- Kuljettajan vasemmalla puolella on "vaihdekahva", jota työntämällä metro liikkuu eteenpäin, vetämällä taaksepäin. Kahvaan ei kosketa suunnan määrittämisen jälkeen.
- Kuljettajan oikealla puolella on ajokahva, jota työntämällä metron vauhti kiihtyy. Helsingin metrojunien teoreettinen maksiminopeus on 100 km/h, mutta niillä voi ajaa vain 77 km/h. Metroissa on kolmiportainen kiihdytysjärjestelmä. Kaikissa vaihteissa on kuitenkin sama maksiminopeus. Ajokahva ei toimi, jos kaikki metron ovet eivät ole kiinni. Tunnelissa metron nopeusrajoitus on 70 km/h.
- Vedettäessä ajokahvaa taaksepäin metron vauhti hidastuu. Sähköjarruilla metron vauhti saadaan muutamaan kilometriin tunnissa. Nopeuden säätelyn tulee olla tarkkaa, metron pitää olla kymmenen sekunnin tarkkuudella reitin tarkistuspisteissä.
- Ohjauspaneelin alla on paineilmajarruja säätelevä poljin. Ajon aikana poljinta täytyy pitää noin puolessa välissä. Metro pysähtyy joko painamalla poljin pohjaan tai nostamalla se ylös.
Lähde: HKL:n liikennemestari Sauli Pirjala
Pane City töihin. Vaadi meitä ratkaisemaan ongelmasi tällä palstalla: ongelma@city.fi
4 kommenttia
Oshksu
9.1.2005 23:43
TOSI KAMALAA, ET HESAS ON METROT VITTU NIIHIN JOKU JÄÄ VIELÄ ALLE!!! MIKSEI VOI OLLA VAAN AUTOJA! VOIS VAIKKA SUOMI SITTE SÄÄSTÄÄ NEKI RAIDERAHAT ESIMERKIKSI KOULUIHIN!!!!!!!!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Bussisuhari
16.4.2005 17:27
Helsingin metrojunienhan pitäis kulkee ihan ilman kuljettajaa. HKL on hyvää hyvyyttään laittanut jokaiseen junaan "kulunvalvojan", mutta ei hän aja junaa. Olenko ymmärtänyt lehdistä lukemani täysin väärin ?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
AAarnio
22.4.2005 08:29
Äh. Luulin, että tässä kerrotaan kuinka Metropolit niitataan laitaan. Onneksi häipyi Sveitsiin...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Metrojunankuljettaja
27.2.2006 20:20
Bussisuharille: Joo, ei me mitään "kulunvalvojia" olla, vaan ajetaan junaa ihan oikeasti. Me hoidetaan jarrutukset ja kiihdytykset, ovivalvonta ja mikä tärkeintä seurataan koko ajan opastimista onko kulkutie vapaana junaa varten vai ei. Metroon meinattiin jo 70-luvulla rakentaa automaatio, joka olisi hoitanut junan ajamisen, mutta siitä luovuttiin, koska se oli liian kallis ja epävarma Helsingin olosuhteisiin. Toivottavasti nytkin käy niin, kun automaatio keskustelu käy vilkkaana, että päättäjät toteavat kuljettajien olevan välttämättömiä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta ja automaation silkkaa rahan haaskausta. Automaattimetro muuten maksaisi 70 miljoonaa euroa. Se on järkyttävä summa rahaa se.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin