Onko vegebuumi edelleen suurkaupunkien hipsterien käsissä? Tilastot kertovat synkkää tarinaa pihvien maiskuttelusta

Isojen kaupunkien milleniaalit vähentävät lihankulutustaan, mutta suuressa osassa maata yhä kyrsä maistuu.

Kasvispohjainen ruokavalio ottaa suurempaa jalansijaa.
Kasvispohjainen ruokavalio ottaa suurempaa jalansijaa. Kuva: indiphoto/Fotolia.com

Kasvisruokavaliot trendaavat. Kaupat ovat täyttyneet erilaisista lihankorviketuotteista kuten nyhtökaurasta, härkiksestä ja ties mistä mifuista. Tiedostava kansalainen ymmärtää maatalouden ja eritoten lihantuotannon vaikutuksen ilmastonmuutoksessa. Lihantuotanto tuottaa valtavia määriä metaania, joka lämmittää ilmaa helpommin kuin hiilidioksidi, mutta häviää toisaalta myös nopeammin. Enää ei ratsasteta vain hybridiautoilla ja kierrättämisellä: nyt on osattava luopua herkullisesta pihvistä, jotta voi tosissaan kutsua itseään luontoäidistä välittäväksi maanasukiksi. 

Suomalaiset ovat kuitenkin aina olleet kovia syömään lihaa eikä kulutus ole ainakaan vähenemään päin. Vuonna 2016 keskiverto suomalainen söi vuoden aikana 81 kiloa lihaa. Kauppalehden artikkelin mukaan Pohjoismainen ruokayhtiö HKScan tulkitsee tilanteen niin, että yksilötason muutokset kulutuskäyttäytymisessä voivat olla nopeita, mutta muutoin yleiset ruokailutottumukset muuttuvat varsin hitaasti. Myös Euroopan Unionissa lihankulutus kasvaa hurjaa vauhtia eli noin kolmen prosentin vuosivauhdilla.

Miten veganismilla ja muilla kasvipohjaisilla ruokavalioilla sitten oikeasti menee? Forbes uutisoi Global Datan teettämästä tutkimuksesta, jonka mukaan 70 prosenttia maailman väestöstä on vähentämässä lihan kulutustaan tai hylkäämässä sen kokonaan. Tämä ei varsinaisesti peilaa Suomen tilannetta, vaikka kasvisvaihtoehtojen myynti kaksinkertaistuikin S-Ryhmän mukaan viime vuonna. Lisäksi HKScan uskoo, että kaupunkikuluttajien trendit poikkeavat merkittävästi maakuntien väestön kulutuskäyttäytymisestä. Pääkaupunkiseudun ja Oulun kuluttajaprofiilit poikkeavat toisistaan huomattavan paljon.

Forbesin mukaan milleniaalit ovat voimakastahtoinen voima vegebuumin taustalla, mutta he eivät ole ainoita. Useat julkkikset, urheilijat ja jopa kokonaiset yritykset kuten Google tukevat kasviperäisen ruokavalion liikettä. Monille eläinten oikeudet ja terveellisempi elämäntyyli ovat usein syynä ruokavalion muutokseen.

Kaikkien kiireisten nykyihmisten elämässä ei välttämättä ole aikaa ruoanlaitolle tai edes kiinnostusta. Siksi helpoille kasvisvaihtoehdoille on ehdottomasti lisää tilaa markkinoilla. Mikäli ostotrendit alkavat yhä enemmän suuntautua kohti kasviksia ja lihankorviketuotteita, tulee ruokateollisuuden hitaasti mutta varmasti vastata kysyntään. 

1 kommentti

Toimistoäijä

7.5.2018 11:50

Hienoa

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi