Graffiti nousee pikku hiljaa ansaitsemalleen jalustalle: luvassa uutta graffitia, näyttely sekä kirja

Newyorkilaistaiteilija Blade aloitti 1970-luvulla graffitin ensimmäisessä aallossa ja tulee nyt maalaamaan teoksen Baanalle.

Pulutunneli, 1992.
Pulutunneli, 1992. Kuva: HAM / EGSin lahjoitus

Graffiti nykymuodossaan syntyi 1970-luvulla New Yorkin Bronxissa ja siitä asti Blade-nimellä toiminut taiteilija on ollut osana taidemuotoa. Nyt lisänimen King of Graffiti saanut taiteilija tulee Suomeen esittelemään osaamistaan, kun hän maalaa yhdessä amsterdamilaisen Mick La Rockin kanssa uudet teokset Baanalle, Antinkadun alikulun kohdalle.

5000 junavaunua maalanneen graffitiartistin saapuminen Suomeen juuri tässä hetkessä ei ole sattumaa. Helsingin taidemuseo HAM toteuttaa vuoden 2018 aikana kaksi tilausteosta Baanalle ja kehittää samalla katutaiteen kuratointia yhdessä nuorisopalveluiden ja kaupunkiympäristön toimialan kanssa. HAMille graffiti on tänä vuonna keskiössä, sillä taidemuseon valtaa huhtikuun alusta alkaen Graffiti-näyttely, joka jatkuu syyskuuhun saakka.

Mick La Rock ja Blade.
Mick La Rock ja Blade. Kuva: Maija Toivanen

Graffiti-näyttely pureutuu suomalaisen graffitin historiaan ja nykyhetkeen ja etsii paikallisen graffitikulttuurin yhteyttä kansainväliseen kenttään.

Graffiti esittäytyy alakulttuuri-ilmiönä, elämäntapana ja taidemuotona. Graffitikulttuurin juuret näkyvät Martha Cooperin ikonisissa valokuvissa New Yorkin maalatuista junista ja graffitimaalareista. Graffitin elävän legendan Bladen näyttelyyn toteuttama seinämaalaus tuo historian eläväksi tähän hetkeen. Ruotsalainen graffitimaalari ja taiteilija Nug maalaa uusimman teoksensa suoraan näyttelysalin seinään.

Helsinkiläisen graffitin värikkäät vaiheet esitellään 1980-luvulta nykypäivään ulottuvassa aikajanassa, joka tuo näkyväksi viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtuneen suuren muutoksen kaupunkilaisten suhteessa julkiseen tilaan.

”Stop töhryille -kampanjasta on nyt kulunut 10 vuotta. Helsinki on kampanjan jälkeen avautunut ihmisille ja omaehtoiselle tekemiselle. Kaupunkitilan haltuunotosta erilaisine tapahtumineen on tullut jokapäiväistä. Muutoksen näyttäminen on myös osa näyttelyn tematiikkaa”, HAMin johtaja Maija Tanninen toteaa.

Näyttelyn toinen osa koostuu teoksista, joiden pääosassa on kaupunkitila ja sen hyödyntäminen taiteen tapahtumapaikkana. Yhdysvaltalainen taiteilijaryhmä Guerrilla Girls esittelee juliste- ja videoinstallaatiossaan vuosikymmeniä kestänyttä kampanjointiaan taidekentän ja muun yhteiskunnan epätasa-arvoa vastaan.

Missä menee katutaiteen raja? Otto Karvosen installaatio on nimeltään "Kaupunkitilan valtaamispakkaus".
Missä menee katutaiteen raja? Otto Karvosen installaatio on nimeltään "Kaupunkitilan valtaamispakkaus". Kuva: Otto Karvonen

Myös kävijät saavat mahdollisuuden vallata oman tilansa kaupungissa Otto Karvosen Kaupunkitilan valtaamispakkauksen avulla. Esillä on myös HAMin kokoelmateoksia, joiden tekijöiden ensimmäisenä kuvallisena innoittajana on ollut graffitit.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan HAMin tuottama ja toimittama kirja Graffiti Helsingissä. Kirjassa graffitikulttuuria ja helsinkiläisen graffitin eri vaiheita valotetaan moniäänisesti: artikkelit käsittelevät mm. graffitia osana julkista tilaa, naismaalareiden alakulttuuria ja Helsingin kaupungin muuttuvia asenteita graffitia kohtaan. Helsinkiläisen graffitin tähänastisen historian nivoo yhteen aikajana, joka ulottuu vuodesta 1984 vuoteen 2018.

Graffiti / HAM Helsingin taidemuseo 6.4.-9.9.2018

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi