Maidon läpimurto tapahtui jo tuhansia vuosia sitten, kun todettiin, että lehmän maito on turvallista ihmisen juotavaksi. Image selvitti viime keväänä, miksi Suomessa juodaan maitoa keskimäärin paljon enemmän kuin muissa maissa. Meille on opetettu, että maitoa tulee juoda, jotta pysyy terveenä. Kalsium ja D-vitamiini ovat toki terveellisiä, mutta vuosien varrella on selvinnyt, että maidolla on myös haittavaikutuksia. Joidenkin tutkimuksien mukaan maito lisää muun muassa tulehdusalttiutta ja stressiä.
Ruotsalaisella kauramaitovalmistajalla Oatlylla on käynnissä kampanja kasviperäisen ruuan puolesta. Kampanjassa kerätään allekirjoituksia addressiin, jossa vaaditaan EU:ta harkitsemaan lakien säätämistä ravinnontuotannon suhteen niin, että jäsenmaat keskittyisivät enemmän täysin kasviperäisen ruuan tuottamiseen. Addressin takana on tutkimus, joka osoittaa kauramaitotuotannon aiheuttavan 69 prosenttia lehmän maitoa vähemmän haitallisia ympäristövaikutuksia.
The Summer Of -69 % -kampanjan tunnarina toimii (mikäs muukaan kuin) Bryan Adamsin Summer of 69 -kappale, jonka käyttöön Adams antoi siunauksensa. Joka kerta kun addressi allekirjoitetaan, lisätään Adamsin kappale kampanjan soittolistaan.
"Yhtä monta kertaa kuin kappale lisätään soittolistaan, se tullaan myös soittamaan Brysselissä, jotta poliitikot saataisiin kiinnostumaan asiasta", kertoo Oatlya Suomessa edustava Jesper Brandt.
Kampanjan lopussa addressi luovutetaan myös politiikoille Brysseliin. Allekirjoittaneet osallistuvat samalla kilpailuun, jossa voi voittaa lippuja muun muassa Flow-festareille.
Oatly ottaa rohkean kannan maitoa vastaan. Vuonna 2015 Oatly tuomittiin sakkoihin maidon mustamaalauksesta. Ruotsin tuomioistuimen määräyksellä yhtiö ei saa vinkata, että kauramaito olisi parempaa kuin maito, vaikka tulokset puhuisivatkin puolestaan.
Kampanjalla ei haeta sitä, että kaikki lopettaisivat eläintuotteiden käytön kokonaan. Tarkoituksena on, että ihmiset ymmärtäisivät sen kohtuukäytön. The Guardianin video havainnollistaa, miten suuria ympäristövaikutuksia voidaan saadaan aikaan jättämällä puolet eläinperäisestä ravinnosta pois.
"Kampanjan tarkoituksena on ennen kaikkea lisätä tietoisuutta ja haastaa vallassa olevat normit. Tänä päivänä 14,9 prosenttia kasvihuonepäästöistä tulee karjatuotannosta. Se on enemmän kuin kuljetusalan päästöt", kertoo kampanjan alullepanija ja Oatlyn viestintäpäällikkö Cecilia Sjöholm.
"Tarvitsemme muutosta, ja muutokseen tarvitsemme politiikkaa. Maataloutta voidaan muuttaa niin, että tulevat sukupolvet voisivat paremmin planeetallamme."
Oatlyn mukaan on kolme pääkohdetta, joihin tulisi saada aikaan muutos. Ensimmäiseksi viljelijöiden tulisi saada enemmän tunnustusta. Toiseksi kestävään maatalouskehitykseen ja luontoa säästävään tutkimukseen tarvitaan lisää varoja, jotta ihmisille voidaan tarjota helpompi tie kasviperäiseen ravintoon. Kolmanneksi EU:n tulisi kohdistaa nautakarjan tuet kestävään kehitykseen, jossa metaanipäästöt eivät pääsisi vaikuttamaan niin vahvasti ilmastoon.
Sjöholmin mielestä kestämättömän EU:n lainsäädännön ristiriidasta kertoo jo sen perussisältö, jossa lapsille annetaan jo varhain väärä mielikuva ruuasta korostamalla maidon terveellisyyttä. Oatly kampanjoi Euroopan eri festareilla, ja Ruotsissa elokuun puolivälissä järjestettävät Way Out West -festarit vietetään täysin maidottomana. Vetoomuksen voi allekirjoittaa Oatlyn internet-sivuilla.