
Aitoihin asiakasarvioihin perustuvalla TableOnline suosittelee -listauksella kymmenen parhaan ravintolan joukkoon noussut Kielo tunnetaan erityisesti kahdesta asiasta: intohimoisesta suhtautumisestaan ruokaan sekä jo 17 vuoden ajan ravintolaa luotsanneesta ravintoloitsijasta ja keittiöpäälliköstä, Petri Heikkisestä.
Vaikka Joensuussa lähes kuuluisuudeksi noussut Heikkinen on ollut osa Ravintola Kielon tarinaa jo vuosia, hänen uransa ravintola-alalla ulottuu paljon pidemmälle. Kiinnostus alaa kohtaan syttyi nimittäin jo yläasteella, kun hän huomasi keittiötyöskentelyn tarjoavan loputtomasti mahdollisuuksia luovuuteen ja uuden oppimiseen.

'Kokkina ei voi koskaan olla täysin valmis, sillä maailma on täynnä loputtomia makuyhdistelmiä, jotka odottavat löytäjäänsä', Heikkinen kertoo Citylle.
Vakioasiakkaiden odottama elämys
Kielon keskiössä on yhdeksän ruokalajin maistelumenu, jonka sisältö vaihtuu kuusi kertaa vuodessa. Menun vaihtuminen on inspiroiva hetki paitsi Heikkiselle, myös monille asiakkaille.
“Moni vakioasiakas käy maistelemassa jokaisen uuden menumme, ja monille pariskunnille siitä on muodostunut tärkeä perinne”, Heikkinen kertoo.
Konsepti on pitänyt pintansa, ja samalla hyväksi havaitulla tyylillä aiotaan Heikkisen mukaan jatkaa ainakin seuraavat kaksi vuotta. TableOnlinen arvostelujen perusteella voi olettaa, että asiakkaat ovat tähän päätökseen tyytyväisiä.

Kielon asiakaspalautteiden 4,89/5 keskiarvo ja lukuisat ylistävät arviot kertovat omaa kieltään siitä, että ravintolan panostus laatuun, palveluun ja elämyksellisyyteen on todellakin kantanut hedelmää.
“Upea kokonaisuus ja hieno makumatka kivassa ympäristössä. Michelin-tähden arvoinen”, tyytyväinen vieras kertoo antamassaan palautteessa.
“Jokainen annos kielo menussa 6/5, mahtavaa!”, toisessa arvostelussa ylistetään.
Kielon suosion salaisuus on yksinkertainen
Kielossa luotetaan sataprosenttisesti omaan tekemiseen, ja tämä onkin kenties juuri se syy, miksi ravintola on säilyttänyt asemansa Suomen ravintolakartalla vuodesta toiseen. Samoilla linjoilla on myös Heikkinen.
“Kielon suosion salaisuus on yksinkertainen: teemme sitä, minkä parhaiten osaamme. Vaihdamme ruokalistaamme säännöllisesti, panostamme vahvoihin makuihin ja tarjoamme elämyksiä, joita kotona harvoin tulee kokeiltua.”
Vaikka ruoka on totta kai pääroolissa, persoonallisella palvelulla on myös roolinsa ikimuistoisen ravintolaelämyksen syntymisessä.

“Meillä tarjoilijat saavat olla omia itsejään. He eivät jäykistele tai piiloudu liian virallisen käytöksen taakse, vaan tuovat ruokailukokemukseen aitoa iloa ja välittömyyttä”, Heikkinen kertoo.
“Ihanan lämminhenkistä ja asiakkaan ajan kanssa kohtaavaa palvelua”, TableOnline arvostelussa kehutaan.
Kielo palvelee tiistaista lauantaihin ympäri vuoden, mutta kiireisin ajankohta sijoittuu keskikesälle.
“Heinäkuu on meille vuoden vilkkain ajankohta, jolloin palvelemme erityisesti turisteja. Monesti puhekieli vaihtuu englanniksi, ja kansainväliset vieraat saavat nauttia suomalaisista mauista omaleimaisella twistillä.
Lähde kokemaan kehuttu elämys itse ja varaa pöytä TableOnlinesta.
1 kommentti
bella964
10.3.2025 10:47
Great post. It was much needed. Love your simplistic style of explanation. Official Login Page
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin