Ooppera Väkivallasta

Sulkapallo-ottelun tulos määrää esityksen jatkon.

Kuvataiteilija Teemu Mäki on ohjannut, kirjoittanut ja visualisoinut Sulkapallo-oopperan yhdessä Juha-Pekka Hotisen kanssa.
Kuvataiteilija Teemu Mäki on ohjannut, kirjoittanut ja visualisoinut Sulkapallo-oopperan yhdessä Juha-Pekka Hotisen kanssa.
Dramaturgi ja ohjaaja Juha-Pekka Hotinen, kuvataiteilija Teemu Mäki ja säveltäjä Max Savikangas valmistelevat Kiasma-teatteriin oopperaa, joka kertoo väkivallasta. Näyttämöllä nähdään kaksi näyttelijää, kaksi laulajaa, kaksi sulkapallon pelaajaa sekä yksi pianisti.

“Korkeatasoinen ja vaikeatajuinen performanssi, tyhmät pysykää kaukana” -kyltit on varmasti jo pystytetty Kiasman käytäville. Yleisö joutunee osallistumaan johonkin epämääräiseen, kivuliaaseen ja kenkusti ymmärrettävään taidehuurailuun?

“Ainoa vaara tässä esityksessä on pitkästyminen. Sellainen henkilö, jonka mielestä nykymusiikki on tylsää ja taiteessa ei saisi olla liian vaikeatajuisia teoreettisia ajatuksia, voi tylsistyä”, myöntää Teemu Mäki.

“Esitys ei varsinaisesti ole interaktiivinen, mutta yhdessä kohdassa esityksen kulku riippuu siitä, miten näyttämön sulkapallo-ottelu on päättynyt, ja miten yleisö haluaa sen jatkuvan”, valaisee Mäki.

Jahas, jokin teatteriteoreetikko Hotisen uusi teoria sulkismatsidramaturgiasta. Entäs se väkivalta?

“Minua kiinnostaa rakenteellinen väkivalta, ja Hotista freudilainen väkivalta. Väkivallasta voi kirjoittaa lauluja tai näytellä sitä näyttämöllä muuhun tapaan. Rakenteellisella väkivallalla tarkoitan esimerkiksi sitä väkivaltaa taloudessa, jolla meidät on saatu uskomaan, että veitset kurkulla -tuotantoteho on ainoa reitti hyvinvointiin ja vaurauteen”, selittää Mäki.

“Näyttämöllä ei siis räjäytellä mitään lehmiä tai muuta raflaavaa.”

Tämä selvä. Näyttämöllä pelataan sulkapalloa ja lauletaan Freudin inspiroimia aarioita väkivallasta, mutta ei räjäytellä lehmiä. Tervetuloa teatteriin.

Sulkapallo-ooppera Kiasma-teatterissa 6.-16.10. Liput 8/12 e. www.kiasma.fi.

Kiasma-teatterin oudoimmat TOP3

  1. Felix Ruckert: Secret service, 2004
    ”Katsoja meni kaksiosaiseen esitykseen yksin, silmät sidottuina. Ensimmäisen osan teema oli nautinto ja toisen kipu. Jälkimmäisestä osasta oli mamoversio, jossa koulutettu sadisti vain nipisteli katsojaa, mahdollisuus oli myös hc-versioon.”
  2. Sahicom: No input, 2001
    ”Japanilaisen naisen performanssi oli osa Avanto-festivaaleja. Esityksessä soitettiin hartaasti pelkkää oikosulkua yhdistämällä kaksi piuhaa. Hetkittäistä zzzt-äänen konserttia kesti puoli tuntia.”
  3. Jérôme Bel: Jérôme Bel, 1998
    ”Klassinen performanssi-nykytanssiteos, johon viitataan yhä monissa lähteissä. Lavalla oli kolme alastonta ihmistä, joista mies seisoviltaan ja nainen kyykyssä pissasivat alleen.”

Lähde: Kiasma-teatterin tuottaja Virve Sutinen

5 kommenttia

Veronmaksaja

11.10.2005 14:32

Tällaista skeidaa ei pidä tukea verovaroin. Jos joku haluaa tehdä omaan pussiin, fine. Taiteilija on ammatti siinä missä leipurikin ja jos ammatti ei elätä, niin täytyy vaihtaa ammattia ja taiteilusta tulee harrastus.
Mäen tekotaiteellista paskaa on tuettu jo aivan liikaa muiden selkänahoista revityillä euroilla. Kiasmalle tulosvastuu, ettei hassaa määrärahojaan miten sattuu - xx.xxx kpl kävijöitä/kk tai määrärahat pienenee.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mmm3

13.10.2005 17:35

tiedoksi vaan että suomen asukaslukuun nähden kiasma on huipputasoa maailmassa kävijäluvuissaan.
mutta niinhän se on että kaikkia EI VOI MIELLYTTÄÄ. jos kansanäänestyksellä kysyttäisiin ketä tuetaan, suuri osa rahoista "viihteen" puolella menisi varmasti urheilulle.
itse en piittaa baletista tai oopperasta tippaakaan. kyllä niistä silti mielelläni maksan, vaikka niihin menee paljon enemmän rahaa, kuin nykytaiteeseen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kriitikko

22.10.2005 23:46

Nykytaidetta ei todellakaan pidä rahoittaa verovaroin, sillä suurin osa nykytaiteesta on silkkaa paskaa. Nyky"taiteen" harrastajat rahoittakoot huuhaa-hommansa itse. Sittenpähän nähdään kuinka paljon moinen pelleily jaksaa todella kiinnostaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mmm3

25.10.2005 15:04

on se junteille kyllä vaikea pala nieltäväksi, että niille käsittämättömät asiat oikeesti monia muita kiinnostaa. jos jaksaisit näyttelyissä käydä, huomaisit että niillä on yleisö. eikä edes marginaali- sellainen.
monet kehitystä eteenpäin vievät kokeilut tulevat kannattaviksi (jopa rahallisesti, saatikka sitten moraalisesti, poliittisesti, jne) vasta viiveellä. niin on tieteessä sekä taiteessa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mikajarvinen

27.10.2005 21:17

tehköön julkkikset kummit ry:lle pr:ää sillä, mikä pitäisi tulla VEROVAROISTA suoraan,eli lasten terveys. laulais ja tanssis nykytaiteelle tai vanhuksille. mut ennen kaikkea kehitysvammaisten lasten vanhemmille joilla on varmaan tosi vaikeeta rahallisesti ja henkisesti. en muuten tunne "onnex yhtään".muuten lapsi voi olla vaik 55v. ja hoitaja eli usein äiti 75v. hoitanut siis koko elämänsä ja eläke sen mukainen, et sillee.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi