Lähiruoka kiinnostaa suomalaisia siinä määrin, että mediassa on puhuttu jo muutaman vuoden ajan lähiruokabuumista. Tähän kysyntään vastaa myös lähes koko Suomen kattavaksi lähiruoan verkkokaupaksi kasvanut Eggspress.
Eggspressin pakettiautot kiertävät lähes päivittäin ennalta määrättyjä reittejään ja toimittavat asiakkaille muun muassa kananmunia, maitotuotteita, lihaa, hunajaa ja viljatuotteita. Kaikki elintarvikkeet tulevat suoraan tuottajilta ja myydään asiakkaille mahdollisimman avoimesti ilman turhia välikäsiä. Näin tuottaja saa kohtuullisen korvauksen tekemästään työstä, ja asiakkaat tietävät tarkalleen, mistä ruoka on peräisin.
Alun perin Eggspress kuskasi vain munia. Idea munataksista syntyi nelisen vuotta sitten, kun somerolainen Mikko Välttilä oli perustanut Suomen ensimmäisen ulkokanalan, jonka tuotteille oli löydettävä toimiva ja kannattava myyntikanava. Kananmunien markkinahinta oli laskenut rajusti, ja perinteisen tukkukaupan kautta käteen jäävä summa olisi jäänyt niin pieneksi, että tuotanto ei olisi ollut pidemmän päälle kannattavaa.
“Minulla ei ollut varaa lähteä siihen, että tuotan taas puoli-ilmaiseksi elintarvikkeita, kuten olin koko siihen astisen työurani tuottanut”, Välttilä sanoo.
Samaan aikaan asiakkaat olivat kuitenkin kiinnostuneita ulkokananmunista, sillä Välttilän kanalassa kanat saavat ulkoilla vapaasti vuoden ympäri, ja niitä ruokitaan GMO-vapaalla, kalajauhottomalla ja mahdollisimman kotimaisella rehulla.
Välttilä päätti alkaa myydä munia suoraan kuluttajille. Aluksi hän kuljetti munat asiakkaille autonsa takakontissa. Kysynnän kasvaessa hankittiin isompi auto munakuljetuksia varten, seuraavana vuonna autoja oli jo kaksi.
Valikoimassa reilusti toista sataa tuotetta
Sittemmin Eggspressin toiminta on laajentunut huomattavasti. Nyt myynnissä on reilusti toista sataa eri myyntiartikkelia kotimaisilta pientuottajilta, ja autojen reitit kattavat lähes koko maan.
Yhteistyökumppaneikseen Välttilä kelpuuttaa vain toimijoita, jotka sitoutuvat eettiseen tuotantoon, avoimeen tiedonvälitykseen ja eläinten hyvinvointiin.
“Jos tuote on eläinperäinen, niin meillä on aika tarkat vaatimukset siitä, että eläimen pitää päästä ulkoilemaan ja se saa elää mahdollisimman lajityypillistä elämää. Tuottajan pitää myös olla valmis olemaan aina läsnä meidän sosiaalisessa mediassa, jolloin asiakas saa häneen yhteyden nopeasti, jos on jotain kysyttävää, kerrottavaa tai vaikka moitittavaa.”
Sosiaalinen media onkin yksi Eggspressin tärkeimmistä markkinointikanavista. Vaahteramäen Eggspressin Facebook-ryhmässä on yli 15 000 jäsentä, ja sivustolla käydään vilkasta keskustelua, johon osallistuvat myös tuottajat. Lisäksi Facebookissa on useita alueellisia ryhmiä, jotka toimivat paikallisina tiedotuskanavina.
Ryhmässä vaihdetaan myös reseptivinkkejä. Resepteille on käyttöä, sillä valikoimasta löytyy erikoisuuksia, joita ei tavallisesta marketista saa. Esimerkiksi mangalitza villasika on suomalaisille vielä melko uusi tuttavuus. Ulkona laiduntavan villasian liha on haluttua tavaraa, ja myyntiin tulevat palat suorastaan viedään käsistä.
Vastuullisuutta hankintoihin
Toinen suosittu uutuus on Särvin, Itämeren lahnasta valmistettu “jauheliha”, jota voi käyttää tavallisen jauhelihan tapaan esimerkiksi kalapulliin ja murekkeisiin. Itämeren lahnaa pidetään yleisesti roskakalana, jota nousee merestä kalastajien sivusaaliina, ja se päätyy useimmiten eläinten rehuksi.
“Nyt se tehdään jauhelihaksi, maustetaan pikkuisen, vakumoidaan, pakastetaan ja myydään ihmisille. Se toimii käytännössä samoin kuin mikä tahansa muukin jauheliha. Juuri tällaisia tuotteita me halutaankin myydä, ne ovat uusia, innovatiivisia ja äärettömän fiksuja.”
Eggspressin toimintaperiaatteeseen kuuluu myös se, että eläimet ostetaan tuottajilta kokonaisina, ja lisää tilataan vasta, kun edellinen erä on myyty lähes kokonaan. Siksi suosituimmat ruhonosat saattavat välillä loppua kesken.
“Se on osa meidän vastuullisuutta, että me ostetaan aina koko eläin, jolloin se on tuottajalle jollain tavalla järkevää kaupantekoa. Se koko eläin kasvaa siellä tilalla, niin kyllä se pitää kokonaan syödäkin.”
Tuottajalle kunnollinen korvaus
Myös hinta viilataan yhdessä tuottajan kanssa sellaiseksi, että tuottajalle jää muutakin kuin luu käteen. Välttilä haluaakin saattaa pientuottajat ja asiakkaat yhteen niin, että homma on kaikille osapuolille kannattavaa.
“Suomalaisten pientuottajien mahdollisuudet päästä suurten asiakasmäärien ääreen ovat tosi pienet. Moni tuottajistakin edelleen ajattelee, että kunhan saadaan tuote jonkun marketin jakeluun, niin se on siinä, mutta monesti käy niin, että se tuote ei ihan kauheasti siellä myy, tai jos myy, niin se on sellaisella hinnalla ettei siinä oikein ole mitään järkeä.”
Välttilän ratkaisu tähän on mahdollisimman lyhyt, avoin ja läpinäkyvä tuotantoketju, jossa laatu on tärkeämpää kuin määrä, ja jossa sekä tuottajat että asiakkaat ovat tyytyväisiä.
“Meidän polte on muuttaa tätä palettia niin, että tuottaja saa omansa ja asiakkaat saavat laadukasta ruokaa sekä sellaisia tuotteita, mitä muuten ei saisi.”
1 kommentti
elinathe
29.8.2018 12:01
upea, asipohjainen juttu, toimittaja välittänyt faktoja eikä omia mutu-tuntemuksiaan
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin