Pakotettua luovuutta kriisin keskellä – näin ravintolat reagoivat koronavirukseen

Take Away -tuotteet, isot pöytävälit, erikoistuotteet ja hyvä huumorintaju auttavat, mutta eivät pelasta kaikkia lomautuksilta tai konkurssilta.

Viimeisen viikon aikana koko Suomi on kokenut kolauksen. Ilma on sakeana epävarmuutta koronan etenemisestä, virustartunnan leviämisen estämiseksi tehtyjen järeiden toimien tehokkuudesta ja lähitulevaisuudesta ylipäänsä.

Hallitus rajasi julkiset kokoontumiset koskemaan yli 10 hengen seurueita, mutta linjaus jätti monet epätietoiseen tilaan: mitä kaikkea rajoitus koskee? Miten käy esimerkiksi kauppojen, ravintoloiden, baarien ja kirkkojen?

Tässä jutussa tarkastellaan koronan vaikutuksia ravintola-alan näkökulmasta.

Toistaiseksi Suomessa ravintoloita ja baareja ei ole suljettu poliittisella päätöksellä, kuten esimerkiksi Belgiassa, Norjassa ja Italiassa. Suomalaiset koulut ovat menneet väliaikaisesti kiinni, samoin kirjastot, museot ja kaikki muut julkiset tilat. Ravintolat saavat jatkaa toistaiseksi toimintaansa.

Sisäministeriön kansliapäällikön Kirsi Pimiän mukaan kymmenen hengen kiellon taustalla on kokoontumislaki, jossa puhutaan julkisista kokoontumisista, eikä kahvilat, ravintolat ja vastaavat kuulu lain piiriin.

“Tämä saattaa muuttua ongelmalliseksi, mutta siksi hallituksen maanantaisessa linjauksessa vedottiin myös yksityisiin tahoihin”, Pimiä sanoi Ylelle.

Ravintoloiden epätoivo

Osa ravintoloista on jo kertonut yt-neuvotteluista ja tilanne tulee johtamaan monen ravintolan sulkemiseen.

Vaikka riskit yksittäisen ihmisen kohdalla sairauden seurausten suhteen ovat melko pienet, aiheuttaa leviävä virus epätietoisuutta, pelkoa tai paniikkia suurimmalle osalle kansalaisista. Monelle samaan paniikkiin sekoittuu pelko omasta toimeentulosta.

“Elämme paitsi taudin, myös talouden osalta poikkeusoloissa”, sanoi pääministeri Sanna Marin hallituksen tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Mahdollisimman tehokas eristäytyminen voi parantaa huomattavasti koronakriisin aiheuttamaa painetta terveydenhuollolle, mutta aiheuttaa yrittäjälle dramaattiset vaikutukset kassavirtaan välittömästi ja saattaa pidentää kriisin kokonaiskestoa.

Koronan taloudelliset vaikutukset iskevät kovaa. Ne iskevät kaikkien bisnekseen, mutta etenkin ja erityisesti pienten suomalaisten toimijoiden lähitulevaisuuden näkymiin. Ravintolat ovat julkinen palveluala, joka kokee ihmisten eristäytymisen seuraukset välittömästi nahoissaan. 

Alalla moni ravintola kamppailee normitilanteessakin ilman puskurirahastoa kannattavuuden rajoilla, suorassa riippuuvuussuhteessa päivittäiseen asiakasvirtaan. Kriisin kanssa tilanne on valitettavan tuhoisa.

Ravintolat eivät pärjää tilanteessa yksin. Apua tarvitaan ja on mahdollista saada monelta suunnalta. Hallitus voi vaikuttaa yrittäjien verotuksen vaatimuksiin, pankit ja vuokranantajat voivat joustaa ja kuluttajat voivat osoittaa tukeansa esimerkiksi ostamalla lahjakortteja tai take away'tä.

Ravintoloiden uudet ideat

Epätoivoinen tilanne pakottaa ravintoloissa luovuuden esiin ja osa onnistuu luovien ideoiden avulla välttämään täydellisen katastrofin. Ensimmäisen todellisen koronaviikon aikana näimme jo muutamia uusia ideoita ja onnistumisia, jotka toimikoon tämän synkän tarinan hopeareunuksena.

Kuten kannamme yhteistä huolta viruksen leviämisestä, näytämme onneksi kantavan huolta myös taloudellisista haasteista. #supportyourlocal -tunnuksen alla on levinnyt erilaisia kampanjoita, joissa kuluttajat kannustavat toisiaan ostamaan lahjakortteja omista suosikkimestoistaan ja tukemaan muilla tavoin mahdollisuuksien mukaan.

Useiden huippuravintoloiden keittiössä vaikuttava Henri Alén on ollut yksi aktiivisimmista koronan taklaajista ravintola-alalla. Alénin keinoihin kuuluu muun muassa rajattu kapasiteetti ravintoloissa ja turvavälit asiakkaiden välillä. Ultimassa astui voimaan poikkeustilamenu, jossa 65 eurolla irtoaa viiden ruokalajin menun.

“Viruksen leviämisen välttämiseksi rajaamme asiakasmääriä alle kolmeenkymmeneen ja järjestämme jokaiselle pöydälle kaksi metriä väliä. Näin annamme teille mahdollisuuden tulla rauhallisin mielin ravintolaamme. Keittiön hygienia on jo korkealla tasolla, mutta teemme siihenkin lisätoimia desinfioimalla keittiön ja työvälineet useaan kertaan päivittäin. Henkilökunnan turvallisuudesta pidämme tarkasti huolta”, Ultiman sivuilla kirjoitetaan.

Alénin toinen ravintola Finnjävel kertoi maanantaina myyneensä jo 180 support-lahjakorttia ravintolaan ja Ultiman harvat pöydät varattiin vauhdilla.

Vegaaniseen villiruokaan erikoistunut Villd muutti konseptinsa täysin uuden tilanteen myötä. Villd sulki ovensa jo viime viikolla ja nyt ravintoloitsija Ossi Paloneva löi hynttyyt yhteen kotimaisen lihankorvikevalmistajan Vönerin kanssa ja nyt fine dining -ravintola palvelee kotiinkuljetuskeittiönä, jossa muun muassa ravintolapäällikkö kuskaa annoksia koteihin.

“Näimme tämäntyyppisen toiminnan ainoana mahdollisuutena pitää ihmiset töissä ja kassavirran pystyssä. Niin, että saamme maksettua laskut ja lyhennykset”, Paloneva kertoi Hesarille.

Suur-Kallion alueelle toimittavalle Villdille pakon edessä tapahtunut uusi alku on ollut vähintäänkin onnistunut. Ketään ei ole lomautettu, päinvastoin hommiin on jouduttu palkkaamaan hätäapua.

Yle Oulu kertoo paikallisesta menestystarinasta eli Kauppuri 5:stä, joka on arjessa yksi kaupungin suosituimmista ravintoloista. Ravintoloitsija Aki Mursu esitti viikonloppuna vetoomuksen, että ihmiset käyttäisivät edes pieniä summia paikallisten lähipalveluiden tarjoajien kassaan.

Kauppuri 5:n postaukseen oli tägättynä iso joukko yrittäjiä, joten kyse ei ollut vain oman takaliston turvaamisesta. Viestintä toimi ja Kauppuri 5:ssä oli kiireinen viikonloppu, jonka aikana muun muassa jauheliha pääsi loppumaan.

Ravintoloiden turvallisuus

Emme väitä, että ravintolassa syöminen olisi turvallista, eikä levittäisi virusta tarpeettomasti eteenpäin. Toivomme, että jos ihmiset kuitenkin päätyvät ravintoloihin, he ottaisivat turvallisuuden ja hygienien huomioon.

Keinoja mahdollisimman turvallisen ravintolaruokailun varmistamiseksi on monia ja hygieniaan liittyvällä arkijärjelläkin voi miettiä, miten toimia.

Huolehdi omasta hygieniasta, äläkä ainakaan mene ravintolaan, jos olet vähänkin kipeä. Vältä ruuhkaisia paikkoja ja buffeteja, joiden kautta virus pääsee helposti leviämään. Älä jaa ruokia pöytäseurueen kesken. Maksa etänä tai mobiilisti.

Kotiinkuljetuspalvelut, Wolt ja Foodora etunenässä, tulevat nousemaan keskeiseen rooliin ravintoloiden elinvoiman säilyttäjinä. Vaikka kritiikkiä on tullut sekä palvelujen ravintoloille suunnattua hinnoittelua että kuljettajien työehtoja kohtaan, tarjoavat uudet kotiinkuljetuspalvelut myös tarpeellisen palvelun karanteenissa elävälle kansalle. Kotiinkuljetettu ruoka voi olla neljän seinän sisällä kärvisteleville viikon tähtihetki.

Wolt on kiinnittänyt huomiota koronan tuomiin vaatimuksiin lisäämällä hygienaa ja välttämällä kontaktia toimituksissa. Viikonloppuna Wolt ilmoitti jättävänsä kaikki kuljetukset oletuksena tilaajan kotiovelle, ilman että kuljettajan ja asiakkaan tarvitsee edes kohdata. Samalla yhtiö kertoi lisäävänsä hygieniaan liittyviä toimenpiteitä, kuten kuljetuslaukun säännöllinen puhdistaminen.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi