- Volkswagen Transporter
Hinta n. 60 000 e
“174 hv:n dieselmoottori. Jättää helposti tiellä perussportti-GT:n” - Sparcon nahkapenkit
Hinta 1 000 e / kpl
“Vaihdoimme kyynärnojalliset kapteeninpenkit punaisiin, nahkaisiin kuppipenkkeihin. Samalla koko verhoilun joutui laittamaan uusiksi kattoa myöten. Siitä tulee tummanharmaa ja punainen. Tuulilasin sivupalkkeihin tulee Alcantaraa.” - Ajovaloumpiot
Hinta 600 e
“Erilliset pitkät ja lyhyet valot. Lisäksi sisäosat maalattu korinväriseksi. Myös takavalot vaihdettu.” - Hifi-järjestelmä
Hinta 2 200 e
“SPL:n kaiuttimet ja Kenwoodin näytöllinen soitin, jolla voi katsella myös leffoja. Lain mukaan tv:tä ei saa katsoa ajon aikana, joten se pitää kytkeä käsijarrun kahvan katkaisijaan.” - K&W:n korkeus-säädettävä alustasarja
Hinta 1 500 e
“Mekaanisesti säädettävä rata-autotyyppinen alustasarja. Sopii katukäyttöön.” - ABT:n korisarja
Hinta n. 4 000 e
“Audin kilpapuolen kehittämä. Normaalisti korisarjassa on takana ristikko. Vaihdoin sen hiilikuitulevyyn, koska takapuolella ei saa olla reikiä.” - 20 tuuman alumiinivanteet
Hinta 2 500 e
“Kokeilimme viittä erilaista. Tähän saisi myös 22-tuumaisia vanteita, mutta Suomen lainsäädännön mukaisia renkaita ei meinaa löytyä.” - Marteliuksen tuplaputkisto
Hinta 500 e
“Molemmille puolille ovaalinmuotoinen pakoputken pää.”
“Älä käytä sanaa tuunaus. Jos puhutaan tyylikkäästä pukeutumisesta, niin tuunaus tarkoittaa autoissa samaa kuin vaatteissa H&M”, tuhahtaa 29-vuotias Jussi Ahonen, joka on asentanut varusteita tai tehnyt muutostöitä lähes 3 000 autoon vuodesta 1994.
Okei, unohdetaan tuunaus ja puhutaan auton modifioinnista ja varustelusta.
“Isot, hyvännäköiset pyörät ja madallus riittää yleensä autoon kuin autoon. Nykyään valitettavasti näkee enenemässä määrin isolla rahalla pilattuja autoja”, Ahonen harmittelee.
“Kalliit loistoautot saa pilattua helpoiten. Eivät esimerkiksi isot, konservatiivisesti muotoillut BMW:t tarvitse juurikaan käsittelyä.”
Modifioinnin trendit vaihtuvat Ahosen mukaan puolivuosittain. Pahimpana tyylirikkona hän pitää jättimäistä takaspoileria.
“Surullisinta on nähdä rivitalon kokoinen uloke klassikkoauton takaluukun päällä. Tuning-piireissä ongelmana on usein se, ettei osata lopettaa ajoissa. On pakko saada ilmanottoaukot konepeltiin ja liekkikuviot kylkeen vain siksi, että niitä on saatavilla.”
Miltä sitten näyttää onnistunut auton modifiointi?
“Se on onnistunut parhaiten silloin, kun tavallinen ihminen näkee, että autossa on jotain erikoista, mutta ei osaa sanoa mitä.”
Nyt pinnalla on yletön kromin käyttö, hiilikuidulla kyllästetyt race-henkiset varustelut sekä nahka, myös auton ulkopuolella.
“Bling bling -tuning-autoissa näkee nahalla, puulla tai korukivin verhoiltuja vanteita. Teetimme vähän aikaa sitten yhteen maastokuorma-autoon Louis Vuittonin nahasta penkin verhoilun. Myös erikoisvalot, kristallilook ja ledit ovat nousussa sekä hillitty auton alkuperäismuotoilua noudattava tyyli.”
Ahonen ajaa hopeisella Audi A4:n farkkumallilla, josta ei juuri alkuperäisiä osia kannata metsästää.
“No, pelteihin en ole tehnyt muutoksia.”
Tällä hetkellä työn alla on Volkkarin pakettiauto, jonka modifioimiseen palaa yhteensä 30 000 euroa.
“Onhan se hullua repiä palasiksi suoraan liikkeestä ajettu auto. Mutta asiakas kun halusi yksilöllisen pakun.”
Helsinki Motor Show Messukeskuksessa 2.-4.12. Liput 12 e.
9 kommenttia
GiveMeaBreak
24.11.2005 20:18
[LAINAUS Jussi Ahonen]
Vastaa kommenttiinÄlä käytä sanaa tuunaus. Jos puhutaan tyylikkäästä pukeutumisesta, niin tuunaus tarkoittaa autoissa samaa kuin vaatteissa H&M
[/LAINAUS]
Älä viitsi, amis. Tuunausta se on. Ei hyvää makua voi ostaa rahalla.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
26.11.2005 12:23
Autoissa voi! Köyhät kyykkyyn ja mene takaisin siihen corollaasi mököttämään. Niih!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
pieni on kaunista
1.12.2005 19:50
kyllähän se vaan on niiin totta, että naurettavimman näköiset himmelit on niitä "tuunattuja" autoja.
joskus harvoin näkee hyvällä maulla, maltillisesti, modattuja autoja jotka näyttää ensin ihan tavalliselle silmään, mutta silti jotenkin "väärälle", kun tajuaa mitä on muutettu, ja alkaa katsoa kokonaisuutta niin huomaa, että jumalauta; juuri noinhan se olisi pitänyt tehdä jo tehtaalla! SE on tyylikästä!
se mikä paistaa silmiin heti, on liikaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
keravoija
4.12.2005 21:43
Pimp my ride - keravoi mun kärry!
En aina tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun näkee hourupäisimpien thyyning-hemmojen aikaansaannoksia. Itsellä ei riitä ymmärrys näihin kärryihin jossa vanhan väsyneen tekniikan niskaan rakennetaan ghetto-bling-bling look. Kahvitassin kokoiset alkuperäisjarrut esmes näyttävät todella säälittäviltä kahdenkymmenen tuuman kromivanteiden sisällä.
Ennemmin semmoinen rupisen ja kulahtaneen yleisilme jonka pellin alta löytyy kilpurin moottori ja rata-auton alusta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
RootRascal
16.12.2005 18:21
Samira..
Ei voi.. Autoissa hinta määrittää tyylin, eli ne on jo lähtökohtaisesti tyylittömiä..LOL Tyylittömät kyykkyyn kultaseni.. Alas siitä..D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
20.3.2006 19:39
What ever.. Mielummin kuitenkin ajelen laitetulla, muuten tyylittömällä ja mitään sanomattomalla Saabillani. (On muuten Jussi Ahosen stailaama....:D) kuin sillä tyylikkäällä, laittamattomalla ja kalliilla E-sarjan mersulla, johon ei ole edes viitsitty alkeellisempia stailauksia tehdä. Maalaamattomat helmat ja muovisen kauniit listat ei innosta. Yäk.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
3.5.2006 19:22
mitä tohon "modifiointiin" yms. tulee, niin sanoisin omien kokemusten pohjalta että ns. "sleeper" auto on vertaansa vailla. ei näytä miltään mutta siinä saa bmw-, audi-, ja muut kuskit pitkän nenän ja sekös on sitten oikein mahdottoman mukavan näköstä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vanha jäärä
11.11.2009 15:40
mulla on diisseli mersu 200 classic. Se on hieno ilman mitään duunaamisia. Mersu on aina mersu, repikää siitä kakrut
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
amisladisti
6.3.2010 16:49
Tuunaaminen, personointi, modifiointi, yms. auton ylimaalinen pilaaminen.
Vastaa kommenttiinMiin se vaan on asia että jos ei kaupasta saa juuri oman näköistään autoa on etsittävä mikä lähinnä ja muutettava sa näköisekseen, jokainen muuttaa tyylillään.... toisilla on varaa kullata vaihdekepin nuppi ja istuttaa timantteja soittimen kehyksiin ja toiset laittaa bilteman krääsää ja maalaa 83 corollan pensselimaalilla... yhteistä molemmissa on että auto näyttää omistajaltaan ja toisin päin. se lippispäinen ammattikoulun opiskelia näyttäisi aika sopimattomalta modifioidun öky leksuksen puikoissa, lähikaupasta makarooneja ostaessaan.
kun taas liituraita jakkuinen pankin johtaja jossain mintun vihreessä mikrassa jossa on älytön lintulauta ja 3kertaa auton arvoiset musiikkilaitteet. Toisilla vaan on varaa ja toiset pitää hauskaa.
Vastaa kommenttiin