Poikkeuksellisen kylmä kevät on hillinnyt muotitalojen kevätmallistojen myyntiä. Esimerkiksi vaatejätti H&M:n myynti laski maaliskuussa neljä prosenttia viime vuoden maaliskuuhun verrattuna. Helpotusta takkuavaan kevätmyyntiin H&M toivoo uuden kampanjansa julkkiskasvosta. Ketju paljasti hiljattain, että toukokuun alussa lanseerattavan kesämalliston keulakuvana nähdään Destiny's Child -yhtyeestä maailmanmaineeseen ponnahtanut Beyoncé.
"Malliston ajatuksena on, että kaikki naiset voivat olla mitä haluavat: vahvoja, haavoittuvaisia, aistikkaita, äidillisiä, hauskoja ja flirttailevia. Mallistosta tekee entisestään erityisemmän se, että Beyoncé on itse ollut mukana suunnitteluprosessissa", yrityksen tiedotteessa hehkutetaan.
H&M on tunnettu lukuisista julkkismalleistaan. Vaatejätin kevätmallistoa tähdittää parhaillaan ranskalainen näyttelijä-lauluntekijä Vanessa Paradis. Myös naisen ex-kumppani Johnny Depp on komeillut muotiketjun mainoksissa. Muita H&M:n julkkisnaamoja ovat muun muassa Madonna, David Beckham ja Lana Del Rey, sekä huippumallit Gisele Bündchen, Cindy Crawford ja Naomi Campbell.
Julkkisyhteistyö kannattaa. Nimekkäät suunnittelijat ja julkkisstatukseltaan tunnetut henkilöt antavat merkille lisäarvoa ja näkyvyyttä. Erityisesti muotisuunnittelijoiden kanssa yhteistyössä toteutetut mallistot ovat osoittautuneet myyntimenestyksiksi.
Kotimaisista vaateketjuista Seppälä on tehnyt yhteistyötä suomalaisten suunnittelijoiden kanssa. Omat mallistonsa ovat ketjulle suunnitelleet Tiia Vanhatapio, Paola Suhonen ja Hanna Sarén.
Myös Lindex, yksi Pohjois-Euroopan johtavista muotiketjuista on julkaissut tulevan sesongin keulakuvansa. Ruotsalaismerkin kevätmallistoa tähdittää espanjalaiskaunotar Penélope Cruz. Muotiketjun keulakuvina on aikaisemmin nähty Oscar-palkitut näyttelijät Reese Witherspoon ja Gwyneth Paltrow.
"Tunnetun tähden käyttäminen kampanjan kasvona on osa markkinointistrategiaamme ja tuo nostetta koko mallistolle. Ketjun brändille on tärkeää, että malliston edustaja valitaan sen arvoja ajatellen. Penélope on energinen, lämmin, positiivinen ja itsevarma", kertoo Lindexin markkinointiassistentti Tea Lehtovuori.
Kolmeen osaan jakautuvassa kampanjassa seurataan näyttelijätärtä yhden viikonlopun ajan. Ensimmäisessä osassa Penélope keimailee punaisella matolla salamavalojen loisteessa. Seuraavaksi hän rentoutuu kotona lempivaatteissaan. Viimeisessä osassa Penelope nauttii sunnuntaibrunssista merenrantahuvilallaan.
"Penélope oli upea valinta kampanjan tähdeksi. Malliston vaatteet sopivat hänelle täydellisesti, lisäksi hänet tunnetaan ympäri maailmaa", Lehtovuori lisää.
Viime vuoden lopulla Suomeen rantautunut norjalainen Bik Bok on puolestaan ilmoittanut lanseeraavansa kolme uutta mallistoa, jotka ovat suunnitelleet Mary-Kate ja Ashley Olsen. Takavuosien teinitähdet tunnetaan nykyään muotisuunnittelijoina ja kansainvälisinä tyyli-ikoneina.
"Mary-Kate ja Ashley ovat koko maailman tuntemia tyyli-ikoneita, muotisuunnittelijoita ja inspiraationlähteitä tyylitietoisille tytöille ja myös Bik Bokille. Olemme todella iloisia, että saamme työskennellä heidän kanssaan", kiittelee Bik Bokin markkinointijohtaja Martin Lien.
Yhteistyömallistot tulevat myyntiin syksyllä. Inspiraationa mallistojen suunnittelulle ovat olleet Pohjoismaiden trendsetterit sekä Mary-Katen ja Ashleyn näkemykset tulevaisuuden muotitrendeistä.
Ruotsalainen Gina Tricot on uskollinen julkkiskasvoilleen. Vaateketju käytti vuosia keulahahmonaan norjalaista supermallia Pernille Holmboea. Kaunottaren manttelinperijä on ollut vuodesta 2010 asti brasilialainen Emanuela de Paula. Myös ruotsalaismalli Klara Wester on toiminut merkin mainoskasvona.
Tällä hetkellä Gina Tricot tekee yhteistyötä ruotsalaisen laulaja-lauluntekijä Miriam Bryantin kanssa, jonka debyyttisinkku Push Play kuullaan ketjun televisiomainoksen yhteydessä.
3 kommenttia
ttttututuuo
15.4.2013 18:22
Noi kaikki on kulahtamisen partaalla olevia liki nelikymppisiä. Mäkin oon, mutta tiedostan sen... säälittäviä uunoja
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Dia
15.4.2013 18:40
^ Beyoncé on vasta kolmikymppinen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
massamuodikas
15.4.2013 19:23
"Noi kaikki on kulahtamisen partaalla olevia liki nelikymppisiä. Mäkin oon, mutta tiedostan sen... säälittäviä uunoja"
Vastaa kommenttiinMiriam Bryant on 22 ja mary-kate + ashley on parikymppisiä lol.
Vastaa kommenttiin