Ällöjen kakkujen festari
Tupakoitsijan keuhkoilta näyttävä täytekakku, aivopipareita, alapääkuppikakkuja, sukupuolitautimuffineja ja verisuonihyytelöä. Lontoossa järjestettävillä Eat Your Heart Out -ruokafestivaaleilla vierailta vaaditaan rautaista vatsaa. Jos ruokien erikoisesta ulkonäöstä pääsee yli, syöjää odottaa herkullinen palkinto.
Vuodesta 2010 järjestetyillä festivaaleilla on yksi sääntö: kaiken tarjolla olevan on oltava anatomisesti oikeaoppista ja halloween-teemaan sopivaa. Järjestäjinä toimivat kauhukakkuihin erikoistunut kondiittori Miss Cakehead sekä museon kuraattori, vuosia ruumishuoneilla ja elinten säilömisen parissa työskennellyt Carla Valentine.
Eat Your Heart Out -festivaali Lontoon St Bart’s Pathology Museumissa 26.-28.10.
Michelin-tähti ruokablogistille
Ruotsalaissyntyinen ruokaharrastaja ja juristi Mikael Jonsson kirjoitti Gastroville-blogissaan vuosia ruuasta ja ravintoloista. Lopulta ruokakriitikoiden usein kuulemma ”tee ite paremmin” alkoi kypsyä ajatukseksi oman ravintolan avaamisesta, ja Jonsson perusti viime vuonna Lontooseen ruotsalaisen ravintola Hedonen. Ammatinvaihto kannatti, sillä ravintolalle myönnettiin Michelin-tähti vain vuosi avaamisen jälkeen.
65 eurosta alkava illallismenu sisältää muun muassa kyyhkynjalkaa kynsineen kaikkineen sekä meriasteri-kukkia.
http://www.hedonerestaurant.com
Tulevaisuuden designia
Teollisen muotoilun opiskelijoille suunnattu Electrolux Design Lab -suunnittelukilpailu täyttää 10 vuotta. Suomalaiset kandidaatit eivät suoriutuneet 1200 hakijan joukosta kymmenen parhaan joukkoon, mutta keksintöjä kannattaa silti vilkaista. Niistä näkee, millainen tulevaisuuden teknokoti voisi olla. Mukana ovat muun muassa Tastee-lusikka, joka toimii ruuan esimaistajana ja kertoo, mitä ruuasta vielä uupuu, sekä ruuan musiikiksi muuttava Smartplate-lautanen. Yleisö voi äänestää suosikkiaan Voittaja ratkeaa Milanon Triennale Design -museossa lokakuun 25. päivä.
http://www.electroluxdesignlab.com
Uusi nettikauppa
Chez Marius -keittiötarvikekauppa on palvellut ammattilaisia ja intohimoisia amatöörejä vuodesta 1997. Nyt samat omistajat ovat perustaneet designiin keskittyvän nettikauppa Korin. Keittiötarvikkeista mukaan pääsevät muun muassa ranskalaiset Le Creuset –valurautapadat kymmenessä eri värissä, Riedelin lasi- ja karahvivalikoima, saksalaisen Reisenthelin korit, sekä iso valikoima japanilaisia veitsiä. Keittiötarvikkeiden lisäksi nettikaupasta voi tilata muun muassa elektroniikkaa.
Kori avaa myös kivijalkakaupan heti kun sopiva tila löytyy. Kauppa avaa 15.10.
Eat&Joy:n uudet kuviot
Eat&Joy avaa kuudennen myymälänsä Jumbon Prisman yhteyteen Vantaalle marraskuun aikana. Myös Kluuvin kauppakeskuksen Eat&Joy uudistuu. Remontti on valmis lokakuun alussa, ja yhteisavajaisia uuden Alepan kanssa juhlitaan 4. lokakuuta.
Omistaja Eeropekka Rislakki kertoo, että ketjun erityisenä huomion kohteena on jatkossakin luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen. Huolenpidon kohteina ovat tällä hetkellä vanhat suomalaiset lajikkeet ryvässipuli, kaskinauris sekä alkuperäiset suomalaiset omenalajikkeet kuten sitruunaomena.
Tänä syksynä aletaan pelastaa maatiaispäärynälajikkeita. Rislakin mukaan kyyttökannan elvyttäminen on sujunut hyvin, ja niitä on nyt rekisterissä 500 entisen 40:n sijaan. Seuraavaksi huomio siirretään maatiaiskanoihin. Tarkoitus on etsiä tuottajia erityisesti maatiaiskanojen munille.
Ruokarikosten aalto vaivaa pikkukaupunkia
Troyn pikkukaupunki Detroitin liepeillä kärsii kummallisesta rikosaallosta, kertoo Huffington Post. Joku lurjus sotkee paikallisten autoja ruualla. Parin viime kuukauden aikana autot on tärvelty muun muassa jauhelihakastikkeen ja sinapin yhdistelmällä tai ketsupin, barbeque-kastikkeen ja kananpalojen muodostamalla litkulla. Yksi autoista oli peitetty kokonaisuudessaan vaahterasiirappiin. Poliisi on ymmällään niin tekijän henkilöllisyydestä kuin tämän motiiveistakin.
Tissibaari myös naisille
Maailman kuuluisin tissiravintola Hooters houkuttelee asiakkaikseen naisia. Tähän saakka tarjoilijoiden oransseista mikroshortseista, suurista rinnoista ja anteliaista kaula-aukoista tunnetun ravintolan asiakkaat ovat olleet lähes yksinomaan miehiä, mutta laskeva liikevaihto pakottaa ravintolan nyt laajentamaan myös toiseen sukupuoleen.
Miten Hooters sitten aikoo saada naiset astumaan ravintoloihinsa? Ketju, jolla on 430 ravintolaa 27:ssä maassa ja jota kuvaamaan on englannissa keksitty uudissana "breastaurant", ei suinkaan ala vaatettaa tarjoilijoitaan toisin. Sen sijaan se uusii sisustustaan vaaleammaksi ja lisää ruokalistalle salaatit.
Juttu on julkaistu City-lehden ravintolanumerossa lokakuussa 2012.