"Mut minulta taas miltei unohtuvat ihanat hahmot, muodot, piirteet, kuvat ne, jotka veistettiin ja maalattiin jalosti niihin kolmeen kappeliin... Venuksen temppelistä alkaaksemme:
sen seiniltä näitte silmienne edessä kaiken lemmen orjien kokeman surkeuden ja kurjuuden; unettomuuden, orvon valitukset ja pyhät kyyneleet ja huokaukset ja kaipauksen hetket katkerat ja intohimon iskut polttavat...
Myös ilo, toivo, hurja huimapäisyys ja kauneus, nuoruus ja sen häilyväisyys, rivous, rikkaus, irstas nautiskelu,lumoustaito, noituus, mairittelu ja panettelu, tuhlaus, itaruus ja juonittelu, mustasukkaisuus ja tällä seppel päässä kiharassa ja käki kämmenellä istumassa ja kultaa oli lehvät seppeleen -kemut ja juhlat tanssihyppyineen ja soitto, laulu, puvut juhliain ja kaikki muu se, mikä ikään vain on lempeen liittyvää ja mitä nyt en luetellut, kun en kyennyt, ja milloinkaan en täysin muista, se kaikki nähtiin seinään piirretyistä kuvista siellä....Aivan kaikkinaan Cytheran vuori, jonka kodikseen oliVenus valikoinut, oli sinne kuvattu seinämille: jonka rinne puutarhoineen ja niiden huvimajat. Ei mitään unohtaneet kuvittajat: Kuvansa Lemmen Hulluus sai ja sen mukana kauneudeltaan ikuinen Narcissos... Samoin kaikki Salomonin työt hullut esitettiin kuvin monin ja nähtiin voimat Herkuleen, Medeija, Kirke taikavoimineen ja Turnus hurjuudessaaan tulisessa ja rikas Kroisos sotaorjuudessa...
Niin voimme nähdä, ettei viisaus, ei rikkaus, ei taikain tuntemus, ei voima, vimma saata vastustaa suloista venusta, vaan - katsokaa: ylös ja alas hän vain nakkelee jokaista, jonka paulaan vangitsee, niin kauan, kunnes uhri vaikeroi. Tuhansin esimerkein seikkaa voi valaista, vaan vain pari mainitsen."
-Geoffrey Chauser
'Canterburyn tarinoita'