City ja adidas Originals sukeltavat tässä Original Icons -juttusarjassa hip hopin ja urbaanin kulttuurin historiaan. Esiin nostetaan tärkeimmät tekijät eri alalajeista ja heidän kauttaan peilataan kulttuurimuodon matkaa pienten piirien alakulttuurista kansainväliseen valtavirtaan. Tässä jutussa tutustutaan DJ:n rooliin hip hop -kulttuurissa DJ Polarsoulin johdolla.
Hip hop -kulttuuria käsittelevän juttusarjan viimeisin osa ei tosiaankaan ole vähäisin. Monia urbaanin kulttuurimuodon alalajeja läpikäyneessä sarjassa sokeriksi pohjalle on jätetty DJ:n rooli bileiden ylläpitäjänä ja uuden musiikin tarjoilijana. Tässä jutussa käydään läpi DJ:n tehtäviä, hommaan vaadittavia ominaisuuksia ja DJ-kulttuurin muutoksia. DJ Polarsoul, yksi keskeisimmistä suomalaisista hip hop-DJ:stä, kertoo oman näkökulmansa DJ:n työhön.
DJ:n synty
Aluksi kerrataan lyhyesti DJ-kulttuurin pitkää historiaa. Ensimmäiseksi DJ:ksi on nimetty joissain lähteissä Ray Newby, opiskelija joka soitti levyjä 1909 Kaliforniassa pienelle yleisölle radiolähettimensä välityksellä. Jimmy Savile järjesti vuonna 1943 ensimmäiset DJ-bileet, joissa hän soitti jazzia jammailevalle vierasjoukolleen. Sama mies otti, ainakin omien puheidensa mukaan, ensimmäisenä haltuun kahden levysoittimen tekniikan paria vuotta myöhemmin. Kahdella levysoittimella musiikin sai jatkumaan tauotta.
Reggaelle ja jamaikalaisella sound system -kulttuurilla on valtava vaikutus hip hopiin. 50-60-lukujen soundsystemit loivat esikuvan jenkkiläiselle räppikulttuurille, kun reggae-selektorit alkoivat puhumaan mikrofonin kanssa rytmiensä päälle. Hip hopin esi-isänä pidetty Kool Herc on kotoisin Jamaikalta ja toi sieltä mukanaan palan soundsystem-kulttuuria Etelä-Bronxiin ja piti siellä ensimmäisten hip hop -bileiden titteliä hallussaan pitävät kekkerinsä.
”Kool Hercin jamaikalaisjuurilla on ollut suuri vaikutus hip hopin syntyaikoina”, summaa DJ Polarsoul.
DJ-kulttuuriin ja etenkin hip hop -dj:n rooliin voi tutustua tarkemmin erinomaisesta dokumenttielokuvasta Scratch.
Yleisön aistimista
”Tilanteen aistiminen ja lukeminen on hyvä ominaisuus. Pitää aistia millaista porukkaa on talossa ja millaista musiikkia ne haluaa kuulla”, DJ Polarsoul, jolla on pitkä kokemus sekä radio- että klubi-DJ:nä, hahmottelee DJ:den tärkeimpiä ominaisuuksia.
DJ:tä on kuitenkin moneen junaan. Toisille yleisön reaktiot ovat toissijaisia ja musavalinnoilla pyritään esimerkiksi vahvistamaan tietyn genren tai artistin asemaa. Tai yksinkertaisesti peilaamaan omia musiikillisia mieltymyksiä.
”Jotkut soittavat itselleen, mutta itse olen enemmän yleisölle soittavaa tyyppiä. Mietin yleensä, mistä aloitan ja mihin lopetan ja välin täytän tilanteen mukaan ja yleisöön reagoimalla. Valitsen iltaa varten sopivia biisejä, mutta on harvinaista, että olisin miettinyt settiäni täysin valmiiksi. Se voi toimia joillain, mutta mulle se lopputulos ei ole silloin paras mahdollinen. Yli puolet fiiliksestä tulee siitä reagoimisesta tilanteeseen, sekä yleisölle että itselleni”, Polarsoul sanoo.
Hip hopia ja reggaeta leipälajeinaan pitänyt Polarsoul ei osaa suoraan sanallistaa tyyliään.
”Tuottamani musiikki tuppaa olemaan yleensä hieman sinisävelistä, mutta toiveikasta. Tuhtia ja hieman epäortodoksisesti svengaavaa biittiä. DJ-keikoilla on hieman sama, mutta siellä pystyy menemään moneen suuntaan keikasta riippuen. Yritän soittaa hienolla tunnelatauksella varustettua musiikkia”, Polarsoul kuvailee.
Yksinkertaisimmillaan DJ valitsee levyt, joita yleisö kuuntelee. Monimutkaisimmillaan kyse on taitolajista ja levysoittimien valjastamista liveinstrumenteiksi.
”Keikoilla muun muassa scratchaan ja teen uusia versioita lennosta. Voin ottaa laulut tai riffin toisesta biisistä ja jonkun muun elementin toisesta ja yhdistää ne livenä. Mulla on lisäksi kaksi Akain MPD-kontrolleria keikoilla ja niihin voin ottaa rumpuja biiseistä ja soittaa niitä padeilla. Olen myös ohjelmoinut niihin muita efektejä ja muita toimintoja”, Polarsoul avaa omaa keikkatekniikkaansa.
”Olen tehnyt tätä niin kauan, että paikalla junnaaminen ei ole hyvä juttu, vaan pitää jatkuvasti kehittää itseään.”
Osa kehitystä on ollut luonnollisesti digitaalisuus. Sen ansiosta DJ:n ei ole enää pakko roudata keikoille valtavia levylaatikoita, vaan musiikki kulkee mukana digitaalisessa muodossa, josta sitä pystyy soittamaan levysoittimilla äänikoodattujen levyjen kautta.
Jotkut DJ:t jopa kisaavat teknisestä osaamisestaan, mutta Polarsoulille teknisyys ei ole itseisarvo.
”Teknisyys ei ole se juttu, vaan se, että soitto on viihdyttävää. Turha sooloilu ja nysväily ei siihen kuulu. Tekniikan lisäksi siihen liittyy paljon muutakin, lavalla olemista ja läsnäoloa.”
Polarsoul on kiertänyt bileitä DJ:n roolissa jo vuosia. DJ:n ja tuottajan hommat toimivat vuorovaikutuksessa ja ruokkivat toisiaan.
”Kun tekee julkaisuja, niin hönkää on aina, mutta jos on eristyksissä, niin se hiipuu. Puhelin on alkanut piristä aina, kun olen tehnyt mixtapen. Pitää olla nimi tiedossa kentällä, jotta keikkoja riittää. Keikkoja on pakko tehdä, jotta pysyy leivässä. Niitä on ollut tasaisia määriä joka vuosi.”
Tänä aikana suomalainen hip hop on noussut uudelle tasolle. Pitkän linjan tekijöille voi olla vaikea erottaa oman suosion kasvua koko kulttuurin kasvusta. Jotain on kuitenkin muuttunut silmin nähden.
”Tällä hetkellä hip hop on valtavirtaa ja isoimpia musiikkigenrejä pienemmilläkin paikkakunnilla. Räppi kiinnostaa entistä isompaa ihmisryhmää ja on isoja kotimaisin voimin järjestettyjä hip hop -festareita”, Polarsoul kuvailee kasvua.
Omaa tuotantoa
Polarsoul julkaisi viime syksynä ensimmäisen ”oikean” albuminsa kahdeksan mixtapen jälkeen. Pilvilinna-nimisellä albumilla riittää vierailijoita ja oman haasteensa tekemiseen toi se, että Polarsoul halusi pitää langat käsissään, jotta kokonaisuus pysyy yhtenäisenä.
”Mixtapeissa ei ollut mitään sääntöjä ja ne tehtiin vain nopeasti. Uudella levyllä kaikki on tehty alusta loppuun itse. Prosessi kesti aika kauan, koska siinä on aika paljon räppäreitä, jotka pitää saada samalle sivulle biisien aiheiden suhteen, jotta levystä tulee kokonaisuus.”
Räppäreiden kirjoitusprosessiin puuttuminen ei ole välttämättä helppoa.
”Jotkut suhtautuu hyvin, enkä onneksi joutunut tekemään tätä hirveän hankalien tapauksien kanssa. On herkempiä kavereita, joiden mielestä pienikin ideointi menee haamukirjoittamiseksi. Suurin osa tyypeistä on kuitenkin yhteistyökykyisiä ja palautetta voi antaa."
Radio-DJ
Polarsoul hoitaa DJ:n virkaa myös Bassoradiolla omassa ohjelmassaan. Radio-DJ:n hommat poikkeavat oleellisesti klubi-DJ-keikoista.
”Siinä ei saa niin paljon instant-reaktiota, eikä ole sosiaalisia paineita. Voi soittaa ihan mitä huvittaa, kokeilla uusia juttuja ja soittaa sellaisiakin biisejä, joita ei voi keikalla soittaa. Nykyisin shoutboxin kautta voi saada suoran reaktionkin ja mun ohjelmassa yritetään myös rakentaa interaktiivisuutta ottamalla miksaukseen mukaan toiveita kuuntelijoilta.”
Radiossa korostuu uuden musiikin välittäminen kuulijoille.
”Se on kivaa, että voi informoida ihmisiä ja saa olla mukana breikkaamassa levyjä. Ihmiset reagoivat myöhemmin julkaistaviin biiseihin ja levyihin, kun niillä on jo kosketuspintaa radiosta. On kunnia saada biisi ensisoittoon ja se tekee ohjelmasta erikoisuuden, kun esittelet ennen kuulematonta musiikkia.”
Original Icons -Instagram-kilpailu
Ikuista pala urbaania kulttuuria hashtagilla #originalicons.
Lisää Instagramiin pala urbaania kulttuuria hashtagilla #originalicons. Ikuista kuvaasi klassikkolevy, suosikkiklubi, levykauppa, artisti, musalaite, katumuodin helmi tai vaikka tyylikäs graffiti. Mielikuvituksen käyttäminen on sallittua, jopa suositeltavaa. Välitä kuvan kautta pieni pilkahdus siitä, mikä on sinulle urbaania kulttuuria. Voit osallistua useammalla kuvalla. Parhaiden kuvien ottajat palkitaan adidaksen tuotteilla.
Jos et käytä Instagramia, voit osallistua kilpailuun lähettämällä kuvasi osoitteeseen toimitus@city.fi otsikolla Original Icons, niin lisäämme sen Cityn Instagramin kautta mukaan.
1 kommentti
Taalasmaan Kari
24.1.2014 15:38
Polarsoul on paitsi hyvä deejii niin saatanan kova panee!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin