City ja adidas Originals sukeltavat tässä Original Icons -juttusarjassa hip hopin ja urbaanin kulttuurin historiaan. Esiin nostetaan tärkeimmät tekijät eri alalajeista ja heidän kauttaan peilataan kulttuurimuodon matkaa pienten piirien alakulttuurista kansainväliseen valtavirtaan. Tässä jutussa tutustutaan legendaariseen suomalaiseen hip hop -levy-yhtiöön Monspiin.
Kun puhutaan suomalaisesta hip hop -musiikista, on mahdotonta sivuuttaa Monsp Records levy-yhtiötä, jonka merkitys kyseisen kulttuurin nousulle Suomessa on kiistaton. Keijo "Kepe" Kiiskisen operoima Monsp on toiminut ja toimii levy-yhtiönä lukuisille merkittävimmille suomalaisräppäreille.
Monspin artistien lista on pitkä ja osoittaa, millaisesta Suomi-rap-instituutiosta on kyse: Aivovuoto, Aksim, Atomirotta, DJ Kridlokk, DJ Polarsoul, Eevil Stöö, Gasellit, Huge L, Karri Koira, Kemmuru, Kube, Loost Koos, Notkea Rotta, Mäkki, Pyhimys, Ruger Hauer, Ruudolf, Solonen, Steen1, Steve iVander, Stepa, Tapani Kansalainen, Tuuttimörkö ja Ville Kalliosta. Aiemmin rosterista ovat löytyneet DJPP, Flegmaatikot, Juno, JVG, Koti6, Nopsajalka, Opaali, Pietari, Ritarikunta ja Teflon Brothers.
"Se on kiistatta Suomen paras räppilevy-yhtiö", sanoo Kemmurussa vaikuttava Jussi Laine eli J-Laini.
J-Laini ei ole väärässä, mutta täysin puolueetonkaan hän ei ole. J-Laini on nimittäin Kemmurun kautta Monspin leivissä artistina ja välittää useiden Monspin artistien keikkoja Fullsteamin kautta. Hänellä on myös käytännön kokemusta Monspin toiminnasta, sillä hän toimi lafkan juoksupoikana viime vuosikymmenen puolivälissä.
"Menin sinne työharjoittelijana ja pari vuotta siinä vierähti. Office oli silloin Kepen himassa Kalliossa ja kaikki, postimyyntiä myöten, hoidettiin sieltä. Hoidin kaikenlaisia nakkeja: ajelin autolla ympäriinsä, hain levyjä, hoidin postimyyntiä ja kuskasin räppäreitä", Laine kertoo Monspille tekemästään duunista.
Monsp on keulamiehensä Kepe Kiiskisen hellällä, mutta varmalla otteella operoima firma.
"Monsp on yhtä kuin Kepe. Hän on osoittanut lukuisia kertoja, että osaa julkaista levyjä ja tehdä niistä menestyksekkäitä. Pikku hiljaa kaikki varteenotettavat rap-artistit on mennyt sinne ja siitä on tullut instituutio, niin hyvässä kuin pahassa", Laine sanoo.
"Periaatteessa kuvio on samanlainen kaikille artisteille. Artisteilla on täysi taiteellinen vapaus, eikä Kepe puutu siihen puoleen ollenkaan. Puitteet ovat kaikille samat. Siitä on se hyöty, että julkaisemalla Monspin kautta saat räppikentällä uskottavuutta. Volyymia on kuitenkin niin paljon, että sinne voi myös hukkua sekaan oman levynsä kanssa."
Demojen perusteella sainattuja random-jäbiä ei Monspin riveissä näy. Homma toimii pitkälti suosittelujen kautta: Memmy Posse suositteli Ruudolfia, joka puolestaan suositteli Kemmurua Kiiskiselle. Kube sai jeesiä Mäkiltä ja Gasellit Pyhimykseltä ja VilleGallelta.
Kohti menestystä
Monspin menestystarina on rakentunut käsi kädessä suomalaisen hip hopin nousun kanssa. Kun yhtiö perustettiin vuonna 1997, oli fokus vielä punkissa, jota silloin 17-vuotias Kiiskinen fiilisteli. Cityn vuonna 2007 tekemässä artikkelissa kerrotaan, kuinka Kiiskisen esikuvan levy-yhtiötoiminnalle tarjosi Apulantaa ja Tehosekoitinta julkaissut lahtelainen Levy-yhtiö. Ensimmäiseen julkaisuun, punk-bändi Pestamorin 7-tuumaiseen, Kiiskinen kaivoi säästi rahat kesätöistään. Persnettoa tuli, mutta kulttuuria edistettiin.
Parin punk-julkaisun jälkeen Monsp jäi parin vuoden tauolle ja Kiiskinen muutti Pyhäjärveltä Helsinkiin. Vuonna 2002 oli Suomiräpin aika ja siihen Monsp lähti julkaisemalla legendaariseksi muodostuneen Memmy-possen Aina Vanteilla -ep:n, joka nousi singlelistan sijalle 12. Alussa olevalle levy-yhtiölle single-listasijoituskin oli kova juttu.
"Olis vitun siistiä nähdä lopputulos, jos joku iso levy-yhtiö sainaisi jonkun Monspin artistin", Kiiskinen sanoi Citylle vuonna 2007.
Lue myös Keijo Kiiskisen haastattelu vuodelta 2007: Suomiräpin mesenaatti
Vuosia myöhemmin tilanne on toinen ja Kiiskinen pääsee pian näkemään, miten Monspista ponnistanut artisti pärjää isommissa kuvioissa. Monspin seinälle ensimmäisen kultalevyn Mustaa kultaa -levyllään tuonut JVG jatkoi eteenpäin ja julkaisee tulevan levynsä oman PME Recordsinsa kautta, jolle Warner Music antaa täyden tukensa.
”Keijo Kiiskiselle pelkkää rakkautta. Meillä oli siellä hyvät kaksi vuotta, joista on hyötyä pidemmällä aikavälillä, varsinkin kun nyt on oma lafka. Monspilla se on paljon sitä, että tehdään itse kaikki. Me tehtiin levy valmiiksi asti ja vietiin se Keijolle, joka painoi sen ja laittoi jakeluun. Siinä oppi tosi paljon”, VilleGalle sanoi Citylle.
”Suomiräppi kasvaa. Kolme vuotta sitten räppärit oli lähinnä Monspilla tai pienillä lafkoilla. Nyt isommatkin lafkat haluaa laittaa isoja paukkuja räppäreiden taakse”, duon toinen osapuoli Jare jatkoi.
Monspin levyt liikkuvat nykyisin hyvin. Karri-Koira, Ruudolf, Ruger Hauer ja Eevil Stöö ovat esimerkkejä artisteista, joiden levyille on löytynyt kysyntää. Eevil Stöön ja Koksukoon Fuck Vivaldi ponnahti loppukesästä 2012 julkaisuviikollaan jopa Suomen albumilistan ykköseksi, vaikka levyn aiheet ja Eevil Stöön imago ovat kaukana valtavirran kultaisesta keskitiestä.
"Monspin levyt myyvät kyllä hyvin, mutta se riippuu ihan artistista. Jos artisti on hyvin esillä mediassa ja sillä on oma haippi olemassa, niin keikkojakin tulee. Se vaatii kuitenkin sen, että on levy pihalla ja videoita, joita on oikeasti joku katsonutkin. Haippi täytyy pitää itse yllä. Eevil Stöö, Kridlokk, Koksu Koo -trio oli 2013 varmasti Suomen eniten kiertäviä bändejä, joka kiersi festareita ja kaikki keikkapaikat, missä oli järkeä”, J-Laini pohtii.
”Puhutaan kuitenkin aika marginaalisesta artistista ja musiikkityylistä – Memphis-räppi ei ole mitään ilmeisintä poppisaundia.”
Myös Aksim, J-Lainin bändikaveri Kemmurusta, kommentoi Memphis-tyylien suosiota.
”Kridlokk ja Stöö ovat tehneet samaa juttua aina ja jossain vaiheessa spotlight vaan kääntyi niihin ja jossain vaiheessa spotlight kääntyy muualle, mutta tuskin he muuttavat tekemistää sen takia. Marginaalillekin on tullut isompi yleisö ja vaikka ne ei olisi enää mainstream, niin homma on riittävän isoa kannattelemaan niiden uraa”, Aksim sanoo.
Ensimmäistä omaa soololevyään työstävää Aksimia on viime aikoina nähty ja kuultu muun muassa Mustan Barbaarin Salil eka, salil vika -biisillä ja Karri-Koiran ja Ruudolfin keikoilla dj:nä. Spotlight kääntyy isosti omalle kohdalle, jos on kääntyäkseen.
”Olen nähnyt jo tällä uralla matkan varrella kakusta jakaantuvan yhdelle jos toiselle. Olen ollut tekemässä Palefacen, Eskimon ja Fintelligenssin levyä ja nähnyt, mitä se on hyvässä ja huonossa. Aina on sellainen pieni varoitusenkeli olkapäällä, ettei pysty hullaantumaan, koska olen nähnyt, miten suosio tulee ja suosio menee. Taivaalla ei olla loppuikää, vaan sieltä tullaan aina alas. Olen tyytyväinen, jos omalle uralle tulee keikkoja ja biittipuolen ura saa nostetta tai pysyy ainakin samalla tasolla”, suomalaisen räppikentän yhtenä pätevimmistä biittinikkareista tunnettu Aksim pohtii.
Monspille Aksim antaa isosti tunnustusta siitä, että sen kautta itsenäiset suomalaiset räppärit ovat päässeet esiin.
”Näen suomalaisen räpin kehityksen siten, että 2001 tai 2002 aukesi portti mainstreamiin ja kansainvälisten lafkojen Suomi-osastot sainasivat mitä sattuu. Pääsi sinne myös bändejä, joilla on talenttia. Monsp havaitsi suomalaisten independent-tekijöiden ja omakustanteena julkaisevien valtavan määrän ja alkoi rahoittaa sitä toimintaa. Hän sanoi, että jatkakaa vaan sitä mitä teette, voitte tehdä hienot kannet tai rumat kannet, kunhan teette sitä mitä ootte tekemässä. Se näkyy edelleen Monspin julkaisuissa”, Aksim sanoo.
Monspista sanottua
Kube
”Mun silloinen manageri Aito-Mäkki tunsi Keijon ja pisti sille mailia ja sanoi, että nyt on sellainen levy tulossa, joka pitäis ottaa mukaan. Keijo oli heti mukana ja itselläni oli ollut jo pidemmänkin aikaa puhetta, että voisi sinne suuntaan yrittää. Keijo oli kuullut mun omakustanteena julkaistua mixtapea ja se oli tehnyt vaikutuksen.
Oon tehnyt ysikasista lähtien biisejä ja aina kuunnellut räppiä. Mä oon aina ajatellut, ettei mulla ole hirveää hinkua päästä mihinkään isoille lafkoille. Rähinä on aina ollut tietyllä tavalla suomalaisen räpin lähettiläs, mutta sinne menijöiden pitää olla tietyn tyylisiä. Monsp on puolestaan ainoa paikka mihin oma saundi sopii.”
Kube työstää parhaillaan uutta albumiaan. Lentokonetila-albumi oli yksi viime vuoden arvostetuimpia hip hop -levyjä Suomessa.
Aksim
”Taisimme päätyä Monspille Rudin suosittelun kautta. Sinne tulee paljon demoja, muttei demon kautta ole varmaan koskaan sainattu ketään, vaan pitää kuulla hyvää sanaa muilta. Se on vähän sellainen perhe.
Keijon toimintatapa on aika reilu, eikä se ole halunnut haalia ketään sinne väkisin tai vangita ketään rosteriinsa sopimuksella. Artistit saavat tehdä asiat levy kerrallaan. Se on varmaan ollut se houkuttelevin syy mennä sinne. Artisteilla on saanut olla omia projekteja tai julkaista halutessaan levyjä omakustanteena.”
Aksim työstää uutta levyä, joka on pitkän linjan artistin ja biitintekijän ensimmäinen sooloalbumi. Tavoitteena on julkaista lyhyt levy huhtikuussa ja mahdollisesti toinen syksyllä. Ensisinkku Pää Grilliin julkaistiin juuri ennen joulua.
Gasellit
Päkä: ”Me päädyttiin Monspille Pyhimyksen kautta. Silloin, kun julkaistiin EP vuonna 2010, Pyhimys metsästi meidät käsiinsä ja osti meidän levyjä viidelläkympillä ja sanoi, että musiikkia ette soita kenellekään ennen mua. Päätettiin, että lupaus pitää, koska se antoi viiskymppiä ja se oli siihen aikaan iso massi. Ja onhan se edelleen. Sillä saa aika monta tuoppia, paitsi joistain paikoista. Sit me mentiin soittamaan niitä levyjä sille ja se oli vielä siinä vaiheessa Monspin leivissä ja sellaisessa asemassa, et se pystyi suosittelemaan meitä.”
Hätä-Miikka: ”Siinä jeesas sekin, kun Gallen Ville, joka oli tuttu jo entuudestaan, oli just päässyt Jaren kanssa Monspin leipiin ja niillä oli kova meininki. Se oli myös sanonut Keijolle, että täs on sellaisia äijiä, jotka kannattaa ottaa messiin.”
Päkä: ”Nyt on hyvä meininki. Oon helvetin kiitollinen siitä, että meillä on levy-yhtiö, joka julkaisee ja tekee asioita meidän puolesta. Levyn julkaiseminen ei oo mitään kivaa työtä, eikä liukuhihnalta tilaaminen kovin luovaa hommaa.”
Hätä-Miikka: ”Me ollaan enemmän toiminnan miehiä.”
Gasellit julkaisi syksyllä hyviä arvioita saaneen Aina-levyn, joka oli järjestyksessään bändin toinen täyspitkä.
Original Icons -Instagram-kilpailu
Ikuista pala urbaania kulttuuria hashtagilla #originalicons.
Lisää Instagramiin pala urbaania kulttuuria hashtagilla #originalicons. Ikuista kuvaasi klassikkolevy, suosikkiklubi, levykauppa, artisti, musalaite, katumuodin helmi tai vaikka tyylikäs graffiti. Mielikuvituksen käyttäminen on sallittua, jopa suositeltavaa. Välitä kuvan kautta pieni pilkahdus siitä, mikä on sinulle urbaania kulttuuria. Voit osallistua useammalla kuvalla. Parhaiden kuvien ottajat palkitaan adidaksen tuotteilla.
Jos et käytä Instagramia, voit osallistua kilpailuun lähettämällä kuvasi osoitteeseen toimitus@city.fi otsikolla Original Icons, niin lisäämme sen Cityn Instagramin kautta mukaan.