimpia julkaisuja. Se on päätösosa vuosia jatkuneelle scifieepokselle, joka haastaa Star Warsin sen kotikentällä. Vuonna 2007 ilmestyneen ykkösosan jälkeen pelattavaa on ollut yli 120 tuntia, joten miksi lähes kaikki päätösosasta käyty keskustelu koskee sarjan viimeistä viittä minuuttia?
Aivan Mass Effect 3:n lopussa seuraa viimeinen valinta, jossa pelaaja päättää galaksin älyllisen elämän kohtalosta. Valinnan seuraukset eivät olleet kovin ihmeellisiä. Pelaajat eivät olleet tyytyväisiä.
Retake Mass Effect on nettikampanja, jonka tarkoitus on taistella sen puolesta, että Mass Effect -pelien kehittäjä BioWare vaihtaisi pelin lopun. Moni pelaaja oli loppuun tyytymätön, ja koki ettei se ottanut heidän valintojaan riittävästi huomioon. Ettei homma vaikuttaisi pelkältä kitinältä, Retake Mass Effect kytkettiin nettisarjakuva Penny Arcaden tekijöiden hyväntekeväisyysoperaatioon Child's Play. Loppua kohtaan tunnettu ahdistus keräsi Child's Playlle 80 310 dollaria ennen kuin kampanja lopetettiin.
Pelaajan mahdollisuus ohjata itse tarinaansa on yksi Mass Effectin ydinajatuksista. Pelaaja valitsee hahmolleen sukupuolen, tekee tälle kasvot ja päättää mitä monissa tarinan keskeisissä kohdissa tapahtuu. Nämä päätökset näkyvät jatko-osissa joskus näyttävilläkin tavoilla. Jos pelaaja lähettää lojaalin Ashley-sotilaan kuolemaansa ekassa osassa, ei tätä enää nähdä. Jos Ashley jää henkiin, hänellä on iso rooli Mass Effect 3:ssa.
Omien valintojen vaikutus peliin on iso osa Mass Effectin viehätystä, ja sen myötä pelaaja kokee itsekin olevansa vastuussa pelinsä sisällöstä. Tämä voi olla yksi selitys sille, miksi pelin lopun kanssa kävi niin kuin kävi.
Sittemmin Child's Play antoi julkilausuman, jonka mukaan vastedes heitä ei saisi käyttää irrallisten agendojen tukemiseen. 80 310 dollaria on kuitenkin paljon rahaa. Se kertoo todellisestä ärtymyksestä pelin loppua kohtaan, ja myös siitä että ainakin joku uskoo, että loppu todella voisi muuttua.
Ajatus ei ole ihan niin absurdi kuin miltä aluksi kuulostaa. Kukaan tuskin olettaa, että elokuvan tai kirjan loppua saadaan vaihdettua pelkkien vaatimusten voimalla. Silloin kun elokuvia muokataan jälkikäteen, kuten Steven Spielbergin E.T:n tai George Lucasin Tähtien sodan kanssa, se vaatii koko elokuvan uudelleenjulkaisun.
Pelien kanssa on helpompaa. Fallout 3 -pelin loppua muutettiin julkaisun jälkeen netistä ladattavalla lisäpakkauksella, koska kehittäjäfirma halusi aikaisemman näkemyksensä vastaisesti jatkaa pelin tarinaa. Siksi sankari ei kuollutkaan lopussa.
Teknisesti Mass Effect 3:n lopun vaihtaminen on siis täysin mahdollista. Sen kun julkaisevat lisäpaketin, joka korvaa vanhan lopun uudella.
Periaatteen tasolla vaatimus herättää mielenkiintoisia kysymyksiä. Mass Effect -pelien ideaan kuuluu, että pelaaja saa itse päättää tarinansa käänteistä. Voiko tuo valta ulottua myös pelin ulkopuolelle, niin että pelaaja tekee luovia päätöksiä tekijöiden puolesta?
Äskettäin tulleen tiedon mukaan BioWare tuunaa Mass Effect 3:n loppua ensi kesänä ilmestyvässä, netistä ladattavassa paketissa nimeltä Mass Effect 3: Extended Cut.
1 kommentti
Sw8
7.4.2012 16:07
Toivossa on hyvä elää. Itselläni ei ole ongelmaa lopun valintojen kanssa vaan tavan jolla se on toteutettu. Pelin loppu on kuin mikä tahansa nouseva lataus joka sitten vain lakkaa olemasta noin 10 minuuttia ennen viimeistä videopätkää. Loppuun saakka huudetaan ja tapellaan, niin kuin kahdessa edellisessä osassa. Kolmannesta pääsee olemaan käytännössä vain sivustakatsojana viimeisen pätkän ajan. Ei näin.
Saman olisi saanut toteutettua esimerkiksi siten paremmin, että homma jatkuu "vihtori-matti"-pisteestä vaikkapa höystettynä jonkin sortin bullet time lisäefektillä kun nappaa vihulaisen tähtäimeen, tekemällä liikkumisesta vähän vaikeampaa ja pistämällä porukkaa kuolemaan ympärillä kuin Normandian maihinnousussa. Ns. eeppinen loppu koki kierjaimellisen erektiivisen kuoleman. Ei yllä kummankaan aikaisemman osan tasolle, valitettavasti.
Muuten peli oli kyllä loistava. Siitä ei pääse mihinkään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin