“Huomenia”, sanoo Thomas Hudson pirteästi puhelimeen. Hän on ulkona kirpeässä syysaamussa, kulkemassa pitkin Lauttasaarta, etsimässä katajanmarjoja.
“Käytännössä lähden kotoa ja alan kävellä. Kävelen niin kauan, että löydän niitä.”
Katajanmarjat tulevat pop up -kausiravintola Säsongin viimeiseen viikonloppuun. Säsong – Höst järjestetään Marian sairaalassa, ravintola Starterin tiloissa marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Ja ilmeisesti siellä tarjoillaan ainakin katajanmarjaa.
“Rakastan kasvispohjaista ruokaa, mutta Höstiin tulee myös riistaa”, Hudson sanoo ja kuulostaa hyppäävän kiveltä toiselle.
Säsong syntyi lähes päivälleen vuosi sitten Hudsonin ja Markus Fogelholmin ajatuksista. He halusivat panna pystyyn projektin, joka toisi heidät – ja ruokailijat – lähemmäs ruoan ja sen raaka-aineiden alkuperää, joka herättelisi syvempää ymmärrystä siitä, mitä aterian saaminen lautaselle oikein vaatii. Miten voisi toimia ravintola, jossa kaikki on niin lähiruokaa, niin luomua, niin tuoretta kuin mahdollista.
“Kyse ei ollut siitä, että halusimme näyttää ihmisille, miten se tehdään. Halusimme kokeilla, pystymmekö siihen.”
Ja he pystyivät. Säsongin kolme ensimmäistä vuodenaikaa olivat menestys: Vinter, Vår ja Sommar on kaikki myyty loppuun muutamassa päivässä. Ja asiakkaat ovat halunneet tulla yhä uudestaan. Kevään illallisella eräs asiakas kysyi, milloin seuraava järjestetään, jotta hän saa suunniteltua kesälomansa sen mukaan. Ja Höstille voitaneen ennustaa samanlaista menestystä.
“Palaute on ollut mieletöntä. En jaksa uskoa, että me vaivaiset pikku kaverukset olemme saaneet tällaista aikaan.”
Mutta helppoa se ei ole ollut: kuluneen vuoden surkea sää on aiheuttanut haasteita jokaiselle pop upille. Våriin kokit olivat suunnitelleet käyttävänsä kauden ensimmäisiä, suomalaisia parsoja, mutta ne olivat vain senttimetrin pituisia. Samoin kävi raparperille. Toisaalta samoilla illallisilla kävi niin onnekkaasti, että karhunlaukat, viulunkierukat ja vaahterannuput ilmestyivät juuri oikeaan aikaan, vaikka edellisenä päivänä niistä ei ollut vielä merkkiäkään.
Vuoden rutistus alkaa olla pian ohi.
“On vähän haikea olo, mutta meillä on muuta mukavaa tulossa. Kokemus on ollut mahtava ja olemme oppineet paljon. Esimerkiksi sen, että kuutta kiloa kantarelleja ei voi puhdistaa yksin”, Hudson sanoo ja nauraa.
Tosin juuri niin Hudson teki. Kun kesän pop upiin Sommariin tarvittavat purjot piti hakea maatilalta, oli kantarellien perkaaminen pahasti kesken. Illalliseen oli alle 24 tuntia aikaa, joten purjot oli yksinkertaisesti noudettava. Hudson ja Fogelholm hyppäsivät autoon, ja Hudson otti laatikollisen kantarelleja mukaan perkaakseen ne autossa. Multitasking.
“Illallisella tiesin, että olin pidellyt käsissäni joka ikistä sientä, joka lautaselle laitettiin”, hän sanoo ja kiroaa samalla, ettei katajaa nyt löydy.
“Pihlajanmarjoja on vaikka kuinka, mutta en minä niitä ole etsimässä.”
Paras oppi, minkä kokkikaverukset ovat projektista oppineet, on juuri tämä. Mitään ei voi ennustaa. Kun haastattelimme kaksikkoa viime joulukuussa, he kertoivat, että haluavat vahvistaa omia suhteitaan paikallisiin viljelijöihin ja tuottajiin. He halusivat oppia, mitä maaperässä tapahtuu ja kuka perunoita kasvattaa. Samalla he oppivat myös, että tuotanto saattaa loppua kuin seinään, jos kesä on todella kylmä. Ja sitten pitää keksiä jotakin uutta. Tarkoitus ei ollutkaan mennä helpointa kautta – haasteista jää eniten käteen.
Kaupungilla on huhuttu, että Säsongin päätyttyä Hudson ja Fogelholm aikoisivat perustaa sesonkiravintolan. Hudson tyrmää huhupuheet.
“Haluamme pitäytyä tällaisessa tapahtumatyyppisessä tekemisessä. Säsong sellaisenaan loppuu, mutta teemme jotakin vastaavaa. Haluamme kertoa, mitä olemme oppineet ja toivottavasti voimme viedä sen myös Suomen ulkopuolelle.”
Kuulostaa kiinnostavalta. Säsong Höst on siis viimeinen viikonloppu pop upien sarjassa. Miksi sinne kannattaisi tulla?
“Säsong-illallinen on kuin lämmin halaus”, Hudson kuvailee.
Nähtäväksi jää, riittääkö puhelun aikana kerätyistä katajanmarjoista kaikkien lautasille. Kourallinen niitä löytyi.
Liput tulevat myyntiin TableOnlineen maanantaina 9.10. klo 9.