Pullotetun juomaveden tarpeellisuutta on kyseenalaistettu eri yhteyksissä jo pitkään, mutta viime aikaisten uutisten valossa tuotteen turhakemaisuus on noussut esiin entistä vahvemmin.
Ecowatch kertoo yhdysvaltalaistutkimuksesta, joka paljastaa kuinka 64 prosenttia pullotetusta vedestä on itse asiassa suoraan hanasta otettua. Keskivertohintaisen pulloveden ostaminen tulee noin 2000 kertaa kalliimmaksi kuin saman veden juominen suoraan hanasta. Take Back the Tap -selvitys nostaa esiin muun muassa kuinka pullotettua vettä markkinoidaan matalapalkkaisille ihmisryhmille terveysargumenteilla.
“Pullovesiyhtiöt ovat luottaneet aggressiiviseen markkinointiin ja ylettömään lobbaamiseen myydessään amerikkalaisille ajatusta, että pakattu vesi on puhtaampaa ja turvallisempaa kuin hanavesi”, EcoWatch muotoilee.
Bloomberg nostaa esiin pitkässä artikkelissaan Nestlén tavan rahastaa amerikkalaisia pullotetulla vedellä. Juttu kertoo, kuinka Yhdysvalloissa ostetaan vuodessa pullotettua vettä 16 miljardilla ja että luku on noussut 10 prosentilla vuodesta 2015.
Nestlé operoi vettä pulloihin alueilla, joissa siitä on pulaa. Yksi tällainen esimerkki nähtiin Michiganissa, missä Flintin kaupunki kärsi hetki sitten mittavasta vedensaastumisongelmasta. Samaan aikaan Nestlé teki bisnestä omalla vedellään, jota liikahti viime vuoden aikana michiganilaisesta pullottamosta 343 miljoonalla dollarilla.
Bloombergin mukaan Michigan on vain pienoinen osa Nestlén koko operaatiota, mutta se kuvastaa hyvin yhtiön toimintatapoja vesibisneksessä: se menee usein taloudellisesti heikoille alueille ja lupaa työpaikkoja ja uutta infrastruktuuria bisneksen ympärille, jos saa vaihtokaupassa verohelpotuksia ja luvan käyttää vettä. Vaikka kuluja syntyy tehtaista, pulloista, logistiikasta ja työntekijöistä, itse tuote on saatavissa mitättömään hintaan. Esimerkiksi Michiganissa Nestlé saa käyttää vettä nimellisellä 200 dollarin korvauksella.
Nestlén vaikutukset voi nähdä myös Pakistanin Lahoressa. Siellä yhtiö alkoi myydä pullotettua vettä 1998 lupauksina turvalllisempi ja laadukkaampi vesi.
“20 vuotta sitten saatoit mennä mihin vain Lahoressa ja saada lasin puhdasta hanavettä ilmaiseksi. Nyt kaikki juovat pullotettua vettä”, kertoo ympäristöasianajaja Ahmad Rafay Alam Bloombergille.
Nestlén “onnistumisen” tuloksena pullotettu vesi on niin suosittua, ettei paikallisella hallinnolla ole intressiä pitää vesi-infrastruktuuria kunnossa.
Suosio kasvaa Suomessakin
Suomessakin pullotettu vesi on kasvattanut suosiotaan viime vuosina merkittävästi, vaikka meillä on tarjolla Suomen puhtainta vettä. Suomalaiset ovat pyrkineet myös mukaan pullotetun veden myyntiin, mutta toistaiseksi tulokset ovat laihoja ja myyjät ovat keskittyneet “luksus-vesiin”, joiden ostajilla pitää olla poikkeuksellinen maksukyky. Laadukkaan hanaveden arvo on täälläkin huomattu, sillä esimerkiksi Yle kertoi vuosi Cursor-yhtiön suunnitelmista alkaa pullottaa hanavettä kiinalaisille.
Maaliskuussa kerrottiin myös uudesta laajasta tutkimuksesta, josta selviää, kuinka miljoonat ihmiset juovat pullotetun veden mukana päivittäin mikromuoveja. Orb Median teettämässä tutkimuksessa tutkittiin 259 pulloa, joista vain 17 ei sisältänyt muovia.
Pullotetun veden markkinat ovat valtavat ja se on 120 miljardin vuotuisella arvollaan nopeimmin kasvava juomateollisuuden ala maailmassa.