Black Friday on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa se on saanut hurjat mittasuhteet. Käytännössä Black Friday on siis päivä, jolloin kaupat ja verkkokaupat laittavat tuotteitaan myyntiin kovilla alennuksilla. Toki kyseinen päivä on rantautunut myös Suomeen ja saanut ihmiset innostumaan niin joululahjojen hankkimisesta kuin oman kodin sisustamisesta. Black Fridayta vietetään tänä vuonna marraskuun 27. päivänä. Sen ajankohta sopii siis loistavasti kaikenlaisten tavaroiden hankintaan, sillä marraskuun loppupuolella kuluttajat alkavat varautumaan jo joulun ja uuden vuoden juhlintaan.
Verkkokaupat laittavat yleensä Black Friday -päivän tarjouksensa kaikkien nähtäville marraskuun puolivälissä. Tällöin tarjouksiin pääsee tutustumaan joko mainoslehtisten muodossa tai suoraan internetissä. Tuotteita ei kuitenkaan voi varata etukäteen, vaan Black Friday -päivän alennettuja tuotteita voi ostaa ainoastaan kyseisenä päivänä. Yleistä on, että kuluttajat merkitsevät itseään kiinnostavat tuotteet ylös ja aloittavat ostamisen välittömästi, kun myynti alkaa.
Black Friday kasvattaa verkkokauppojen myyntiä
Black Fridayn myynti on rikkonut vuosi toisensa jälkeen edellisiä ennätyksiä. Kauppa käy siis hyvin ja tuotteet loppuvat monesti jopa kesken. Jos Black Fridayta verrataan normaalin perjantain myyntiin, on ero huomattavissa. Viime vuosina ero on ollut jopa viisinkertainen, joten Black Friday on itse asiassa todella tärkeä kaikille verkkokaupoille. Se kasvattaa koko vuoden myyntiä, jolloin verkkokaupat tekevät parempaa tulosta. Tällaisten kampanjoiden tarkoituksena on myös saada kuluttajat ostamaan muitakin tuotteita kyseisestä verkkokaupasta. Monesti näin käykin, kun alennustuotteen lisäksi löydetään jotain muuta, mitä tarvitaan.
Esimerkiksi meillä preecon myynti on noin 10 kertainen normaali päivään nähden samana aikana. Toki tässä kannattaa huomata, että usein asiakkaat "panttaavat" ostamistaan itse päivälle, eikä suoraan voi verrata esim. edellistä päivää black fridayhn. Siltikin tämä päivä erottuu selkeästi ja onkin (tai pitäisi olla) jokaisen verkkokaupan tärkein päivä koko vuoden aikana. Meillä etuna on että valikoima on todella laaja, joten valikoima osuu todella monella ihmiselle. Sen sijaan haasteita BF-myynnissä voi olla esim. jos myyt kausituotteita, jotka eivät osu ko. kaudelle. Esim meilläkään ei mene esimerkiksi kasvihuoneita Black Fridayna :)
Keskimääräisten ostosten on huomattu olevan normaalia perjantaita arvoltaan suurempi. Myös kertaostosten määrä on ylittänyt keskiarvon. Yleensä Black Fridayn aikana ostetaan useampia tuotteita kerralla. Kuluttajat huomaavat hintojen olevan huomattavasti normaalia alhaisemmat, joten tuotteita kerätään ostoskoriin surutta. Toisaalta tällaisilla suurilla kertaostoilla voidaan hoitaa kerralla vaikkapa useamman henkilön joululahjahankinnat. Verkkokaupat pyrkivätkin tähän, että tarjolla olisi monipuolisesti erilaisia tuotteita. Tarjouksia ei siis kannattaa laittaa ainoastaan yhdestä tai kahdesta tuoteryhmästä. Mitä monipuolisemmin tuotteita on tarjolla, sitä paremmin verkkokauppa pystyy houkuttelemaan asiakkaita. On melkein elinehto, että verkkokauppa osallistuu Black Fridayn myyntiin, sillä kuluttajat palaavat kauppaan, josta ovat saaneet aikaisemminkin tarvitsemiaan tuotteita.