Ravintola Lumi Saariselkä sai eilen tiukkaa palautetta. Sinne saapui heinäkuussa muutaman päivän vaelluksen jälkeen nälkäinen asiakas. Ensin hänelle toimitettiin tuoppi, jossa oli halkeama. Sen jälkeen hänen poronkäristysannoksen perunamuussista löytyi sääski.
Oluttuoppi vaihdettiin uuteen, mutta sukset henkilökunnan kanssa menivät ristiin, kun alkoi keskustelu siitä, mistä sääski oli joutunut muussiin. Henkilökunta ei suostunut ottamaan vastuuta sääsken joutumisesta annokseen, joten asiakas päätti ottaa sähköpostilla yhteyttä suoraan firman toimitusjohtajaan. Kun keskustelu toimitusjohtajan kanssa johti myös umpikujaan, jossa molemmat osapuolet syyttivät toisiaan sääskestä, päätti asiakas viedä asian julkiseksi. Hän kirjoitti aiheesta pitkän blogauksen, jonka osana hän julkaisi toimitusjohtajan kanssa käydyn sähköpostikeskustelun.
On ilmiselvää, ettei Saariselän Lumessa oltu hereillä. Jo tarjoilijoiden olisi pitänyt vaihtaa annos uuteen, eikä alkaa väittelemään asiakkaan kanssa. Viimeistään toimitusjohtaja olisi voinut osoittaa pelisilmäänsä korvaamalla annoksen ja pahoittelemalla tapahtuneesta. Asiakas on aina oikeassa ja niin edelleen.
Tämän jutun voisi päättää edelliseen kappaleeseen, mutta ei. On pakko kiinnittää huomiota asiakkaan tapaan hoitaa tilanne. Hän päättää sähköpostikeskustelun toimitusjohtajan kanssa uhkaukseen, jonka hän myös toteutti ja nyt saamme lukea tapauksesta osoitteesta ravintolalumi.wordpress.com, joka komeilee Googlen hakutuloksissa heti ravintolan oman sivun jälkeen kakkosena.
“Heitän nyt pallon takaisin sinne ja saat vielä uuden mahdollisuuden harkita asiaa huomisen. En tulee enää tuon jälkeen haaskaamaan aikaa sinun kanssa keskusteluun vaan alan tuomaan asiaa muidenkin tietoon käyttäen kaikkia loistavia keinoja mitä kuluttajalla on tällä hetkellä käytettävänään”, asiakas kirjoitti.
Some-raivo on kummallinen ilmiö. On totta, että kuluttajalla on nykyisin avaimet käsissään ja palveluntarjoajien on syytä olla nöyrällä asenteella, kun kaikki ei mene putkeen. Usein pääsee vähemmällä, kun pahoittelee ja paikkaa tilanteen, eikä ala vängätä vastaan – riippumatta siitä, kuka on "oikeasti oikeassa".
Some on erinomainen lyömäase, jota kostonhimoiset voivat käyttää ja osoittaa olevansa aivan yhtä pikkumaisia kuin ne, joita syyttävät. Joka päivä pullahtaa esiin ristiretkeläisiä, jotka ovat valmiina “viemään asian vittu isosti julki!” Joskus julkiselle purnaukselle on aihetta ja joskus se toimii. Joskus se taas on väsynyttä nillitystä, joka ei johda mihinkään.
Afrikan koillisosissa ja Lähi-idässä somea käytettiin sorrettujen kansojen ahdingon esiintuomiseksi. Syntyi vallankumousten vyöry, joka muutti maailmaa pysyvästi.
Meillä on sääski muussissa. Siitä pitäisi kai olla tyytyväinen.
51 kommenttia
Ihmettelijä14
15.8.2014 10:44
Olisi mielenkiintoista tietää onko jutun kirjoittaja tarkistanut taustat tästä jutusta? Onko kyseinen tapahtunut oikeasti vai onko tämä esim. vaan v..mäisen naapurin kosto jostain muusta asiasta? Pelottavaa on että teiltä "oikeilta" toimittajiltakaan ei usein löydy medianlukutaitoa ja uutisoidaan asioista mistä ei oteta sen enempää selvää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Tarjoilija
15.8.2014 11:40
Blogin luettuani ymmärsin että annos oli vaihdettu uuteen, mutta terassilta sisätiloihin siirryttäessä uusi annos sai vähän kosteutta ulkona ja asiakas halusi vielä tämän uudenkin annoksen vaihtaa.
Ehkei tj tuossa ihan asiakaslähtöisesti toiminut, mutta kyllä mielestäni tuossa asiakaskin osoittaa hieman liiallista kriittisyyttä ja itsekin kokisin tarjoilijana tällaisen vaikeana asiakkaana... ehkä tahallisestikin vaikeana. Nälkäiset "vaeltajat" kun on muutenkin kiukkuisia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
lunta palloon
15.8.2014 21:01
Minä ymmärsin, että tarjoilija tuli takaisin saman lautasen kanssa.
Jarrumiesjuujoo
15.8.2014 12:19
Lähinnä oksettaa tuo asiakkaan käytös.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pohjoisen mies
15.8.2014 12:36
Lapsellisuudelle ei löydy rajoja kun nälkäinen vaeltaja tuntee loukatun omia oikeuksiaan!! Ei pidä lähteä kotoaan jos pelkää hyttysiä! Naurettavaa touhua ! :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
somettaja
15.8.2014 13:05
Some-kosto on tylsä juttu, mutta toisaalta olen kirjoittajan puolella. Itsekin olen saanut vastaavaa "palvelua" ravintolassa, jossa ravintolapäällikkö väitti tarjoilijan kautta, että emme ole voineet odottaa annoksiamme tuntia. Piti paikkansa, olimme odottaneet vain 58 minuuttia. Väännön ja käännön jälkeen olisimme saaneet hyvityksenä jälkiruoat tästä erään suuren ketjun ravintolasta, mutta harvalla on aikaa viettää lounaalla arkipäivänä kahta tuntia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pas2
15.8.2014 13:09
Ei ollut saanut uutta annosta, kuten tekstistä selviää. Blogin kirjoittajakin näköjään oikein rohkeasti esiintyy koko nimellään tuossa...Not. Olen täysin samaa mieltä tuosta nykyajan trendistä, että heti ollaan lyömässä somella kun jossain vähän mieli pahoittuu. Tuostakaan blogin tapahtumasta kukaan ei voi kertoa meille, mitä oikeasti on tapahtunut ja miten asiat ovat menneet. Nyt on vain yhden mielensäpahoittajan blogiteksti. En antaisi kovin suurta painoarvoa. Jos totta, niin huonostihan ravintola homman hoiti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
V&%¤
15.8.2014 13:31
Jotenkin on nyt vaikea ymmärtää miksi tästä on tullut tämmöinen hulabaloo. "Nostin sen lautasen reunalle ja pyysin tarjoilijaa paikalle. Hän tarjoutui vaihtamaan annoksen uuteen mutta epäröin hetken koska olin niin nälissäni ja ajattelin että uuden annoksen tuomiseen menisi liian kauan."
Vastaa kommenttiinRavintola on tarjonnut uutta annosta, mutta se ei tälle nillittäjä-spedelle kelvannut. Tää on pelkkää huomiohuoraamista jossa joku ääliö haluaa omat 15 minuuttiaan some-julkisuudessa... Kyllä, ravintola olisi päässyt vähemmällä kun olisi haukkunut tämän ääliön vasta keittiössä ja antanut kaikessa periksi. Ja pitänyt maineensa. Mutta jokainen järkevä ihminen näkee ko tekstistä ettei tämä idiootin kanssa voi kuin hävitä, joten ihan sama vähän ojentaa nulikkaa samalla.
Vastaa kommenttiin
Gunagolu1
15.8.2014 13:51
Kyllä itteäkin ketuttaisi jos annoksesta löytyisi sääski ja ravintolahenkilökunta syyttäisi että olisin sen itse sinne tunkenut. Mielestäni tälläisissä tilanteissa annos kuuluisi vaihtaa pahoitteluiden kera, ei se perunamuusi nyt niin kallista ole. Ja ymmärrän todellakin asiakkaan reaktion jos tj vastaa tuollaisella asenteella asiakkaan sähköpostiin. Vaikka ei summaa olisikaan korvannut, niin olisi voinut edes pahoitella tapahtunutta eikä rivien välistä antaa ymmärtää että asiakas on täysi idiootti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Höyrypää idiootti
15.8.2014 19:27
Entäs jos asiakas oli täysi idiootti? Tietenkin TJ:n olisi voinut olla järkevämpää alkaa hieman nöyristelemään asiakkaan edessä ja tapaus olisi uohtunut, mutta tällöin hän olisi myös antanut tämän idiootin "voittaa". Mielestäni TJ ei antanut viestissään ymmärtää, että asiakas olisi itse liiskannut ötökän ruuan sekaan vaan tämä oli höyrypäisen valittajan oma päätelmä. Mitä sääskeen tulee niin en usko, että se olisi noin ehjänä pysynyt, jos se olisi joutunut muussiin muussaamis vaiheessa eli epäilisin sen tippuneen sinne ruokalun yhteydessä. Se miten palautteen anto on menny asiakkaan suunnalta tai miten tarjoilija on hänen kanssaan toiminut jää vain arvailujen varaan, mutta oma ajatukseni tästä asiasta on se, että asiakas on tosiaan tämän tarinan idiootti ja sietääkin lähteä tyhjällä vatsalla nukkumaan kun ei ruoka kelvannut.
Harmi, että blogissa ei ole kommentointi mahdollisuutta. Olisi ollut hauskaa lukea vielä lisää tästä tapauksesta. Seuraavaa tapausta odotellessa...
jeppuli
15.8.2014 13:56
oon samaa mielt toimarin kanssa, tuskin oli ötskä muussin keskellä, nälkäinen, ahne ja pihi vaeltaja halus vähä enemmä mut ei saanu. kattokaa kuvia, selkee keissi. jos taas se bisse oli tai olis ollu selkeesti vanhast tuopist kaadettu, olis pitäny tajuu heti vaihtaa mestaa, varmaan ehti puolet horasta ja aatteli et samaan hintaan toinenki;)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Maailman napa
15.8.2014 14:29
Taas yksi perinteinen kusipääasiakas ollu liikenteessä. Ravintola toiminut ihan oikein, juurikin voin kuvitella kuinka siellä on henkilökunnalle haastateltu v****a ja sitten uhkaillaan somella. Itsehän hän ontieyenkin yrittäjä myös ja mielestään maailman valtias... Toivottavasti saa ansionsa mukaan!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
2#2
15.8.2014 14:46
Ja hienosti jätti oman sähköpostiosoitteensa pois.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Rauha Iloinen
15.8.2014 14:51
Kärpäsestä tehtiin nyt kyllä härkänen. ;) Ei ole asiallista mustamaalata yhden kokemuksen perusteella koko firmaa julkisesti. Näkä Näkä. Olkaa iloisia ihmiset!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jennijohanna
15.8.2014 15:18
Itse ravintolatyöntekijänä olen kohdannut samankaltaisen ongelman, nimittäin hiuksen asikkaan annoksessa. Totta kai annos vaihtui heti uuteen pahoittelujen kera. Eihän nyt sellaista annosta tekisi itselläkään mieli syödä josta löytyy jotain sinne kuulumatonta..
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jotain rajaa
15.8.2014 15:25
Ei pentele mikä itkupilli ! Menee kyl liian pitkälle tämä yritysten hampaisiin ottaminen milloin minkäkin asian perusteella... Vaikka asiakkaalla olisikin täysin validi pointti tossa asiassaan, niin just tämmönen "kerron netissä, jos ette pompi mun pillin mukaan" pistää niin raivostuttamaan. On tainnut vaeltaja kasvaa hieman pumpulissa. Toivottavasti muisti keskellä metsää nillittää telttakaverille, jos sattui olemaan kaverin keittovuoro ja safkaan pääs livahtaa sääski...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
krimmiii
15.8.2014 15:47
Tää on aika huvittava tapaus asiakkan osalta.
Vastaa kommenttiinItseäni naurattaa, että asiakas tuohduksissaan lähti liikkeelle järeällä tavalla - perustaa ihan oman blogisivun ko asian johdosta? Mielenkiintoista kirjoittaako muita blogeja sivustolleen jatkossa. Tässä keississä ravintolayrittäjä voi käsittääkseni hakea siviilikanteella korvauksia liiketoimintaan kohdistuneesta häirinnästä - ja siinähän se soppa onkin jo valmis varsinkin kun tämä asiakas ei rehdisti julkaise omia tietojaan, mutta on tj:n numeroita myöden kaikki mukana. Ei heru sympatiaa täältä ainakaan hänelle.
Valitettavasti tämä on taas suunnattoman itsekkyyden osoitus reklamoijalta - muiden kohtalosta ei niin väliä, kunhan "minä" saan oikeutta viidenkympin ostoksilleni, ja kyseinen herra on vielä yrittäjä. Itse laittaisin hänen putiikkinsa testiin. Luulisi muuten oman yrityksen tj:na ymmärtävän miten asia hoidetaan, eikä noin nillittämällä.
Vastaa kommenttiin
shiwan8
15.8.2014 16:25
Valitettava tosiasia: Asiakas ja aasiakas ovat helposti toisistaan erottuvia.
Vastaa kommenttiinAsiakas selittää asiansa asiallisesti ja pyytää asioita. Tällaisen kanssa asioidessa on syytä olettaa, että hän on joko oikeassa tai tahattoman erehdyksen uhri jolloin se annos on ihan aiheellista korvata.
Aasiakas on kusipää, mikä taas selviää noin nanosekunnissa, eikä sellaiselle ole mitään perusteltua syytä antaa milliäkään periksi ikinä yhtään missään. Nyt käsiteltävää parempi esimerkki on taannoinen Hullujen Päivien ilmapallo-gate. Joku mielestään iso kiho (todellisuudessa täysin nobody) ei saanut pöllittyä ilmapalloa kaupasta ja pistää sitten some-helvetin päälle. Varmaankin on kuitenkin käytännön tosiasia, että jos kyseisen lafkan turvallisuushenkilöstöllä olisi ollut mitään epäilystä siitä, onko pallo lähtenyt luvatta vai ei, niin eivät he sellaisen asian takia olisi ottaneet palloa takaisin.
Vastaa kommenttiin
Mikko m
15.8.2014 16:27
Jaa? Minun mielestäni kun tämä artikkeli täytää kaikkein parhaiten ne pikkumaisen nillityksen tunnusmerkit. Puhumattakaan siitä, että lietsotte vain entisestään asian saamaa julkisuutta, joten mikäköhän tässä oli se pointti?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Myös yrittäjä
15.8.2014 18:14
On siinäkin "yrittäjä", joka mustamaalaa nimettömänä toista yrittäjää. Saisi antaa sakot tällaisista julkaisuista ja suorasta uhkailusta. Tämähän on rikos ravintoloitsijaa kohtaan. Menen kyllä varmasti tuohon ravintolaan syömään!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vatsatauti
17.8.2014 17:45
Mene ihmeessä, oletkin varmasti ainoa asiakas sielä ja tuliaisiksi saat ruokamyrkytyksen. Kun siitä sitten teet reklamaation tj:lle, niin saat vain haukut päälle.
Reppumies--001
15.8.2014 18:34
Luultavasti toimittaja on vain istunut ja tehnyt omia päätelmiään. Kuten tämän laatulehden toimittajilla on ollut tapana. Sillä ei ole mitään merkityst mitä juttuun kirjoittaa, kunhan rivit tulee täyteen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
malinen77
15.8.2014 18:40
Kyllä siellä V-sanaa on bloggari-Miika käyttänyt mutta ei halua jälkeenpäin myöntää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Olavinpoika
15.8.2014 20:27
Laitetaan välillä jotain asiaakin: Lumi Ravintolassa on todella mukava ja osaava henkilökunta jolla on myös hyvä huumorintaju, lisäksi ruoka on todella hyvää ja hinta/laatusuhde kohdallaan. Olen syönyt paikassa useasti ja tulen edelleenkin varmasti syömään vaikka jokunen sääskikin sattuisi samaan aikaan paikalle liitämään. Mielestäni tämän Miikan homma on mennyt todella överiksi ja kakaramaiseksi, suosittelen että hän vastaisuudessa pysyy kehäkolmosen sisällä ja käyttää vaikka pikiöljyä varmuuden vuoksi läpi vuoden jotta sääskistä eivät tule hänelle painajaisia. Lisäksi ehdotan myös käyntiä kiireesti lääkärissä koska hän kerkisi kuitenkin syömään osan annoksesta ja saattaa nyt olla vakavasti sairaana.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
saariselkä
15.8.2014 22:18
Söin Saariselällä tällä viikolla ja ruoka oli erittäin hyvää. Samoin palvelu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kusipää
15.8.2014 22:33
Aivan selvä tapaus, ettei ravintola tehnyt mitään väärää. Reklamaation kuvistakin näkee suoraan, että sääski ei ole perunamuussin sisältä peräisin, sillä silloin se olisi joko perunamuussissa edes osittain, tai rikkoutuneena. Vielä todennäköisemmin asiakas ei olisi edes huomannut sääskeä, jos se olisi muussin sisällä ollut. Asiakas ei olisi pystynyt puhdistamaan sääskeä perunamuussista rikkomatta itse sääskeä. Valitettavasti näitä kusipäitä löytyy, toivottavasti tämä ravintolan tuhoamisyritys kääntyisi vain hyväksi mainonnaksi. Olisi voinut k.o asiakas ilmoittaa julkaisussaan nimensä ja yrityksensä (vaikka hänellä epätodennäköisesti sellaista edes on) ja sen jälkeen ottaa vastaan samanlaisen some-paskanjauhannan. Ai niin, unohdin, että pallot puuttuvat pusseista.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
gemari
15.8.2014 23:45
Itse ihmettelen myös sitä että ravintola ei alkanut hyvittämään vahinkoa vaan päästi asian näin pitkälle. Asiakas on oikeassa. Ravintola-ala on asiakaspalvelutyötä ja oli totuus mikä tahansa niin annoksessa ei saa olla kuolleita hyttysiä. Amerikassa tällainen olisi hoidetti heti saman tien henkilökunnon palvelualttiuden puitteissa hyvittämällä jotain ja mitäänh haloota ei olisi päässyt nousemaan. Suomessa ei vaan osata näitä asioita. Surkeaa toimintaa ravintolalta, vaikka asiakaskin tainnut tässä menettää hieman malttinsa. Silti, asiakas on oikeassa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
16.8.2014 16:40
Niin siis kusipäisyydestä pääsee parhaiten siten, ettei sille kumarra. Eli siis ravintola teki oikein ja sikäli siis juuri päin vastoin kuin mitä ehdotat. Ehdotuksesi ei tuota muuta vaikutusta kuin sen, että nuo ääliöt kuvittelevat olevansa ihan aidosti oikeassa ja että muut ovat samaa mieltä.
Palautepalaute
16.8.2014 02:34
1) Älä kitise, aikuinen ihminen!
Vastaa kommenttiin2) Poista sääski esim. haarukalla tai syö se, niin saat lisää proteiinia.
3) Syö ne muusi ja käristys.
4) Poistu.
Vastaa kommenttiin
shiwan8
16.8.2014 16:41
Juuri näin. Olisi hauska tietää miten tuokin eräilijä pärjää luonnossa yli 5min kerrallaan.
Terhi ---
16.8.2014 11:25
Sääski sinne, toinen tänne.Lappiin kun menee,niin niitä siellä on.
Epäilen,että kuka tahansa ravintoloitsija olisi vaihtanut tilalle uuden annoksen,jos asiakas käyttäytyy vähänkään asiallisesti. Epäilenpä,että asiakas itse on öykkäröinnillään saanut tarjoilijoiden pinnan palamaan.
Epäilen hänen omaa noloa käytöstään syyksi erityisesti siksi,että “pyysimme tarjoilijaa tuomaan viinilasimme sateesta sisälle”.Siis mitä? Itse tepastelivat kahta kättä heiluttaen ovesta sisälle ja komensivat tarjoilijaa siirtelemään kamoja? Camoon. Normaali ystävällinen ihminen kantaa lasinsa itse mennessään.Tarjoilija ei ole koira.Voi olla,että jossain todella kalliissa suuren maailman mestoissa voikin odottaa,että joku vaikka pyyhkii pyllyn,kun palvelusta maksaa tähtitieteellisen summan.
Mutta täällä Suomessa,parin kympin ruoka-annoksen tilatessaan,voi asiakas itsekin koittaa käyttäytyä ihmisiksi. Olkoonkin,että tarjoilija on palveluammatissa.
Vaikuttaa siltä,että tämä on nyt pikkusieluista nillitystä,jota on jatkettava,kun tuntuu,että omaan noloon kiukutteluun ei sittenkään tullut nöyrää vastausta.Josko jopa vähän hävettääkin jo..? :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
SyökääSääskiä
16.8.2014 11:28
Onpa mahtava (ja saamastaan huomiosta älytönkin!) juttu että kerrankin joku saattoi suomalaisen "asiakaspalveluasenteen" maanlaajuiseksi puheenaiheeksi. Joo joo, jos on pakko niin syö vaikka kilon hyttysiä, jyrsii kaarnaa ja syö poronp**kaa. Eikös se nyt ole kaikille täysjärkisille selvä, ettei se (lopullisen) TJ:lle lähetetyn reklamaation aihe ole sääski muusissa :D??
Vastaa kommenttiinJa mitä tuo TJ kitisee, ettei se, mitä terassilla tapahdu ole enää ravintolan vastuulla?! Totta vie on, ravintolan vastuulla on varmistaa, että asiakkaalle jää hyvä palvelukokemus (= ruoka & juoma & tilat & asiakaspalvelu!) Ja terassi & siellä tarjoiltu ruoka ovat ravintolan vastuu-aluetta. MISSÄ TAHANSA itsensä kunniottavassa paikassa annos oltaisiin oitis vaihdettu uuteen kyseenalaistamatta sitä, miten se ötökkä on sinne joutunut. Olen syönyt paikoissa missä annos on ravintolan puolelta tarjouduttu vaihtamaan uuteen paljon pienemmästä syystä. Asiakas maksaa (tuon laskun perusteella aika isot rahat?!) ruuasta ja palvelusta. Samalla tapaa kaupassa saa vaihtaa virheellisen tuotteen uuteen, mikä tekee ravintolaruuasta poikkeuksen?
Vastaa kommenttiin
shiwan8
16.8.2014 16:46
Mistä lähtien kaupassa on saanut vaihtaa tuotteen virheellisenä siinä vaiheessa, kun asiakas on ihan itse mokannut? Jos nyt ostan tuosta roiskeläpän ja syön sen puistossa tunnin kuluttua, niin mikä se perustelu on jolla sen legitiimisti vaihdatan kun siihen pörrännyt kärpänen on päässyt annokseeni vasta kun olen ottanut sen paketista? Kysyn, koska tilanne on tasan sama vaikkakin eri miljöössä.
SyökääSääskiä
16.8.2014 19:00
Noh, tiedän sen, että: Opiskeluaikana olin asiakaspalvelutyössä ja valmistumisen jälkeen vastuussa asiakashankinnasta ja markkinoinnista. Lukemattomia kertoja tuli vastaan tilanne, jossa ajatteli asiakkaan valituksesta että "Hohhoijaa.....", ja päivitteli kollegojen kanssa asiakkaan asennetta, MUTTA siitä huolimatta piti hyvänä juttuna sen että asiakas oli VAIVAUTUNUT valittamaan jotta me päästiin KORJAAMAAN tilanne ja siten PITÄMÄÄN sen asiakkaan ja mahdollisesti vielä hyötymään siitä että hän kertoi meidän hoitaneen valitustilanteen mallikkaasti.
Yritykselle käy todella kalliiksi asiakkaan menettäminen. Niin moni vain lähtee, valittaa kaikille tutuilleen jne. mutta yritykselle ei selviä koskaan asiakkaan menettämisen varsinainen syy. Sen valossa tietävät kaikki yritysjohtajat kouluttaa henkilökuntansa sellaiseksi, joka ainakin yrittää varmistaa asiakkaalle hyvän kokemuksen.
Vaikea tietää kuinka usein tuossa ravintolassa tulee "turhia" valituksia tai millainen tausta tuolla TJ:llä on. Kuvauksesta päätellen se Lumi on joku shamppanjabaari? Siinä tapauksessa TJ:n pikkumaisuus (ja kuten toimittaja kirjoitti, pelisilmän puuttuminen) ovat vielä naurettavampi juttu. Ns. halutaan olla hienohelmoja mutta ollaan pikkumaisia, perunamuusista riiteleviä kitupiikkejä. Tuo asiakashan antoi sille kaksi mahdollisuutta korjata vahinko ja rehellisesti kertoi saattavansa asian sen jälkeen muiden tietoon. Eihän se nyt niin poikkeuksellinen juttu ole, itse oon kirjoittanut lukemattomia kertoja TripAdvisoriin sekä hyvistä että huonoista kokemuksista (huonoista jopa antamatta ensin ravintolle mahdollisuuden korjata vahinko).
Noh eiköhän TJ tämän jälkeen järjestä itselleen maratonikurssin Some:sta :-D.... Halvempaa ois varmaan ollut vaihtaa perunamuusi uuteen?
Assi Asiakas
16.8.2014 11:42
Olen samantapaisessa tilanteessa ollut ja ymmärrän hyvin. Annoksessa oli selkeä vika, mutta koska sitä alkuperäistäkin piti odottaa tunti ja oli kauhe nälkä niin söin mitä voin ja poistuin. Laitoin ravintolaan jälkikäteen palautetta ja kerroin syynkin miksi en heti reklannut. Asia ymmärrettiin ja sain hyvitystä. Näin olisi tässäkin pitänyt mennä, pahoittelut ja parin kympin lahjakortti olis kuitannu koko tilanteen ilman mölinää eikä näitä somepostauksia olisi koskaan tullut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hell Yeah
16.8.2014 13:05
Jätkä ollut ihan juovuksissa siellä ravintolassa ja nyt esittää uhria.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Paskaa. TJ:n vika.
16.8.2014 16:48
potkut kaikille!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
mamazida
16.8.2014 22:28
Tässähän on voinut käydä myös niin että kun ulkona kerran syödään, niin se sääski on todellakin saattanut lentää siellä ollessa annokseen ja muusia hotkiessa ja ruokaa lautasella pyörittäessä se on voiut jäädä ruuan väliin jumiin ja kuolla sinne. Mutta ikinähän ei tiedä, aika tapauskohtaisia nämä taitaa olla, ihan kohteliaisuutta olisi voinut annoksen kerran vaihtaa, ja jos ei senkään jälkeen kelpaa, niin oma ongelma.. Itse en menisi sateeseen ikinä annoksen kanssa, joten aika aivotonta toimintaa tarjoilijalta.. Mutta ihme diivailua, kun eivät voineet itse viinilasejaan yms terassilta sisälle tuoda, siellä kun usein on ns. itsepalvelu muutenkin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
töllö
17.8.2014 02:27
Afrikassa Arabikevään yhteydessä on käytetty sosiaalista mediaa tuomaan esiin tärkeitä epäkohtia - siksi Suomessa ei saa käyttää sosiaalista mediaa tuomaan esiin huonoa asiakaspalvelua! Sosiaalinen media olkoon varattu vain sille epäkohdalle mikä kulloinkin on räikein maailmassa! hyvä toimitus!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
asiakas on
17.8.2014 09:39
Miksi kukaan olisi vaivautunut nostamaan asiasta näin isoa haloota jos olisi vain yrittänyt kalastella santsi annosta, niin kuin jotkut kommentoija epäilivät. On älytöntä lähteä kinaamaan asiakkaan kanssa siitä miten sääski on annokseen jotunut, kukaan ei voi kuitenkaan todistaa sääsken alkuperää. Helpointa olisi tuoda asiakkaalle uusi annos. TJ:n mukaan Lapissa on sääskiä, mutta heidän keittiössään niitä ei kuitenkaan ole.. Eikö ravintola Lumin keittiökin sijaitse Lapissa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Minna_073
25.8.2014 14:11
Jaa... miksi ihmiset vaivautuu jonottamaan kahdeksan tuntia ilmaista ämpäriä tai jopa jonoon asti halpoja putin-juustoja? Varmaan just tälläiset ihmiset kun anonyymi Miika.
Rosberg
17.8.2014 12:10
En ollut aiemmin koko ravintolasta tietoinen, mutta seuraavalla Saariselän reissulla menen taatusti tukitoimena ja uteliaisuudesta tuonne syömään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
fghy
17.8.2014 16:03
Aion käydä kanssa ravintolassa syömässä ' tukena ravintolalle
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sting
17.8.2014 22:52
Kuvassa taitaa olla ns väiski eikä hydäri.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Franny_Berry
18.8.2014 19:44
Ei helv.... :D Hyvä loppukaneetti kuitenkin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
kjtta
20.8.2014 11:39
Itse olen sitä mieltä että kyllä asiakas on tällaisessa tapauksessa oikeassa (oli sitten oikeasti tai ei). Eiköhän tästä tapauksesta ole tullut enemmän haittaa kuin hyötyä ko ravintolalle. Helpommalla olisivat päässeet kun olisivat pyöräyttäneet uudet muusit.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Minna_073
25.8.2014 14:07
Toivottavasti anonyymi Miikalla on nyt hyvä fillis, kun luultavasti on saanut kys. ravintolan konkkaan sääsken takia. Ilmeisesti asiakas on aina oikeassa ja asiakkaalla on oikeus käyttäytyä miten vaan. Tästä asiasta ollaan nähty vain yksi puoli siitä mitä OIKEASTI tilanteessa tapahtui (anonyymi Miikan subjektiivinen kokemus). Olisi ihan kiinnostavaa kuulla tarjoilijan versio.
Kannattaa jatkossa pysytellä kotona jos ei voi käydä ravintolassa valittamatta kolme kertaa (kerran oluesta ja kaksi kertaa ruuasta). Anonyymi Miika vaati käytännössä ilmaiseksi kaksi annosta ruokaa ja oluen.Todella rohkeaa myöskin, että anonyymina kerää huomiota, mutta ravintolaa kyllä voi julkisesti nolata.
There ain’t no such thing as a free lunch!
Vastaa kommenttiin(aina voi yrittää, tällä kertaa ei onnannu)
Vastaa kommenttiin
Nakit sääskellä
26.8.2014 11:30
Minulla on sellainen hatara käsitys miten homma olisi edennyt jos kyseessä olisi ollut kahden aikuisen ihmisen kohtaaminen.
- Tarjoilija, muusissani on sääski...
- Anteeksi, voimmeko tuoda uuden annoksen tai muulla tavalla korvata...
- No, ei tässä mitään, tällaista tapahtuu, mutta jos kuitenkin voisitte tuoda uuden annoksen...
- Ilman muuta, vielä kerran pahoittelumme.
Mutta ei mennyt niin kuin Stromsössä.
PS. eikä se muuten ollut mikään normisääski, kuten jossain kohtaa väitettiin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
zamboka84
4.9.2014 18:05
Lukekaa tosta
Vastaa kommenttiinhttps://ravintolalumi.wordpress.com/
Vastaa kommenttiin
espoosta
4.11.2014 15:34
Moi Miika, kannataisiko sinunlaistesi kermäpyllyjen pysyä poissa Lapista ja yleensäkin luonnosta? Voi tulla vaikka sääski vastaan. Miten selviydyt?
Kun seuraavan kerran suuntaan Lappiin ja Saariselkä osuu reitille, käyn syömässä Lumi-ravintolassa. Ihanaa, että Lapissa on herkullisia ruokapaikkoja! Kiitos Lumi ja henkilökunta!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
xxxMatias
5.3.2015 10:41
Nyt sitten. Käsittääkseni tj toimi ennen myyntijohtajana Espoossa ja osti hotellin ravintolan Saariselältä. Tj:n vaimolla on kokemusta ravintola-alalta, mutta tj:lla ei minkäänlaista. Katsokaa firman nettisivua, taustakuva tyyliin "band of brothers", rekisteröityjä tavaramerkkejä mm. "kahdeksan askelmaa kadulta", "suomen vahvimmat"-maininta... Sanokaa yksikin työntekijä, joka olisi kestänyt tuossa ravintolassa koko kauden? Voin luetella liudan hyviä työntekijöitä, jotka ovat yrittäneet työskennellä, mutta lähteneet hyvinkin nopeasti. Tuo pariskunta on suututtanut ja pahoittanut niin monen ihmisen mielen ja joka kerta kun törmään mainintaan "ravintola kieppi/lumi" niin tulen todella surulliseksi.
Vaikeinta ravintola-alalla on olla rento ja miellyttää kaikkia. Nälkäinen ylipainoinen nainen tai humalainen keksi-ikäinen mies - sinä olet heidän ja lempiruuan/drinkin välissä. Kaikki voi mennä pieleen.
Tässä tapauksessa luulen, että tuo hyttynen on ollut lukittuna ja kidutettuna kellarin komerossa, josta se on taistelemalla päässyt pureutumaan tuohon muusiin ja tämän helevetin tärkeen nettikeskustelun pääosaan. Voi sääski parka.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin