Poptähti Alma ottaa mielenterveyden vakavasti ja tietää, miten monet taistelevat päänsä kanssa tänä päivänä. Hänen mielestään mielenterveyden ongelmista puhuminen on yhä tabu Suomessa ja maailmallakin. Hän ymmärtää, että ikävistä asioista on vaikea puhua.
“Sitä pidetään häpeällisenä, jos on jotenkin epänormaali tai vähän sekaisin. Ehkä se kertoo ihmisille heikkoudesta: aina vaaditaan, että pitäisi olla hirveän vahva ja kestää kaikki.”
Mielenterveysseuran ja Alman yhteistyö alkoi, kun Alma ilmaisi Helsingin Sanomien artikkelissa olevansa kiinnostunut tapaamaan järjestöjen edustajia itsenäisyyspäivänä ja keskustelemaan, kuinka hän artistina haluaisi olla mukana edesauttamassa tärkeiksi kokemiaan asioita.
Itsenäisyyspäivän vastaanotolla Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi ja Alma kohtasivat ja päättivät järjestää “jonkin palaverin” aiheen tiimoilta. Mielenterveysseura esitteli Almalle Mielinauha-kampanjan, johon nuori nainen lähti innoissaan mukaan.
Mielinauha-kampanjan lanseeraustilaisuudessa Aalto-Matturi painotti avun saatavuuden tärkeyttä.
“On tärkeää, että kun apua tarvitsee, niin apua on tarjolla. Erilaiset järjestöt voivat olla niitä matalan kynnyksen auttamisen paikkoja, joissa ei tarvita lähetettä tai sen kummempaa diagnoosia päästäkseen avun piiriin.”
Mielinauha-kampanja tuo Suomeen maailmalla mielenterveystietoisuuden edistämisen tunnuksena yleisesti käytetyn vihreän nauhan. Alma on vastuussa nauhan viestistä: “Olet tärkeä.”
Alma on itsekin joutunut tekemään töitä hyvän itsetunnon eteen.
“Hyvä itsetunto tekee mut onnelliseksi. Tällä alalla on tosi hankalaa pitää hyvää itsetuntoa yllä, koska kritiikkiä tulee koko ajan ja kaikki ei aina tykkää. Mulla ei välttämättä ole paras itsetunto, mutta semmoinen kuitenkin, että pääsen asioista läpi.”
Alma on keskustellut itseään nuorempien kanssa sosiaalisen median aiheuttamista paineista.
“Instagram ja muut aiheuttaa paljon huonoa itsetuntoa. Uskon, että näihin asioihin aletaan nyt puuttumaan. Vallankumous alkaa ja ihmiset on valmiita taistelemaan.”
Kampanja kannustaa voimaannuttavaan puheeseen mielenterveydestä. Myös Alma kokee, että avoin puhe on avain moneen ja ensimmäinen askel stigman murentamiseen.
“Näistä aiheista on pakko puhua, ennen kuin homma leviää käsiin. Puhumalla ihmiset saavat apua tarpeeksi ajoissa. Ihmisten tulisi myös osata kysyä ihan yhtä normaalisti ‘kuinka sun mieli voi’? samalla lailla kun kysytään, että ‘särkeekö päätä?’ tai ‘onko kurkku kipeä?”
Nauhan voi ostaa kampanjan yhteistyökumpaneilta Tokmanneilta, R-Kioskeilta ja apteekeista. Neljän euron hinnasta kolme euroa lahjoitetaan mielenterveyden hyväksi. Tuotolla pyritään rahoittamaan muun muassa Nuorten Sekasin-chatti, jonne jonotettiin vuoden 2017 aikana yli 100 000 kertaa. Varat kohdennetaan myös vaikeassa elämäntilanteessa olevien kriisiauttamiseen. Mielinauha-keräys käynnistyy 30. maaliskuuta.