Aloitin tässä vuoden vaihteessa kauko-ohjattavien kanssa hääräilyn ja ajattelin tähän blogiin jakaa kokemuksiani ja ehkä tarkkasilmäisimmät saattaa nähdä jonkin asteen kehittymistä meikäläisenkin räpellyksissä. Näissä laitteissa on enemmän tekniikkaa kuin olin alunperin ajatellut. Löytyy harjallista ja harjatonta moottoria, nelivetoja ja takatuuppareita, katuautoja ja maastoautoja sekä varaosia jokaiseen liikkuvaan osaan.
Kokoamisesta kun en tiennyt mitään, tutustuin ensin RTR-autoihin. Nämä ajovalmiit ajoneuvot ovat hyvä tapa tutustua RC-autoiluun, jossei hermot riitä vielä osien räpläämiseen. Valikoimaa löytyy aivan jäätävän paljon eri merkeiltä kuten Xray, Nanda, Traxxas, Team C jne. Hintaluokkiakin löytyy reippaasti eli omalle budjetille sopivaa löytyy varmasti.
Itse tosin ajattelin lähiaikoina purkaa erään auton atomeiksi ja takaisin kasaan, jotta kunnolla pääsen tutustumaan näiden laitteiden anatomiaan. Kyseinen auto tosin on kisavekotin (ja polttomoottorilla varustettu eli meteliä tulee ja kulkee jäätävää kyytiä). Pysykää kanavalla niin pistetään tuloksia projektin etenemisestä tähän blogiin.
Tässä videota tämän tyypisten autojen kisasta, jossa itseasiassa oli suomalainen Teemu Leinokin pääsi lähtemään paalupaikalta, eli maailman nopein kansa ei sittenkään ole vielä kokonaan kuolemmassa:
Autoja löytyy siis eri tuoteryhmistä. Näitä ovat siis esimerkiksi trukit, monsterit, krossit, katuautot ja maastoautot. Mitä nämä nyt sitten tarkoittavat?
Trukit
Elikkä lava-autot (short course truck) ovat suhteellisen helppoja ajaa. Näissä autoissa iso kori aiheuttaa hivenen korkean painopisteen, eli jos haluaa hyppiä ja pomppia näiden kanssa saa olla tarkkana, että pysyy lapasessa. Trukit ovat suosittuja jenkkilässä, jossa täysikokoisilla ajetaan kilpaa sarjoissa.
Monsterit
Monsterit lienee tuttuja porukalle Monster Jamien ja kumppaneiden kautta eli hyppypomppukoikkaloikkasia ja rymistelyä harrastetaan näillä. Tässä kategoriassa on erittäin korkea viihdearvo. Pikkasen kömpelöitä jos haluaa ajaa lujaa, mutta tosiaan yleisesti käyttötarkoitus löytyy sieltä viihteen saralta.
Krossit
Krossit tai Buggyt on yleisimpiä kisakäytössä ja esimerkiksi matalapainopiste tekee niistä varsin päteviä vekottimia radalle. Eli jos haluaa paahtaa lujaa kannattaa harkita tällaista. Näissä autoissa on etuna myös se, että näitä on helppo hallita ilmalennoissa, koska ei pääse tuuli tarttumaan niin helposti.
Katuautot
Katuautoja löytyy touring-ajoon ja driftaamiseen. Näissä esimerkiksi renkaissa eroja ja säädöillä voidaan määrittää kumpaan tarkoitukseen auto soveltuu. Eli molemmat tarkoitettu tiepinnoille, toimintatarkoitukset ovat vain hieman erilaiset. Sopivat vaikkapa kodin parkkikselle.
Maastoautot
Maastoautoilla on tarkoitus nimensä mukaisesti kiipeillä maastossa. Niissä tekniikka on rakennettu samalla periaatteella kuin 1:1 kokoisissakin, ne on tarkoitettu kiipeilemään vaikeammissakin ympäristöissä. Omaa silmää miellyttää näiden ulkonäkö, koska pakkaavat olla suhteellisen realistisia.
Eli siinä nyt ensimmäinen pläjäys. Yritän kirjoitella lisäinfoa kun töiltä ja opinnoilta kerkeän. Seuraavassa postauksessa voisin yrittää vaikka selittää kuinka nämä autot nyt sitten todellisuudessa toimivat. Pistäkäähän kommentteihin toiveita mistä haluaisitte saada tietoa niin katellaan jos kirjoittelisin sen mukaan :)