Lapsikin sen tietää

Miten jääkaappi pysyy kylmänä? Kuinka kameralla saa värikuvan? Mikseivät satelliitit putoa Maahan? Lapsikin sen tietää, mutta tietääkö aikuinen? Testaa itsesi ja opiskele oikeat vastaukset, voit vielä tarvita niitä.

Maassamme on yli neljä miljoonaa kännykkää. Jopa 70 prosenttia kotitalouksista omistaa auton. Yhdeksällä kymmenestä on kodissaan tv ja jääkaappi. Neljällä viidestä kansalaisesta on kotonaan CD-soitin. Varmasti jokainen on kuunnellut radiota tai käyttänyt paristoja. Lisäksi 90 prosenttia täysi-ikäisistä miehistä on perehtynyt aseeseen armeijassa. Harva silti tietää käsillä olleiden kapistusten toiminnasta mitään. Pikagallup Aleksanterinkadulla vahvistaa asian:

Miten jääkaappi pysyy kylmänä?

"Siinä on tiivisteet ja nestettä, joka kiertää. Menikö se noin?"

Miten paristossa voi olla sähköä?

"Tämä on helppo. Paristo johtaa laitteen läpi sähköä ja... Ei se voi olla noin. En tiedä."

Niinpä. Tekniikan ihmeet ovat jokapäiväisiä kapistuksia. Kaikki niitä käyttävät, mutta harva tietää miten ne toimivat. Alan asiantuntijat kertovat vastaukset lapsellisiin kysymyksiin.

Miten auto liikkuu?

Starttimoottorin kipinä sytyttää moottorin sylinterissä polttoaineen ja ilman seoksen. Lämpötila nousee, jolloin paine sylinterissä kasvaa. Mäntä painuu paineen voimasta alas ja siihen kiinnitetty kampikoneisto muuttaa liikkeen pyöriväksi. Pyörivä liike siirretään auton vetäviin pyöriin.

Miten luoti voi lähteä niin nopeasti pistoolista?

Aseen iskuri iskee ammuksen pohjaan, jolloin ruuti alkaa palaa ja palamisesta syntyvät kaasut työntävät ammuksen ulos. Ammuksen nopeus riippuu aseesta, ruudin määrästä ja ammuksen painosta. Tyypillinen ammuksen lähtönopeus on pistoolille 400 m/s, rynnäkkökiväärille 850 m/s ja taistelupanssarivaunun nuoliammuksille 1600 m/s. Maksiminopeus ruutiaseille on noin 1800 m/s.

Miten mikrosiru voi olla niin tehokas?

Uusimpiin mikrosiruihin on asennettu parhaimmillaan kymmeniä miljoonia millimetrin kymmenestuhannesosan kokoisia transistoreja. Yksi piisiru pystyy suorittamaan sekunnissa miljoonia laskutoimituksia. Tietokoneen piisirut ovat noin 20 neliömillimetrin kokoisia, mutta niiden valmistus alkaa parin neliömetrin kokoisesta, kokonaisesta piikiteestä.

Miten käsikranaatti toimii?

Käsikranaatissa on räjähdysainetta yleensä noin 150 grammaa ja sen ympärillä pari tuhatta pientä kuulaa. Viritetty kranaatti räjähtää muutamien sekuntien aikaviiveellä, jolloin paineaalto sinkoaa kuulat eri suuntiin. On myös käsikranaatteja, jossa räjähdys sirpaloi kranaatin metallisen kuoren. Sirpaleen koon optimoimiseksi kuori on usein uritettu. Käsikranaatin vaikutusetäisyys on noin 10 metriä.

Miten kameralla voi saada värillisen valokuvan?

Kun painaa laukaisinta, filmin edessä oleva levy aukeaa, ja valo pääsee kulkemaan objektiivin läpi filmille. Värifilmissä on hiukkasia, jotka muodostavat väriä valottuneisiin kohtiin. Yleensä värifilmeissä on kolmea väriainetta, joilla saadaan aikaiseksi kaikki päävärit.

Miten satelliitit pysyvät maata kiertävällä radalla?

Satelliitilla täytyy olla riittävän suuri nopeus vaakasuoraan, jotta Maan vetovoiman aiheuttama poikkeaminen tekee radasta esimerkiksi ympyrän. Satelliitin vaakasuora nopeus pysyy samana, koska avaruuden painottomassa tilassa satelliittiin vaikuttaa vain Maan vetovoima. Satelliittien nopeudet vaihtelevat yleensä 10 000-30 000 km/h:n välillä. Haluttu nopeus annetaan alunperin kantoraketilla ja sitä voidaan haluttaessa muuttaa satelliitin omilla raketeilla. Sama selitys pätee siihen, miksei Maa putoa Aurinkoon tai Kuu Maahan.

Miten jääkaappi pysyy kylmänä?

Jääkaappi pysyy kylmänä, koska sen sisältä viedään lämpöä pois. Sähköllä toimiva kompressori kierrättää putkistossa jäähdytysainetta, esimerkiksi freonia, joka muuttuu höyrystimessä kaasuksi ja sitoo itseensä samalla lämpöä jääkaapista. Tämän jälkeen kaasu johdetaan lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä jääkaapin ulkopuolelle tiivistyessään jälleen nesteeksi.

Miten alkometri toimii?

Poliisin alkometri perustuu ns. polttokennotekniikkaan. Puhalluksessa alkoholi muuttuu alkometrissa ensin etikkahapoksi, sitten vedeksi ja hiilidioksidiksi. Alkoholin hapettuminen vapauttaa energiaa, jonka polttokenno muuttaa sähköjännitteeksi. Mitä enemmän hengityksessä on alkoholia, sen suurempi on laitteen mittaama jännite.

Miten televisioon syntyy kuva?

Television takaosassa olevan kuvaputken päästä ammutaan elektroneja 25 kertaa sekunnissa eri puolille kuvaruudun fosforoitua pintaa. Kuvapinta loistaa valoa sen mukaan, miten voimakas elektronisuihku siihen kohdistuu. Koska kuvaruutuun ilmestyy enemmän kuin 16 kuvaa sekunnissa, aistimme televisiokuvan jatkuvana.

Miten paristossa voi olla sähköä?

Tavallisen 1,5 voltin sormipariston sisällä on suolaliuosta sekä mangaanioksidia sinkkipikarissa. Lisäksi pariston keskellä on hiilisauva.

Pariston napoihin syntyy jännite, kun sinkkipikari syöpyy suolaliuoksessa. Jännite kerätään talteen ja siirretään laitteeseen. Patteri on kulunut loppuun, kun sinkkipikari on syöpynyt kokonaan.

Miten radio toimii?

Puhe muutetaan sähkövärähtelyksi, jonka antenni muuttaa valon nopeudella eteneväksi radioaalloksi. Antennia voisi verrata kaiuttimeen. Vastaanottimen antenni kerää pienen osan radioaallon energiasta samaan tapaan, aivan kuten mikrofoni kerää ääntä. Radioaalto vahvistetaan vastaanottimessa ja muunnetaan uudestaan kuultavaksi ääneksi.

Miten satelliitti-TV toimii?

Satelliitti-tv:n kanavilla on suurempi peittoalue kuin tavallisilla tv-lähetyksillä. Lisäksi ohjelmien lähettäminen satelliitin avulla on edullista ja nopeaa. Kanavien ohjelmat lähetetään Maasta satelliitteihin, jotka sijaitsevat noin 35 - 40 000 kilometrin korkeudella. Satelliitti vastaanottaa signaalin, vahvistaa sen ja lähettää takaisin maahan. Television digitaaliviritin muuttaa takaisin lähetetyn signaalin TV:lle sopivaksi.

Miten lentokone voi pysyä ilmassa?

Lentokone tarvitsee alkuvauhdin, joka saadaan aikaan moottorilla. Kone pysyy ilmassa, sillä siivet ohjaavat ohimenevää ilmavirtausta alaspäin. Siiven ylä- ja alapintaan syntyy paine-ero eli nostovoima, joka nostaa siipeä (konetta) ylöspäin.

Miten langattomalla puhelimella voi kuulla?

Jotta ääni kulkee matkapuhelinverkossa, se täytyy digitoida eli muuttaa numeeriseen muotoon sarjaksi nollia ja ykkösiä. Tämä tapahtuu ottamalla äänestä 8000 ´näytettä´ sekunnissa. Näytteet vastaavat tiettyä äänenkorkeutta. Jokaista äänenkorkeutta kuvaava sarja nollia ja ykkösiä siirretään vastaanottajan puhelimeen ja muutetaan vastaamaan alkuperäistä ääntä.

Miten vinyylilevy toimii?

Musiikki on kaiverrettu vinyylilevyn urille. Ääniuraan asetetun soittimen neulan värähtelyt kuullaan musiikkina. Vasen ja oikea kanava on tallennettu uran eri reunoille.

Miten CD-levystä voi kuulua ääntä?

Soittimen lasersäde lukee CD:n ykkösiksi ja nolliksi tallennetun tiedon ja toistaa sen kuultavaksi. Musiikki on pakattu mikroskooppisen pieniin, ovaalin muotoisiin kuoppiin eli datakoloihin. Kuoppien raja merkitsee ykköstä, muut alueet ovat nollia. Esimerkiksi kolmen minuutin kappaleessa käytetään noin 32 miljoonaa ykköstä ja nollaa. Soitin lukee levyä 1,2 metriä sekunnissa.

Miten tietokoneen kuvaruudulle tulee tekstiä?

Jokaista tietokoneen näppäintä kuvaa erilainen yhdistelmä ykkösiä ja nollia. Kun tietokoneen käyttöjärjestelmä huomaa, että tiettyä näppäintä on painettu, se antaa käskyn näytönohjaimelle piirtää näytölle numerokoodia vastaavan symbolin.

Esimerkiksi usein käytetyssä ascii-koodissa pientä ä-kirjainta vastaa numeroyhdistelmä 111001100.

Kuinka puhelu voi ohjautua oikeaan kännykkään?

Kun hankit liittymän, puhelinnumerosi tallentuu operaattorin kotipaikkarekisteriin henkilökohtaisiksi tiedoiksesi. Myös puhelimesi sijainti päivittyy rekisteriin aina, kun puhelin suljetaan, avataan tai siirryt tukiasemalta toiselle. Kun joku haluaa soittaa puhelimeesi, verkon tukiasemaohjain kutsuu kaikkia tukiasemia paikannusalueella, joissa kännykkä rekisterin tietojen mukaan on. Tukiasemat alkavat hakea kyseistä puhelinta. Kun etsitty numero löytyy, tukiasema yhdistää puhelun.

Miten auringonvalosta saadaan sähköä aurinkokennoissa?

Kun valo osuu aurinkokennoon, se saa liikkeelle kennon puolijohteessa olevat elektronit. Elektronien liike on yhtä kuin sähköä. Mitä enemmän auringon paistetta sitä enemmän saadaan aurinkosähköä. Yksi kenno tuottaa noin 0,5 voltin jännitteen.

Lapsikin sen tiesi, tiesitkö sinä?

16-19 oikeaa vastausta
Et ole besserwisser vaan aito wisser.

11-15 oikeaa vastausta
Yleisivistyksesi on erinomainen, todennäköisesti olit myös fysiikan ja kemian pinko.

5-10 oikeaa vastausta
Lähiökapakan Einstein. Paremmin kuin moni peruskoulumaikka.

1-4 oikeaa vastausta
Et ole nukkunut jokaista fysiikan tuntia.

0 oikeaa vastausta
Et ole ainoa.

Lähteet: Tieliikenteen Tietokeskuksen johtaja Harri Kallberg, Puolustusvoimien asetekniikkaosaston johtaja Jari Hartikainen, Lentoturvallisuushallinnon tiedottaja Kirsi Seppälä, liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Pertti Mäkeläinen, Helsingin Energian viestintäpäällikkö Ulla-Maija Alander, professori Heikki Seppä, professori Peter Lund, Philipsin battacc manager Janne Liimatainen, tutkija Tuomas Lukka, Nokia Networksin tiedottaja Riikka Sintonen, Kodakin tuoteryhmäspesialisti Kees van Niftrik, TKK:n tutkija Petri Konttinen, ÄKT:n Arto Alaspää, IBM:n Adrian O´Connor, TKTL:n tutkija Toni Strandell, Viestintäviraston tekninen johtaja Pentti Lindfors.

57 kommenttia

BesserWisser

28.8.2003 14:12

Argh, asiavirheitä...

"Tietokoneen piisirut ovat noin 20 neliömillimetrin kokoisia, mutta niiden valmistus alkaa parin neliömetrin kokoisesta, kokonaisesta piikiteestä"

http://www.intel.com/research/silicon/wafers.htm

Nykyisin yleinen waferin, eli piikiteestä sahatun kiekon koko on 300mm, jonka pinta-ala siis on kaukana "parista neliömetristä"

"Aseen iskuri iskee ammuksen pohjaan, jolloin ruuti alkaa palaa ja palamisesta syntyvät kaasut työntävät ammuksen ulos"

Mihin unohtui nalli?

"Television takaosassa olevan kuvaputken päästä ammutaan elektroneja 25 kertaa sekunnissa eri puolille kuvaruudun fosforoitua pintaa"

Elektroneja ammutaan koko ajan, ei 25 kertaa sekunnissa, sädettä vain poikkeutetaan pyyhkimään kuvaputken pintaa..

"Esimerkiksi kolmen minuutin kappaleessa käytetään noin 32 miljoonaa ykköstä ja nollaa"

180sek * 44100 Hz * 2 kanavaa * 16 bittiä vastaa likimäärin 254Mbit... -> sama määrä "ykkösiä ja nollia"

www.howstuffworks.com olisi suositeltava sivusto...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Uoah

28.8.2003 14:30

Lähtisköhän se kipinä kuitenkin sytytystulpista...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AHPU

28.8.2003 14:42

Starttimoottorin kipinä ei kyllä sytytä yhtään mitään, paitsi ehkä silloin jos polttoaineletku vuotaa...

Starttimoottori pyörittää vauhtipyörää ja sitäkautta moottorin "sisuskaluja" auton moottoria käynnistettäessä. Moottorin käydessä starttimoottori ei tee tuon taivaallista. Kokeileppa moottorin käydessä vääntää virta-avainta starttiasentoon, ääni mikä kuuluu on perin ilkeä.

Bensakoneessa sytytystulppa sytyttää bensa-ilma seoksen, dieselkoneessa taas männän kulkiessa ylös se puristaa ilmaa kasaan ja paineen noustessa tarpeeksi sekaan ruiskutetaan polttoaine jolloin koko seos "räjähtää".

Sori maallikkoterminologia, minen oo mikään autoalan ihminen.

AHPU

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

katosvain

28.8.2003 18:21

Lentokone tarvitsee alkuvauhdin, joka saadaan aikaan moottorilla. Kone pysyy ilmassa, sillä siivet ohjaavat ohimenevää ilmavirtausta alaspäin...
- Ai niinku, alkuvauhdin jälkeen ilmassa pysytään ihan vaan ilmavirtausten avulla. Mut miks tossa lentsikassa kuluu polttoainetta lennon aikanakin? Jos ajateltaisiin et lentsikka ei tässä tapauksessa ole purjekkone? Hä?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

slahti

29.8.2003 00:15

Ilmassa oleva lentokone joutuu käyttämään polttoainetta ylläpitääkseen vauhtinsa, joka muuten hidastuisi ilmanvastuksen vuoksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ducker

29.8.2003 01:53

Starttimoottorin kipinä? *köh*
Sylinterin kattovalo?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ducker

29.8.2003 01:55

Ja niin, kolmen minuutin biisi ei vie 254 megatavua, vaan ~30.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

beisi

29.8.2003 03:34

[LAINAUS]Ducker kirjoitti 29.08.2003 klo 01:55:

Ja niin, kolmen minuutin biisi ei vie 254 megatavua, vaan ~30.[/LAINAUS]

Nyt puhuttiinkin megabiteistä. 254 Mbit = 31.75 MB. Selvitetään ne käsitteet ja lyhenteet..

32 megatavua sisältää noin 32 miljoonaa tavua, ja jokaisessa tavussa on 8 bittiä. Bitti on siis tämä pieni elukka, joita vilistää tietokoneen sisällä ja sen arvo voi olla joko 1 tai 0.

Luulisi tällaisten artikkelien kirjoittajien tarkistuttavan juttunsa asiantuntijoilla :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tomee

29.8.2003 07:36

jeps.. tuo startti moottorin kipinä kans pisti silmään.. sitä en todellakaan olisi tiennyt.. olen harhaisesti aina luullut että starttimootori pyörittää konetta ja puola/virranjakaja/tulppa antaa sen kipinän mutta kaikkea sitä oppii kun elää vanhaksi...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

protoni

29.8.2003 09:50

Artikkelissa ei kunnolla selvennetty yhtäkään ilmiötä. Kirjoitukset vastasivat lähinnä baarin besserwisserin muminaa kaasuista ja lähtönopeuksista ja muista epämääräisistä ilmiöistä, joilla hämätään tietämättömiä. Tämä ei ole tiede lehti, tekniikasta kiinnostuneet kyllä löytävät TM:n käteensä jos oikeaa tietoa kaipaavat.

Artikkeli on surkea pintaraapaisu asiavirheineen kaikkineen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Protoni

29.8.2003 13:49

Ei tällaisia juttuja pidä ottaa Tieteen kuvalehti -tyylisellä vakavuudella. Pari asiavirhettä joukkoon oli tosin jäänyt, mutta jutun idea (= pintaraapaisu kamojen toimintaan) aukeni ainakin minulle ilman teknillistä nippelinappelia.
Toisaalta olen AMK:ssa. Heh.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AMK-protoni

29.8.2003 13:50

Oho! Joku olikin jo vastaillut nimimerkilläni protoni. Joten olkoon se tämä sitten nyt.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kkookkokokko

29.8.2003 14:45

"Miten auto liikkuu?

Starttimoottorin kipinä sytyttää moottorin sylinterissä polttoaineen ja ilman seoksen."

Jaa et starttimoottori sytyttää.... :-)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nipo

29.8.2003 15:39

"Miten mikrosiru voi olla niin tehokas"

Ei se piikiekon koko nyt sentään neliömetrejä ole. Nykyisin käytetyn kiekon halkaisija on 300mm, josta saadaan ympyrän pinta-alaksi 0,07m2.

Tuossa taas nähdään ettei toimittajilla (tai ihmisillä ylipäätään) usein ole mitään käsitystä suuruusluokista.. :-(

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

VoihanNena

29.8.2003 17:36

AI STARTTIMOOTTORI??? "Lapsikin sen tietää"... Kipinä taitaa kuitenkin useimmissa koneissa tulla puolasta ja virranjakaja levittää sen oikeaan aikaan tulpille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sopris

30.8.2003 16:57

Joo Tieliikenteen Tietokeskuksen johtaja Harri Kallberg vois kyllä palata koulunpenkille opiskelemaan vähän starttimoottoreista ja niiden kipinöistä.

Itse asiassa tämä todistaa taas kerran oikeaksi jo kauan sitten tiedetyn totuuden: Mitä suuremmalla Pomontuolilla istut, sitä vähemmän sinun tarvitsee tietää ja osata yhtään mistään yhtään mitään. :)

Bonuspisteitä Harrille on kuitenkin annettava siitä, ettei Harri kuvitellut bensiinin palavan ilman happea. :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Paaluttaja

31.8.2003 12:38

[LAINAUS]Ducker kirjoitti 29.08.2003 klo 01:55:

Ja niin, kolmen minuutin biisi ei vie 254 megatavua, vaan ~30.[/LAINAUS]

Lue uudelleen, 254 Mbittiä ei Megatavua; 254Mbit / 8bit (tavu) = 31.75 Megatavua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mikko1969

31.8.2003 14:05

Jutussa mainitaan ammus. Käsiaseet ampuvat kuitenkin
luoteja. Ammus on kaliperiltään eli halkaisialtaan
vähintään 20mm.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

FreeStyle

31.8.2003 20:00

"Starttimoottorin kipinä sytyttää moottorin sylinterissä polttoaineen ja ilman seoksen"

Muahahah... ei voi kun nauraa

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ykskivi

31.8.2003 21:37

[LAINAUS]protoni kirjoitti 29.08.2003 klo 09:50:

Artikkelissa ei kunnolla selvennetty yhtäkään ilmiötä. [/LAINAUS]

Juuri niin.

vrt. 'äänestä otetaan näytteitä',
"Musiikki on kaiverrettu vinyylilevyn urille" - juu näin levy toimii!

Todellisia virheitä taas on mm.
"Kuoppien raja merkitsee ykköstä, muut alueet ovat nollia." -- cd käyttää samantyyppistä koodikirjastoa, kuten morse-koodi. Aakkostossa on 256 symbolia (8 bittiä) ja ne talletaan matkalle, johon mahtuu 14 kuoppaa tai kohoumaa.

"Näytteet vastaavat tiettyä äänenkorkeutta." - ei korkeutta, vaan voimakkuutta.

"Käyttöjärjestelmä --- antaa käskyn näytönohjaimelle piirtää näytölle numerokoodia vastaavan symbolin" - käyttis/softa kirjoittaa bittikartan (kuten kännyköiden logot) näyttömuistiin, jota näytönohjain lukee reaaliaikaisesti eli samalla nopeudella kuin kuvaputken elektronisäde pyyhkii kuvapintaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

-Joo-

1.9.2003 11:06

"Sateliittiin vaikuttaa vain maan vetovoima" Sateliittiin vaikuttaa yhtä suurena maan ja auringon vetovoima ja tästä syystä sateliitti pysyy paikallaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lentajapoika

1.9.2003 12:14

Lentokone pysyy ilmassa siiven ylä- ja alapinnoilla vallitsevan paine-eron avulla. Paine-ero syntyy siiven muodon vaikutuksesta siiven ohi kulkevaan ilmavirtaukseen. Siiven yläpinta on kaareva, jolloin siiven ohi kulkevan ilmavirtauksen on kuljettava pidempi matka yläpinnan kuin alapinnan ohi. Pidempi matka siiven yläpinnalla aiheuttaa suuremman ilmavirran nopeuden, mika muodostaa siiven yläpinnalle alipaineen (vastaavasti siiven alapinnalla ilmavirran nopeus pienenee, jolloin siiven alapinnalle syntyy pieni ylipaine). Alipaine siiven yläpinnalla saa aikaan nostovoiman ja on tärkein tekijä siihen miksi lentokone pysyy ilmassa.

Ilmavirtaus syntyy tietenkin siitä, että lentokonetta työntää eteenpäin moottorin työntövoima. Purjekone puolestaan liitää aina "alamäkeen", jolloin syntyy tarvittava ilmavirran nopeus. Purjekone pysyy pitkäänkin ilmassa, jos sillä voidaan liitää ylöspäin nousevassa ilmavirtauksessa, joka vie konetta nopeammin ylöspäin kuin mitä kone vajoaa liidossa. Ylöspäin nousevat ilmavirtaukset ovat auringon lämpösäteilyn tavalla tai toisella aiheuttamia (termiikit ja aaltovirtaukset), joten purjekone pysyy ilmassa välillisesti aurinkoenergialla :).

Poikkeuksena edellä mainituista on Harrier, joka pysyy ilmassa PAIKALLAAN LEIJUESSAAN pelkästään moottorin työntövoiman avulla. Työntövoima on suunnattu alaspäin suihkumoottorin takana olevilla kääntyvillä suuttimilla sekä turbiinin ahtimelta otetun alaspäin suunnatun ilmavirtauksen avulla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

_Hese_

1.9.2003 15:12

Auton starttimoottori ei anna mitään kipinää yhtään minnekkään. Starttimoottori vain ja ainoastaan pyörittää auton moottoria.
Sytystulppaan johdetaan juuri oikealla hetkellä jännite - syntyy se kipinä. Tätä tapahtuu koko ajan moottorin käydessä..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nemo3

1.9.2003 15:33

[LAINAUS]-Joo- kirjoitti 01.09.2003 klo 11:06:

"Sateliittiin vaikuttaa vain maan vetovoima" Sateliittiin vaikuttaa yhtä suurena maan ja auringon vetovoima ja tästä syystä sateliitti pysyy paikallaan.[/LAINAUS]

Satelliittiin ei vaikuta yhtä paljon maan ja auringon vetovoima. Satelliitti "putoaa" koko ajan, mutta keskipakosvoima pitää sen radallaan. Jos vauhti hidastuisi, niin se putoaisi maahan. Jos vauhti taas kiihtyisi, niin se keskipakosvoima sinkoaisi sen ulos maan vetovoimakentän piiristä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

-OHO-

1.9.2003 16:44

"Television digitaaliviritin muuttaa takaisin lähetetyn signaalin TV:lle sopivaksi."

Joo..niin tekee, mutta vain MPG2 tapauksessa. Kuinkas toimi nuo X, KA ja C-Band sateliitit?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

_Dunbar_

1.9.2003 18:41

PAL-järjestelmän televisiokuvassa, jota käytetään melkein kaikkialla muualla paitsi USA:ssa ja Japanissa, on 25 kuvaa sekunnissa, jotka jokainen jakautuvat kahteen kenttään. Kukin kenttä muodostuu limittäisistä pitkittäissuuntaisista juovista niin että kukin kenttä muodostaa 50% kuvan pimta-alasta.

Normaali (50Hz) televisio päivittää kuvaruudun 50 kertaa sekunnissa. 100 Hz televisio taas päivittää kuvaruudun 100 kertaa sekunnissa niin että kukin kenttä piirtyy kuvaruudulle kaksi kertaa. Koska 100 Hz -televisiossa kuvaruutu värähtää useammin, sen kuva näyttää tasaisemmalta ja tuntuu silmälle miellyttävemmältä kuin vastaava 50 Hz kuvaruutu.

Minä väittäisin että nopeudella 16 frm/sek toistuva kuva ei välttämättä tunnu jatkuvalta. Jopa 20 frm/sek on havaittavissa nykymistä ja tarkka silmä osaa erotella siitä kuvia (ei tunnu jatkuvalta).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tylsistynyt

1.9.2003 22:07

...ihanaa kun kaikki pääsevät taas näyttämään miten paljon enemmän tietävät tekniikasta kuin tumpelot toimitajat..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tylsistynyt

1.9.2003 22:08

siis toimittjat

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tylsistynyt

1.9.2003 22:09

TOIMITTAJAT

onnistuinpas :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

-OHO-

2.9.2003 10:52

"Jääkaappi pysyy kylmänä, koska sen sisältä viedään lämpöä pois."

Tuokin jotenkin ontuu. Olen aina uskonut että paineen alaisena freoni tai vstaava kaasu kylmenee, ja niinollen se TUO jääkaappiin sisälle kylmää, eikä VIE lämpöä ulos. Jos esitetty teoria todella toimii, esimerkiksi auton A/C järjestelmä ei voi toimia...

Taitaa olla Pa**aa koko sivu täynnä LOL!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

-OHO-

2.9.2003 10:59

[LAINAUS]tylsistynyt kirjoitti 01.09.2003 klo 22:09:

TOIMITTAJAT

onnistuinpas :D[/LAINAUS]

Jep, tuolla yrittämisellä pääset vielä pitkälle @^@

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Shamen

2.9.2003 13:19

Starttimoottori ei sytytä kipinää. Se pyörittää konetta. Kipinän muodostaa puola ja sytytystulppa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MikkoAN1

2.9.2003 13:50

[LAINAUS]-OHO- kirjoitti 02.09.2003 klo 10:52:
[...]
ja niinollen se TUO jääkaappiin sisälle kylmää, eikä VIE lämpöä ulos. Jos esitetty teoria todella toimii, esimerkiksi auton A/C järjestelmä ei voi toimia...

Taitaa olla Pa**aa koko sivu täynnä LOL![/LAINAUS]

Kylmyys on lämpöenergian puutetta: kylmyyttä ei siis voi 'tuoda', lämpöä vain 'imeä pois'.

Pääsinpä minäkin pätemään...

(Vaan miten vitussa sähkö toimii?!)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lampoo

2.9.2003 18:01

Kyllä sieltä sisältä sitä lämpöä viedään ulos. Lämpö on energiaa (yksikkkö Joule, J) ja sitä voidaan ohjailla tai "liikuttaa". Samoin se auton ilmastointi toimii, siirtää lämpöä auton sisältä ulos.

Sanaa kylmyys käytetään kun puhutaan lämpötilasta ja siihen voidaan vaikuttaa tuomalla tai viemällä sitä lämpöä eli energiaa systeemiin.

[LAINAUS]-OHO- kirjoitti 02.09.2003 klo 10:52:

"Jääkaappi pysyy kylmänä, koska sen sisältä viedään lämpöä pois."

Tuokin jotenkin ontuu. Olen aina uskonut että paineen alaisena freoni tai vstaava kaasu kylmenee, ja niinollen se TUO jääkaappiin sisälle kylmää, eikä VIE lämpöä ulos. Jos esitetty teoria todella toimii, esimerkiksi auton A/C järjestelmä ei voi toimia...

Taitaa olla Pa**aa koko sivu täynnä LOL![/LAINAUS]

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ykskivi

3.9.2003 09:08

[LAINAUS]lentajapoika kirjoitti 01.09.2003 klo 12:14:

Lentokone pysyy ilmassa siiven ylä- ja alapinnoilla vallitsevan paine-eron avulla. [/LAINAUS]

Bernoulli-ilmiö voi olla osana lentokoneen ilmassapysymistä, mutta se ei selitä ollenkaan taitolentokoneen kykyä lentää ylösalaisin. Siinä tilanteessahan siiven alapinta on pidempi ja alipaine syntyy väärään suuntaan. Siipi toimii samalla periaatteella, kuin veneen peräsin: se siirtää ajoneuvon liike-energiaa massan (vesi/kaasu) liikuttamiseen, mistä syntyvä vastavoima liikuttaa alusta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Aliasic

3.9.2003 19:57

[LAINAUS]ykskivi kirjoitti 03.09.2003 klo 09:08:

Bernoulli-ilmiö voi olla osana lentokoneen ilmassapysymistä, mutta se ei selitä ollenkaan taitolentokoneen kykyä lentää ylösalaisin.[/LAINAUS]

Kyllä selittää.

Lentokoneessa siivet huolehtivat nostovoiman luomisesta. Lisäksi lentokoneesta löytyvät siipien kärjistä sivuvakaimet ja perästä korkeusvakain sekä peräsin. Vakaimien ja peräsimen tarkoituksena on ohjata koneen lentosuuntaa sen orientaatiota muuttamalla.

Bernoulin ilmiön aiheuttama noste on eritoten mielenkiintoinen kun saavutetaan riittävä nopeus. Lentokoneen rakenteesta riippuen tämä nopeus vaihtelee. Tyypillistä tälle nopeudelle on, että koneen nokka alkaa kohota ja korkeus kasvaa. Tätä kompensoidaan joko painamalla korkeusvakainta alaspäin tai "trimmaamalla". Termi tarkoittaa vakaimen äärimmäisen pientä säätämistä, ja on nykyisissä lentokoneissa miltei aina automaattinen toimenpide.

Voit kääntää koneen myös ylösalaisin. Edelleen, koneeseen vaikuttavat täsmälleen samat voimat, mutta vastasuuntaan. Paine-eron aiheuttama noste painaa konetta alaspäin, kuten yhtälö toteaa. Tätä kompensoidaan painamalla korkeusvakaimia koneeseen nähden "alaspäin".

Koska sekä painovoima että nostevoima "vetävät" konetta alaspäin, nokan pitäminen horisontin yläpuolella laskee voimakkaammin koneen lentonopeutta kuin oikeinpäin lennettäessä. Tämän vuoksi on mahdotonta lentää samalla korkeudella ylösalaisin loputtomiin. Moottori ei jaksa vääntää riittävästi, vaan nopeus väistämättä laskee. Silloin koneen nokka alkaa ohjautua kohti maata, kunnes se lopulta on pystysyöksyssä.

Aerodynamiikka on ihmeellinen laji. Mietitäänkö seuraavaksi miksi helikopteri pysyy ilmassa ? :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jaakko-Teppo

4.9.2003 13:45

Kyllä nyt pääsi kaikki besserwisserit pätemään! Okei, jutussa on paljon virheitä ja epätarkkuutta, mutta ei kaikilla kommentoijillakaan ole asiat sen paremmin hallussa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ykskivi

4.9.2003 17:24

[LAINAUS]Aliasic kirjoitti 03.09.2003 klo 19:57:

Bernoulin ilmiön aiheuttama noste on eritoten mielenkiintoinen kun saavutetaan riittävä nopeus. Lentokoneen rakenteesta riippuen tämä nopeus vaihtelee. Tyypillistä tälle nopeudelle on, että koneen nokka alkaa kohota ja korkeus kasvaa. Tätä kompensoidaan joko painamalla korkeusvakainta alaspäin tai "trimmaamalla".[/LAINAUS]

Ai, että ihan kompensoidaan? No sehän selittää ilmiön! Eikä tietenkään liity mitenkään siihen, että korkeusvakaajan ansiosta ilma saadaan liikkumaan pystysuoraan ylhäältä alas, mikä Newtonin lain mukaan aiheuttaa nostovoiman ??

http://www.aa.washington.edu/faculty/eberhardt/lift.htm

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Aliasic

4.9.2003 20:16

[LAINAUS]ykskivi kirjoitti 04.09.2003 klo 17:24:

Ai, että ihan kompensoidaan? No sehän selittää ilmiön! Eikä tietenkään liity mitenkään siihen, että korkeusvakaajan ansiosta ilma saadaan liikkumaan pystysuoraan ylhäältä alas, mikä Newtonin lain mukaan aiheuttaa nostovoiman ??[/LAINAUS]

Ei ihan noinkaan. Korkeusvakaimen liikuttaminen ylös tai alaspäin ei aiheuta minkään sortin _nostovoimaa_.

Korkeus- ja sivuvakaimet kääntävät koneen orientaatiota koordinaatistossa. Ne eivät itsessään siirrä konetta yhtään mihinkään.

Sama suomeksi: kun käännät ohjainta alas, korkeusvakain kääntyy ylöspäin. (Newtonin laki: kun ohjaat ohikulkevaa ilmavirtaa ylöspäin, se painaa samalla voimalla takaisin)

Tämä voima aiheuttaa _vääntömomentin_, joka painaa koneesi perää alaspäin, ja täten kääntää koneen nokan ylöspäin, nousuun. Kone ei nouse ylöspäin yksistään kääntämällä vivusta. Kun yhtälöön yhdistetään puuttuva tekijä, eli nopeus eteenpäin, seuraa tosiasia: kone jatkaa lentoa eteenpäin, mutta nousevassa kulmassa. Siis vielä kerran, vakaimia käännettäessä koneen orientaatio muuttuu.

Edelleen, pääsyy siihen että kone pysyy ilmassa, on siipien ylä- ja alapuolen välinen paine-ero, yhdessä eteenpäin suuntautuvan liikkeen kanssa.

-Aliasic

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Aliasic

4.9.2003 20:31

Ja vielä tuosta linkistä jonka mainitsit. Kun sen lukee huolella loppuun, sieltä löytyy mielenkiintoinen kohta:

"The plane adjusts the angle of attack of the inverted wing to give the desired lift."

Tämä lainaus käsittelee yksinomaan väärinpäin lentämistä. Oletuksena on, että siiven tulokulmaa voidaan muuttaa, mikä ei valitettavasti päde kaikille lentokoneille. Sen sijaan taitolentokoneille se pätee: niissä kyseistä kulmaa voidaan muuttaa. Seurauksena on, että ne voivat "lentää" myös väärinpäin. Mielenkiintoista taitolentokoneista on myös se, että ne ovat huomattavasti symmetrisempiä (sekä vertikaalisesti että horisontaalisesti) kuin "tavallinen" lentokone. Niissä, kun käännät koneesi ylösalaisin, se alkaa liukua.

Otapa hyllystä jokin kiva lentosimulaattori ja lentele vähän. Suosittelen lämpimästi 1C:Maddoxin IL-2 Sturmovik: Forgotten Battlesia. Vaikka se on peli, niin sen lentomallinnus on huomattavan tarkka. Huomaat kyllä, että kun käännät koneesi väärinpäin, tuleepi sinun tosiaan kääntää sitä korkeusvakainta jottet lähde kohti maata. Ja kun käännät vakainta, vauhtisi laskee.

-Aliasic

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ykskivi

5.9.2003 12:14

[LAINAUS]Aliasic kirjoitti 04.09.2003 klo 20:16:
Edelleen, pääsyy siihen että kone pysyy ilmassa, on siipien ylä- ja alapuolen välinen paine-ero, yhdessä eteenpäin suuntautuvan liikkeen kanssa.
-Aliasic[/LAINAUS]

Mihin tahansa asentoon sitä siipeä vääntääkin (koneen asentoa muuttamalla), edelleenkin ylösalaisin lentämisessä siiven "alapinnan" pituus on suurempi kuin "yläpinnan". Niinpä paine-eroa ei synny haluamaasi suuntaan. Ainoa merkittävä tekijä on vastaantulevan ilman liikesuunnan muuttaminen alaspäin suuntautuvaksi.

Uskon kyllä, että lentosimulaattorit saadaan luonnollisen tuntuisiksi, mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä aidon fysikaalisen mallinnuksen kanssa ja taustalla olevien fysiikan lakien kanssa. Niille riittää mittaustulosten tarkka replikointi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sami

5.9.2003 14:44

[LAINAUS]Uoah kirjoitti 28.08.2003 klo 14:30:
Lähtisköhän se kipinä kuitenkin sytytystulpista...[/LAINAUS]

Ei voi olla, vastaukset oli oikein asiantuntijoiden laatimia... Uh, heikot taitaa olla ammattilaistenkin rahkeet... ;)

Oli muuten nuo selvitykset niin naurettavia selvityksiä ettei jaksa edes vaivautua pahemmin kommentoimaan.

Olisi ollut ihan hyvä mainita, että se höyrystynyt freoni menee kompressorin läpi siihen lauduttimeen, eikä suoraan kaapin sisältä... Jos kompressori on ennen sisäänmenoa, niin syntyy lämpökaappi... ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sami

5.9.2003 14:45

[LAINAUS]Protoni kirjoitti 29.08.2003 klo 13:49:
Ei tällaisia juttuja pidä ottaa Tieteen kuvalehti -tyylisellä vakavuudella. [/LAINAUS]

Tieteenkuvalehdessä, Tiede 2000 lehdessä ja TM:ssäkin vilisee niitä saamarin asiavirheitä. Erilaisista ATK-lehdistä sitten puhumattakaan. Olennaisia virheitä on miltei jokaisessa artikkelissa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jorkku

5.9.2003 15:51

Älkää ny helkkarissa esittäkö tällaista idiotismia, luulin ensin vitsiksi koko artikkelia mutta ihan oikeasti tosissaan näitä asioita väitetään. "starttimoottorin kipinästä polttoaina syttyy" juu, jos näin kävis niin siinä pitää sitten pyytää palokuntaa paikalla.

T: Suihkumoottori-insinööri

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

turboahdin

6.9.2003 16:13

Unohditte, että autoissa on myös DIESELMOOTTORI.
Oleellinen ero ottokoneen (bensakoneen) ja dieselmoottori
välillä on sytytyksessä. Dieselmoottorissa polttoaine
suihkutetaan palotilaan, jossa polttoainesuihku
syttyy palamaan ilman alipaineessa ja
korkeassa lämpötilassa.
Ottokoneessa, eli bensakoneessa, käytetään erillistä
sytytystulppaa ja virranjakajaa bensan
sytyttämiseksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Windypistefi

8.9.2003 15:35

Arikkelista: "Tekniikan ihmeet ovat jokapäiväisiä kapistuksia. Kaikki niitä käyttävät, mutta harva tietää miten ne toimivat."

Käsikranaatti? Jokapäiväinen kapistus? Hope not..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Eiole

9.9.2003 17:29

Waan kuka unohti sellaisen pikkuseikan, että käsitettä "keskipakovoima" ei ole edes olemassa fysiikassa ja kappaleet vetävät toisiaan puoleensa aina samalla voimalla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ihmesoopaa

9.9.2003 17:55

"Starttimoottorin kipinä sytyttää moottorin sylinterissä polttoaineen ja ilman seoksen..."

Kannattaa varmaan vaihtaa starttimoottoriin häiriönsuojakondensaattorit ja hiilet jos se alkaa noin paljon kipinöidä..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mukamas

9.9.2003 18:03

[LAINAUS]Eiole kirjoitti 09.09.2003 klo 17:29:

Waan kuka unohti sellaisen pikkuseikan, että käsitettä "keskipakovoima" ei ole edes olemassa fysiikassa ja kappaleet vetävät toisiaan puoleensa aina samalla voimalla.[/LAINAUS]

Pah, kappaleet vetävät tässä tapauksessa toisiaan voimalla: Fg=G*m1*m2/(r^2)

Ja käsite "keskipakoisvoima" elää ja voi hyvin mutta voima se ei ole.

Pääsimpäs minäkin pätemään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ecology

10.9.2003 16:48

Ansiokas esitys, mutta ei ne ihan noinkaan mene. Yksinkertaistettu hieman liikaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jani

10.9.2003 21:15

yksinkertaisesti. älkää jaksako kilpailla siitä pätevyydestä. mitä väliä sillä on kuka esittää oikean teorian siitä miten jokin toimii? ei tässä kuitenkaan keksitä ruutia vaan tulkitaan muiden jo valmiiksi selittämiä/keksimiä asioita.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Inssi

11.9.2003 07:11

[LAINAUS]turboahdin kirjoitti 06.09.2003 klo 16:13:

. Dieselmoottorissa polttoaine
suihkutetaan palotilaan, jossa polttoainesuihku
syttyy palamaan ilman alipaineessa ja
korkeassa lämpötilassa.

MITEN ALIPAINE VOI AIHEUTTAA PALAMISEN!! Eikö se tietääkseni ole ylipaine, joka syntyy kun mäntä puristaa pa / ilma seoksen. Tästä seuraa lämmön nousu ja polttoaineen leimahtaminen. (Turbo)ahdin nostaa imusarjan painetta, jotta saadaan ilmalle suurempi alkupaine, ennen puristamisen alkamista...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ExPertti

11.9.2003 14:52

Olen itse noiden juttuun haastateltujen lähteiden joukossa, ja voin sanoa, että kerroin omasta aiheestani toimittajalle varsin yksityiskohtaisesti ja toisaalta niin yksinkertaisesti kuin suinkin pystyin (tarkennuspyyntöjä tuli sähköpostilla pariinkin otteeseen). Tekstiä toimitin varmaan parin A4:n verran, mutta jutussa se oli tiivistetty muutamaan lauseeseen. Ei siis ihme jos lopulliseen versioon pääsi asiavirheitä, varsinkaan kun sitä ei tarkistutettu täällä päässä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hohoh

13.11.2003 23:19

Semmosta mä vaan läksin, että olis ihan ok jos lukisitte nua muut kommentit ensin, jottei tarttisi viiteentoista kertaan lukia jotta ei se strattimoottori sitä sytytäkkäänn. No aijjjaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jpma

7.5.2004 15:25

Miuta on askarruttanu, että miksi lentokoneen ääni kuulostaa tulevan lentokoneen perästä, vaikka lentokone ei lentäisikään yliääninopeudella. Johtuuko tämä matkasta korvan ja lentokoneen välillä? Sillä aikaa kun ääni matkaa korvaan lentokone on ehtinyt liikkua jonkun matkaa. Vai mistä se johtuu?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

purjelentaja

15.11.2004 17:48

[LAINAUS]-OHO- kirjoitti 02.09.2003 klo 10:52:

"Jääkaappi pysyy kylmänä, koska sen sisältä viedään lämpöä pois."
Tuokin jotenkin ontuu. Olen aina uskonut että paineen alaisena freoni tai vstaava kaasu kylmenee, ja niinollen se TUO jääkaappiin sisälle kylmää,

-----------
Kylmää ei voi TEHDÄ. On olemassa vain lämpöä; kylmä on lämmön puutetta. Lämpöä voidaan tehdä esim käyttämällä polttoainetta. Lämpöä voidaan myös siirtää paikasta toiseen, kuten jääkaapin koneisto tekee.

terv Ate

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

demos_69

15.11.2004 19:18

[LAINAUS]jpma kirjoitti 07.05.2004 klo 15:25:

Miuta on askarruttanu, että miksi lentokoneen ääni kuulostaa tulevan lentokoneen perästä, vaikka lentokone ei lentäisikään yliääninopeudella. Johtuuko tämä matkasta korvan ja lentokoneen välillä? Sillä aikaa kun ääni matkaa korvaan lentokone on ehtinyt liikkua jonkun matkaa. Vai mistä se johtuu?[/LAINAUS]

Joo, eikohan se nimenomaan liity siihen, etta ilmassa aani liikkuu noin 330m/s, mika on aikalailla valoa (siis sita koneen kuvaa) hitaampi... Oikein paatelty.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi