Toisin kuin useimmat suunnittelijat, Essi Lehto ei ehkä haluaisi perustaa omaa yritystä.
"Olen kiinnostunut tekemään töitä jollekin merkille konseptin kautta. Tykkään työssäni siitä, ettei se ole vain omien tuntemusten ilmaisua vaan sitä, että suunnitellaan vaatteita, joita asiakas haluaa käyttää."
Vuonna 2010 Lehdon taidoista vakuuttui ainakin Diesel.
"Annamme palkinnon nuorelle lahjakkuudelle, jolla on paljon potentiaalia. Mielestämme hänen suunnittelemansa mallisto huokuu Dieselin henkeä", perusteli merkin markkinointijohtaja Marika Orkamo.
Lehto haki voittoisaan mallistoonsa inspiraatiota 1990-luvun teinielokuvien ylidramaattisuudesta.
"Se oli fiktiivistä nostalgiaa. Olin 10-vuotias, kun katsoin noita elokuvia. Ihailin niitä lasten silmin ja mietin, minkälaista elämäni on muutaman vuoden päästä."
Keväällä 2012 esittelemässään mallistossaan hän sekoitteli printtejä ja vahvoja värejä 70-luvun hengessä.
"Hain mallistoon inspiraatiota vanhemmasta rouvasta, jonka pukeutumisessa kiteytyvät ilo ja arvokkuus. Haluan tehdä vaatteita, jotka tekevät ihmisen iloiseksi."
Juttua varten haastateltiin muotiasiantuntija Hertta Päivärintaa.