Yrittäjyyden kymmenottelua

Yrittäjyyden kymmenottelija Taneli Tikka kertoo näkemyksiä, tekemisiä, ajatuksia ja sekalaisia asioita. Aiheesta yrittäjyys, yhteiskunta, tulevaisuus ja oppiminen.

Lean -metodologiasta vauhtia huipputuloksiin  2

Ykkösvinkkini painopistealueeksi vuonna 2014 on Lean –toiminta sekä metodologia. Siinä on niin sanotusti enemmän ideaa ja enemmän takeita paremmista tuloksista kasvuyhtiöissä kuin missään muussa tällä hetkellä tarjolla olevassa koulukunnassa tai viitekehyksessä.

Olemme läpi teollisuushistorian tottuneet kasvattamaan yhtiöitä hyvin suunnitelmallisesti. Myös sijoitustoiminta kasvaviin yhtiöihin on perinteisesti pohjautunut liiketoimintasuunnitelmiin ja tarkkaan mietittyihin sekä strategian että operaatioiden valintoihin. On korkea aika heittää näitä vanhoja, eltaatuneita, uskomuksia romukoppaan. Vuonna 2014 pitkän kaavan mukaan kirjoitetun klassisen liiketoimintasuunnitelman yhteys kasvuyhtiön todelliseen menestykseen ei koskaan ole ollut ohuempi. Maailma muuttuu tänä päivänä merkittävän nopeasti, eikä tahti ole hidastumaan päin. Olemme historiallisesti tottuneet paljon staattisempiin ympäröiviin olosuhteisiin. Tilanteisiin jossa on merkittävää ennustettavuutta, ja usein verkkaisesti, sekä pienin yksittäismuutoksin muuttuva toimintaympäristö. Olemme voineet luottaa siihen että kannattaa suunnitella hyvin ja tarkasti – sekä siihen että sitten kun meillä on hyvä suunnitelma niin se kannattaa myös toteuttaa tarkasti. Jos olemme epäonnistuneet olemme usein voineet löytää syyn tähän joko puutteellisesta suunnittelusta tai puutteellisesta hyvän suunnitelman toteutuksesta. Tämä ei ole ollut enää totta eikä ns. ”käypä tapa toimia” pitkään aikaan, eikä tule sitä enää jatkossa missään nimessä olemaan. Etenkään siis kasvuyhtiöiden tapauksessa.

Hyvä suunnittelu edellyttää olosuhteita mitä nykypäivän kasvuyhtiöllä ei ole olemassakaan. Pitäisi tuntea toimintaympäristön lisäksi asiakkaan tarvepohjainen ongelma erinomaisen hyvin kaikkine sen eri vivahteineen. Sen lisäksi pitäisi tuntea toimitettava ratkaisu, kaikkine ominaisuuksineen, niin ikään täydellisen hyvin. Jos tämä tieto löytyy niin onneksi olkoon: sitten voit suunnitella kutakuinkin siten kuten klassinen liiketoimintasuunnitelma opettaa. Kasvuyhtiöt joskus tuntevat asiakkaan tarvepohjaisen ongelman aika hyvin. On kuitenkin harvinaista että kasvuyhtiö samaan aikaan voisi sanoa tuntevansa tämän ongelman täydellisen ratkaisun. Alkuvaiheen kasvuyhtiö on vielä pahempi: ei pelkästään ratkaisu ole tuntematon (tai vähintään suuria epävarmuustekijöitä sisältävä) vaan sen lisäksi myös asiakkaan ongelma on tuntematon. Jokainen rakettimaisesti kasvava startup on alkanut juuri tästä tilanteesta: tuntematon (tai vahvistamaton) ongelma, ja tuntematon (tai vahvistamaton) ratkaisu. Yhtälön molemmat puolet ovat auki. Tällaisessa tilanteessa tarkan klassisen liiketoimintasuunnitelman kirjoittaminen on hienoa fiktiivistä kirjallisuutta ja se kuuluisi divarin fantasiakirjojen osastolle suoraan. Monelle kasvuyrittäjälle liiketoimintasuunnitelmien kirjoittaminen onkin enemmän vain harjoitus jäsentää omia ajatuksiaan hetken aikaa – suunnitelmiin ei kuitenkaan koskaan uskota ja ne heitetään heti valmiina roskikseen. Vanha klassinen tapa suunnitelma liiketoimintaa on yksinkertaisesti aivan liian aikaansa elänyt ja staattinen vastaamaan nykypäivän kasvuyhtiöiden tarpeisiin. Tästä päästään myös siihen että jos sijoittajan ominaisuudessa peräänkuulutat kasvuyhtiöltä klassista liiketoimintasuunnitelmaa, olet valitettavasti täysin väärässä. Pyyntösi kohteena olevat kasvuyrittäjät varmasti hiljaa miettivät että mihin museoon sinut pitäisi ilmoittaa osaksi pölyttyneitä kokoelmia.

Olen itse yrittäjänä esittänyt ja neuvotellut läpi nyt 14 kierrosta riskirahaa eri yhtiöilleni vuosien varrella. Sen lisäksi olen vuosia toiminut itse riskirahoittajana, tehden pienimuotoisia sijoituksia eri instrumentein noin 15 yhtiöön vuosien varrella. Olen myös Finnish Business Angels Networkin, Fibanin jäsen. Vuoden 2006 jälkeen en ole kirjoittanut yhtiöilleni enää klassisia liiketoimintasuunnitelmia – eikä se ole missään vaiheessa estänyt onnistuneesti riskirahoituksen hankintaa. Myös itse rahoittajana en ole enää noin 10 vuoteen pyytänyt arviointini kohteena olevilta yhtiöiltä klassista liiketoimintasuunnitelmaa. Sitä ei yksinkertaisesti enää tarvitse: ei kasvun välineenä, eikä sijoitusten arvioita helpottavana dokumenttina. Sen sijaan hyvä pyydettävä dokumentti tänä päivänä on Lean Canvas – yksisivuinen aukeama joka kuvaa koko yhtiön toiminnan ajateltuna Leanisti. Ja mikään ei edelleenkään voita vanhaa kunnon suoraan keskustelua yritysjohdon kanssa. Ihmiset tulevat aina olemaan kenties se tärkein elementti kasvun takana.

Lean –metodologiaa todella tarvitaan vanhan liiketoimintasuunnittelun tilalle ja rinnalle. Lean metodologialla on monta henkistä perintöä ja pioneeria jotka ovat sitä vuosien varrella kehittäneet. Tämän hetken kärkiajattelu Lean metodologian puitteissa yhdistää ainakin kolme koulukuntaa: Toyota konsernin ”Lean Manufacturing” ajattelun josta on sittemmin kehkeytynyt koko Toyotan johtamisjärjestelmä. Pentagonin tutkimusosaston DARPA:n ”Lean Innovation” ajattelun jota he ovat ansiokkaasti kehittäneet puolustusteollisuuden hankkeissa jo 1960-luvulta saakka. Darpa on saanut tällä metodologialla huikeita edistysaskelia aikaan: he ovat kehittäneet mm. Internetin perustan, GPS paikannuksen perustan, sekä useita läpimurtoteknologioita liittyen mikropiireihin, lämpökameroihin, satelliitteihin, ja robotiikkaan. Kolmas Lean koulukunta on eritoten Stanfordin yliopiston kehittämä Lean Startup metodologia joka soveltaa samaa tapaa ajatella eritoten kasvuyhtiöiden hyödyksi. Näistä yleisesti Lean Innovation –ajattelu sopii parhaiten suuryhtiöille, keillä on kasvava paine vastata kovaan kilpailuun ja tehdä jotain aidosti uutta, kun taas Lean Startup –ajattelu soveltuu parhaiten suuryhtiöitä haastaville kasvuyhtiöille.

Urani aikana olen toiminut sekä kasvuyhtiöden johdossa että pienten pörssiyhtiöiden ylimmässä johdossa ja hallituksessa. Jopa suurellekin yhtiölle nimenomaan Lean Innovation -ajattelu soveltuu kokonaisten muutoksen veturiksi ja tarjoaa todistetusti toimivan keinon muokata yhtiön rytmistä ja kilpailukyvystä aidosti 21. Vuosisadan haasteisiin vastaavaa. Koen henkilökohtaisesti käsittämättömänä sen kuinka pelokasta, vähäistäkin riskiä karttavaa, ja konservatiivista yritysjohtamista Suomi on täynnä. Monet syyttävät nykyistä maan hallitusta poliittisen johtajuuden puutteesta ja heikosta tahdosta toteuttaa vaikeita asioita. Tämä voi olla totta, kuitenkin puuttuu sitä vahvaa johtajuutta ja voimakasta tahtoa erittäin merkittävästi ja näkyvästi myös elinkeinoelämästämme. Osakkeenomistajan näkökulmasta riskin ottaminen ja rahan häviäminen epäonnistuneeseen hankkeeseen ei ole yhtään sen pahempi asia kuin riskin välttäminen ja sitä kautta kilpailun häviäminen suoraan pahimman kilpailijan hyödyksi – molemmat ovat samalla viivalla, kilpailijalle häviäminen jopa pahempi tilanne. Molemmissa tilanteissa hölmöillään ja kilpailijan asema suhteessa sen kuin vahvistuu. Silti Suomessa lähes aina valitaan riskin äärimmäinen, pelkuruuteen asti ulottuva, karttaminen ja annetaan kilpailijan kääriä voitot kotiin asiakkaiden tarpeen muutoksesta ja markkinoiden liikkeistä. Samalla kun riskejä kartetaan, ei hankkeita myöskään toteuteta, ja kun ei ikinä toteuteta eikä siten epäonnistuta missään (paitsi toki mahdollisuuksien saavuttamisessa) niin ei myöskään opita mitään, saada kokemusta ja sitä kautta kyetä kehittämään toimintaa. Lean –ajattelu tarjoaa tähän haasteeseen tehokasta täsmälääkettä.

Leanin ajattelun perusprosessi on se että kaikki lähtee oppimisesta ja kaikki palaa takaisin oppimiseen. Tiivistettynä prosessi kulkee seuraavalla tavalla: (1) määritellään ensin oppimistavoite. Mitä meidän oikein tulisi oppia? Mikä hypoteesi vahvistaa? Mistä emme tiedä tarpeeksi? (2) Miten tämän oppimistavoitteen voimme itsellemme opettaa? Mitä tarkalleen meidän täytyy havainnoida ja mitata? Millä mittareilla saamme definitiivisen, tai tarpeeksi vahvan, todistuksen suuntaan tai toiseen? (3) kun mittarit ovat tiedossa; niin mitä me tarkalleen rakennamme? Millaisen kokeen teemme? Tämän jälkeen kun kolmivaiheinen suunnittelu on nopeasti tehty (yleensä tähän voi startup hankkeessa mennä 30 minuuttia). Niin on aika lähteä laboratoriosta ulos ja toteuttaa suunniteltu koe: (4) Ensin rakennetaan koe. Ja rakennetaan vain sellaista mikä tuottaa määritellyt mittarit ja datan. (5) Data mittaroidaan ja kootaan yhteen paikkaan. Niin määrällinen kuin laadullinenkin data. Se tehdään avoimeksi koko hankkeen ryhmän kesken, siten että kuka tahansa voi auditoida datan keräämisen tulokset ja oikeellisuuden koska haluaa. (6) Kun koe on pyörinyt loppuun ja data kerätty niin ryhmänä kokoonnumme lopuksi jälleen kerran oppimisen äärelle: tarkastelemme yhdessä onko testaamamme koe niin sanotusti “busted, plausible vai confirmed” (Mythbusters). Päätämme saimmeko tarpeeksi vahvan tuloksen jotta oppimistavoitteemme täyttyi vai jäikö oppimistavoite vielä sen verran mysteeriksi että pyöräytetään jatkokoe samasta aiheesta.

Nopeimmat firmat tekevät tuon 2 kertaa päivässä: kerran ennen lounasta ja kerran lounaan jälkeen. Nopeimmat softafirmat julkaisevat asiakkailleen asti 300 muutosta tuotteeseensa per päivä.

Lean metodologia on siis nopean oppimisen kurinalainen prosessi. Sen avulla on mahdollista nopeasti oppia voittajareseptit ja oivallukset jotka tuovat mukanaan voimakasta kasvua ja toiminnan uudistamista.

Jos kilpailijasi oppivat systemaattisesti ja todistetusti useita kertoja päivässä kokoajan lisää asiakkaiden tarpeista – niin mitä mahdollisuuksia yhtiölläsi on pärjätä heille jos oma oppimisen tahtinne on hidas ja perustuu pelkkään ”mustatuntuu” –tuntumaan?

On aika päivittää tietosi vastaamaan tätä päivää ja tutustua vakavasti Lean ajatteluun.


Kiinalainen juttu ja 2 viikon roadshow, Osa II  1

Lyhty iltahämärässä kielletyn kaupungin muurin vieressä.
Lyhty iltahämärässä kielletyn kaupungin muurin vieressä.

Jatkan juttua edellisen blogikirjoituksen jatkeeksi. Edellinen täällä:

http://www.city.fi/yhteiskunta/blogit/2639/kiinalainen+juttu+ja+2+viikon+roadshow/124370

Olen perustaja, omistaja ja hallituksen PJ (eli toisinsanoen = yrittäjä) firmassa nimeltä TLD Registry, Ltd. Meidän juttu on kiinalaiset ja kiinankieliset top-level-domain nimet. Firmasta voi lukea lisää http://internetregistry.info -sivuiltamme. Tai mun eng. kielisestä blogista: http://tane.li

Kirjoituksen on tarkoitus olla kurkistusta kansainvälistä menestystarinaa rakentavan yrittäjän arkeen:

Xi'anin "vankilahotelliin" kotiutumisen jälkeen meillä oli edessä pari hyvin vähillä unilla vedettyä yötä. Tottakai Mr. Jetlag aina riivaa reissun päällä, mutta sen lisäksi usein matkaavalla yrittäjällä on tupla määrä duunia kokoajan: kun pitää tehdä ne työt mitkä matkalla tulee vastaan, sekä myöskin kaikki ne työt mitkä odottavat lukuisissa emaileissa, soittopyynnöissä ja vastaavissa. Suurin osa porukasta ei varmaan edes huomaa että yrittäjä on reissun päällä, ja armoton pommitus dokumenteilla, emaileilla ja kaikenlaisilla pyynnöillä jatkuu toki tauotta.

Kun on Kiinassa niin tämä pommitus aijoittuu aikaeron takia pääosin sitten iltapäivään ja iltaan. Ja kun vielä pidemmällä aikavyöhykkeitä vihdoin 12 tunnin aikaeron päästä myös amerikkalaiset herää niin pommitus jatkuu myöhäisiltaan ja pitkin yötä ;-)

"No rest for the wicked" on vanha läppä joka yleensä todellakin pitää paikkaansa työmatkoilla - sekä piti kutinsa myös tällä reissulla.

Tätä meidän firman toimialaa, eli domain nimiä, reguloi kansainvälinen järjestö ICANN. Osittain tuli Xi'Anissa valvottua yöitä sen takia että piti soitella ICANN:in toimistolle Californiaan. Aikero on rapeat 14 tuntia joka tarkoittaa sitä että käytännössä ainoat vähänkään järkevät puhelinajat osuu Kiinassa keskelle yötä. Mulla oli herätyskello soimassa. Pirinästä hetken keräsin itseäni ja sitten ei kuin unen tokkurasta pirteetä soittoa Californiaan. Aina ei uni tullut silmään öisin vaan katsoin hotellin telkkarista putkeen leffoja. Tuli katsottua mm. mainio Starship Troopers: Invasion (http://www.imdb.com/title/tt2085930/?ref_=fn_al_tt_6) joka on saanut IMDB:ssä kokonaista 5.8 tähteä kymmenestä ;-)

Californiaan lähtevien puheluiden aihe ja äänensävy ei ollut mikään erityisen lämmin. Muutenkin toki keskellä yötä väsytti, mutta sen lisäksi myös itse aihe oli negatiivinen ylläri meille: ICANN oli pyytämättä ja yllätyksenä pistänytkin top-level-domain hakemuksemme 30 päivän kommenttikierrokselle pelkästään sen takia että päivitimme hakemuksen yhteyshenkilön yhteystietoja. Tästä oli toki etukäteen erikseen kysytty, sekä meille sanottu, että ei ole iso juttu eikä aiheuta toimenpiteitä (eipä!). 30 päivän kommenttikierros käytännössä tarkoitti ettei hakemustamme voida finalisoida eteenpäin sopimukseksi asti ennen kuin aikarajat kommentoinnille on kuluneet loppuun. Raivostuttava byrokratian kukkanen ja heiltä selkeä hallinnollinen virhe. Tästä kirjelmöitiin ja soiteltiin suht kiukkuiseen sävyyn sitten Californian ja Shaanxin provinssin välillä - keskellä yötä =)

Samalla oli kuitenkin työn alla iloisempi aihe, nimittäin meidän mid-autumn festival juhlien valmistelu. Lähettelimme kutsuvieraille mm. oheisia kutsuja ja varmistelimme heidän paikalle saapumistaan:

TLD Registryn mid-autumn festival bileiden kutsu
TLD Registryn mid-autumn festival bileiden kutsu

Kekkerit aioimme järjestää tulevana maanantaina Pekingissä paikallisessa Hilttonissa (tai yhdessä Hilttoneista, anyways). Täkynä osallistujille oli jaossa edellisessä blogipostissa mainittuja jäätelö-mooncakeja, sekä isona palkintona yksi yllätyksenä oleva premium domainnimi jonka meinasimme antaa onnekkaalle random voittajalle.

Jo heti kutsujen lähettämisen alkuvaiheessa tuli huomattua että "pulli prosentti" (eli kuinka suuri osa ihmisistä vahvistaa kutsun) oli samantien tosi hyvä ja tulevista kekkereistä näytti tulevan hitti.

Muutoin arki Xi'Anissa koostui pitkälti tiimityöstä. Exceleistä, dokkareista, emaileista ja bileiden valmistelutyöstä. Vähän piti ICANN:in byrokratiaylläreiden takia olla yhteydessä lakimiehiinkin Suomessa.

Jostain syystä Kiinassa on aika monessa isommassa kaupungissa Saksalaisia, eritoten Baijerilaisia, oluttupia. Myös Xi'Anista tälläinen löytyi ja yhtenä iltana oli jopa aikaa istua siellä vetämässä Baijerilaiset illalliset ja parit Radlerit huiviin. Ilmeisesti kiinalaiset diggaa Baijerilaisesta meiningistä ja bissestä. Ja mikäs siinä tykätessä. Euroopan Unionin maista muuten juuri Saksa on se suurin vientimaa Kiinaan. Koko maailman Kiinan kauppakumppaneistakin taitaa olla se numero kakkonen heti Japanin jälkeen.

APnic järjestö sen sijaan jatkoi vieraidensa keskitsemistä paikallisissa ravinteleissa olosuhteissa mitkä eivät tosiaan tule näkemään Michelin-tähden reunan kimallustakaan koskaan ;-)

Tästä eräänä esimerkkinä:

Kiinalainen WC ja yhteisöllinen hammasharja
Kiinalainen WC ja yhteisöllinen hammasharja

Hyvinkin törkyisessä kunnossa olevan kiinalaisen ravintolan vessassa oli näppärästi tarjolla yhteisöllinen hammasharja sekä kampa. Vessa oli sen verran freesissä hapessa että kollega siellä käydessään totesi "piti vähän pidätellä oksennusta". Ei toki annettu sen häiritä illan kulkua muutoin hilpeissä merkeissä.

APnic dinneriä Kiinalaisen ruuan äärellä.
APnic dinneriä Kiinalaisen ruuan äärellä.

Itse ilta oli pienestä vessahygienian puutteesta huolimatta hilpeä ja iso osa siitä tuli vietettyä keskustellen Uudesta-Kaledoniasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi-Kaledonia) kotoisin olevan seurueen kanssa. Ranskalaisen sivilisaation edustajina ravintolan tarjoilemat kiinalaiset viinit eivät saaneet heiltä mitään erityisiä suosionosoituksia :) suurin osa seurueesta teki omat johtopäätöksensä ja siirtyi olueeseen tai veteen.

Uusi-Kaledonialaisten kanssa tuli puhuttua läpi ummet ja lammet heidän paikallisesta busineksestaan. Kotiseutu on heillä sen verran pieni että heillä oli kertoa esimerkkejä siitä kuinka he Internet palveluiden tarjoajana olivat tuoneet markkinnoille kokonaan uuden pavelun pelkästään sen takia että yksi kuluttaja asiakas pyysi sitä. Aika personal serviceä siis..

Loppuaikakin siis Xi'Anin reissusta sujui kovasti työn touhussa. Verkottuen, käyntikortteja ja esitteitä jakaen. TLD Registryn tarinaa kertoen kymmeniä kertoja toistona joka päivä kaikille ketkä suostui kuuntelemaan ;-) sekä toki kaikki emailit ja muut paperiyöt läpi kahlaten. Lisäksi joka päivä tuli opiskeltua lisää kieltä ja kulttuuria. Kerrattua omaa kiinankielen lukutaitoa ja harjoiteltua tooneja jne. Kun olimme suorittaneet 4 yötä Xi'Ania kovennettuna oli vihdoin aika herätä noin 04:30 aamulla ja suunnata kohti lentokenttää ja Pekingiä. Siellä odottaisi työn täyteinen viikonloppu ja Ma iltana sitten paljon valmistellut mid-autumn festival juhallisuudet. No rest for the wicked.


Kiinalainen juttu ja 2 viikon roadshow  1

Olen perustaja, omistaja ja hallituksen PJ (eli toisinsanoen = yrittäjä) firmassa nimeltä TLD Registry, Ltd. Meidän juttu on kiinalaiset ja kiinankieliset top-level-domain nimet. Firmasta voi lukea lisää http://internetregistry.info -sivuiltamme. Tai mun eng. kielisestä blogista: http://tane.li

Kirjoituksen on tarkoitus olla kurkistusta kansainvälistä menestystarinaa rakentavan yrittäjän arkeen:

27.8.2013 Starttasin taas kohti Kiinaa, edessä yli 2 viikon rundi eri kaupungeissa. Tarkoituksena tavata yhteistyökumppaneita, asiakkaita sekä tätä Internet toimialaa reguloivia viranomaisia. Samalla reissun päätteeksi osallistun pääministeri Kataisen ja ympäristöministeri Niinistön Kiinan vierailuun ja delegaatioon.

Reissu alkoi kovalla deadline paineella saada valmiiksi kaikki valmisteleva työ ja muu "roikkuva duuni" ennen matkaan lähtöä. Kiinassa kun nettiyhteydet on parhaimmillaankin epäluotettavia ja todella vaihtelevan tasoisia ja nopeuksisia. Mahdollisuuteen tehdä etänä duunia ei aina voi luottaa. Mukaan sain ystävällisesti lainattua tutulta upo-uuden MacBook Pro läppärin jota voi käyttää reissun ajan tietoturva-asetukset säädettynä maksimille ja palauttaa sitten takaisin tyhjänä. Kiinan suhteen terveellinen perusoletus on että tietosuojaa on vähemmän kuin NSA:n urkkimilla Amerikkalaisilla ja lähtökohtaisesti jos et ole varovainen niin kaikki mitä teet menee kyllä nauhalle ja muistiin. Tietoturvallinen puhelin ja läppäri on ihan must juttu. Monet täällä usein reissaavat yritysjohtajat pitävät erillisiä "Kiinaläppäreitä" itsellään mitkä aina räjäytetään tyhjäksi joka reissun jälkeen ja viedään tyhjänä Kiinaan. Hurjimpia juttuja mitä olen kuullut on että jopa Android -pohjaisia älypuhelimia on yön aikana patchattu verkon yli uuteen firmware-versioon sillä aikaa kun nukut hotellihuoneessa. Aamulla sitten sun puhelimen ohjelmisto tallentaakin kaiken ja lähettää tietoja eteenpäin ;) aina ninja kamaa..

Reissu alkoi siis hyvin valmistautuneena ja tottakai perinteisiä yrityslahjoja ostaen. Kiinan kulttuuriin kuuluu pieni ystävällinen lahjojen vaihto ystävyyden ja hyvien suhteiden osoituksena. Olemme vieneet Kiinaan paljon mm. Fazerin suklaata, Aarikkaa, Marimekkoa ja vastaavia Suomi-design tuotteita. Tällä kertaa mukaan tarttui tälläistä:

Fazerin levyjä 50+ kpl matkassa kohti Kiinaa
Fazerin levyjä 50+ kpl matkassa kohti Kiinaa

Yhteensä yli 50 levyä Fazerin suklaata eri maukuineen ja värineen.

Lisäksi Kiinassa alkaa näillä näppylöillä olla perinteinen "keski-syksynjuhla". Eräänlainen sadonkorjuujuhla joka kuitenkin muistuttaa enempi länsimaista joulua: perheet kokoontuu yhteen jne sukulaiset tapaa ja katselee kuuta yhdessä. Juhla on kiinalaisen kalenterin toiseksi tärkein juhla heti kiinalaisen uudenvuoden jälkeen. Juhlaan kuuluu olennaisesti Mooncake kakut jotka on perinteikkäitä kiinalaisia leivonnaisia: täynnä sokeria, vehnäjauhoja, suolattua ankan munan keltuaista, pavuista tehtyä tahnaa jne.. Yleensä eivät istu kovin hyvin länsimaiseen suuhun ja ekan palasen jälkeen ei tee mieli syödä :)

Tottahan toki meidänkin oli siis pakko ostaa Mooncakejä tutuille annettavaksi. Poikkesimme perinteistä ja ostimme tällä kertaa jäätelö-mooncakeja. Ne on aika uusi juttu Kiinassa. Kiinassa on General Mills -firman omistama jäätelöbrändi Häagen-Dazs kovin menestynyt ja luxus-tasoisia liikkeitä on joka paikassa. Niissä valkohanskaiset tarjoilijat puku päällä kysyy asiakkailta millaista jäätelöä tarjoillaan pöytään.. Kalleimat jätskit maksaa yli 200€. Päätimme siis hankkia Häagen-Dazs jäätelö-mooncakeja. Usein Mooncaket on sen verran diippiä kamaa ettei niitä edes kiinalaiset syö; vaan pakkaukset annetaan avaamatta lahjaksi eteenpäin. Jotkut irvailee että jokainen Kiinan mooncake laatikko on kiertänyt ainakin neljän käsiparin kautta.. Mutta nää jäätelö-mooncaket on oikeasti hyviä, joten oletus on että lahjan vastaanottajat myös oikeasti syövät ne pois.

Reissu alkoi suoralla lennolla Xi'an:in kaupunkiin Shaanxi provinssissa. Noin 8-9 miljoonan asukkaan pikkukaupunki. Tunnetaan lähinnä siitä että Tang dynastian aikoihin Xi'an toimi Kiinan pääkaupunkina. Silkkitien toinen päätepysäkki oli siellä. Ja kaupungista löytyy toki kuuluisat terracottasoturit. Valitettavasti Terracottasotureista kovin pieni määrä on aitoja: paikalla seisoo feikkinä uudelleen rakennettuja patsaita ja aidot antiikit on kuskattu pois jonnekkin ihan muualle jo hyvän aikaa sitten..

Xi'ainissa sattui olemaan APnic -järjestön vuosikonferenssi joten tulimme osaksi sitä morjestamaan hieman teknisemmin orientoituneita Internet alan kollegoitamme.

Hotelli Xi'An:issa joka näyttää kuulemma "vankilalta"
Hotelli Xi'An:issa joka näyttää kuulemma "vankilalta"

Paikaksi valikoitui Westin -hotelli aivan Xi'anin ytimessä "Jättimäisen Villihanhen Pagodan" vieressä. Konferenssi oli hotellin alakerrassa. Lähetin paikasta kuvan kotiin Suomeen vaimolle ja sain vaustauksena että näyttää kuulemma vankilalta :)

Verkottuminen APnicin porukan kanssa oli intensiivistä ja raskasta. Paikalla oli yllättävän paljon jenkkejä ja eurooppalaisia myös. Useita uus-seelantilaisia kanssa. APnic järjestö täytti 10v joten sen kunniaksi syötiin juhlabuffet "Tang Paradise" -ravintolassa Xi'anin Tang Dynastiaa täynnä olevan puiston keskellä. Paikka ja puitteet oli erittäin jees, hienoja maisemia. Itse ravintola sen sijaan ei tule koskaan näkemään edes vilausta michelin -tähdestä.

Suht koht laaduttoman appeen nauttimisen (kuitenkin loistavan pöytäseuran!) jälkeen meidät kiikutettiin tämän rakennukset portaille:

Xi'an ja lasershow portaat
Xi'an ja lasershow portaat

Portailta aukeni näkymä lammelle josta pian suihkulähteet pomppasi esiin ja ylitehokkaat laserit alkoi piirtelemään hologrammianimaatiota (ja sohimaan yleisöä silmiin myös) suihkulähteisiin. Sinänsä ihan mageen näköinen jippo tottakai ja hienoja kuvia saa 20m korkeeseen suihkulähteeseen piirrettyä 10W tietokoneohjatulla laserilla. Itse lasershow oli sitten animaatio versio vuonna 1592 julkaistusta Kiinan kirjallisuuden merkkiteoksesta "Journey to the West". Animaatio näytti 1995 vuoden tasoiselta Tekken mätkis-potkis peliltä ja oli tottakai puhuttu kokonaan kiinaksi. Mikäs siinä ihmetellessä noin 31 astetta lämpimässä yöilmassa.

Ensimmäinen päivä Xi'Anissa päättyi tasku täynnä uusia käyntikortteja. Kauhea kasa emaileja inboxissa ja jo valmiiksi pientä univajetta hautovana. Yrittäjän päivät on pitkiä ja etenkin reissunpäällä ei vapaa-aikaa hirveesti harrasteta. Hommia painetaan 16h per päivä tahtia normaalisti. Tästäkin päivästä silti tarttui matkaan vaikka mitä oppia ja ymmärrys taas kiinalaista kulttuuria kohtaan syveni. Monet sanoo että Xi'An on "aitoa Kiinaa" ja kaupungin fiilis on kyllä todella erilainen kuin enempi metropolimaisissa kaupungeissa Peking tai Shanghai. Ja tulipahan päivän aikana tavattua myös Romanialaissyntyinen Hollannissa asuva jäbä nimeltä Elvis. OIi seuramiehiä; pukeutui mm. valkoisiin laakerikenkiin(!). Emaileissa hotellilla odottikin sitten bryokraattisia ja hankalia uutisia ICANN järjestöltä joka reguloi maailmanlaajuisesti domain nimiä. Mutta siitä lisää jatkossa..

-Taneli 11.9.2013 Pekingissä. 80. kerroksessa China World tornissa.

Kirjoittaessani soi Livenä flyygelillä tossa vieressä "fly me to the moon" täällä loungessa

Kommentoi kirjoitusta