Sähköbussit tulevat Helsinkiin – ekologisempaa kyytiä tarjolla

Kolmessa vuodessa pääkaupunkiseudulla ajelee mahdollisesti jo 100 sähköbussia.

Pääkaupunkiseudun bussiliikenne ottaa käyttöön ensimmäisen sähköisen pikalatauslaitteen ja seuraavat asennetaan nopealla tahdilla, kertoo Helsingin Sanomat.

Joulukuussa liikennöinnin starttaa kaksi suomalaisvalmistaja Linkkerin bussia ja HSL vuokraa käyttöönsä yhteensä 12 sähköbussia, jotka tulevat kokeilukäyttöön eri bussiyhtiöihin. Sata sähköbussia pyritään saamaan liikenteeseen kolmessa vuodessa. Tavoitteena on vähentää oleellisesti bussiliikenteen päästöjä ja siksi tulevaisuudessa sähköbussien hankinta voi olla yksi HSL:n liikennöintikilpailutuksen ehtoja.

Ensi vuonna latauspisteitä nousee yhteensä seitsemän, neljälle bussilinjalle: 23, 55, 16, 51. Lataus tapahtuu bussin katosta nousevan sangan kautta, joka kiinnittyy latauspisteen pylvääseen. Neljän minuutin latauksella ajaa 20 kilometriä kaupunkiajoa.

Kuva: Linkker

Sähköbussit eivät ehkä tarjoa rajatuilla reiteillään suurtakaan vallankumousta liikennöinnin haittoihin, mutta ainakin se on konkreettinen askel kohti ekologisempaa liikennettä ja saattaa joissain kohdissa rajoittaa meluhaittoja.

Suomalaisfirma Linkker on perua kymmenen vuoden kehitystyöstä VTT:llä Espoon Otaniemessä. Ennen VTT:llä hommissa ollut toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä uskoo, että sähköbussibisnes on kasvamassa ja että Linkker voi kasvaa sen mukana isoksi peluriksi.

“Tulevaisuudessa tarkoituksenamme on olla yksi merkittävimmistä sähköbussijärjestelmien kehittäjistä maailmassa”, Erkkilä sanoo HSL:n Matkaketju-lehden artikkelissa.

Sähköbussien suurta tulemista odotetaan, sillä merkit ovat olemassa. Amsterdam ja Pariisi ovat ilmoittaneet haluavansa koko bussiliikenteestään sähköistä ensi vuosikymmenen aikana ja Lontooseen tilattiin juuri yli 50 sähköbussia.

2 kommenttia

Kaarlen

23.11.2015 13:08

Miksei bussit voisi käyttää myös raitiovaunujen ajolankoja lataukseen jos sellaiset sattuvat osin reitin varrelle? Silloin voisi ajella huolettomammin (satunnaisesti sattuvan suuremman kulutuksen takia) päälatausjaksojen välillä eikä tarvitsisi hinata varikolle jos akku loppuu esim. pakkasen, odottamattoman pitkän ruuhkan yms. seurauksena.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

VoiJeesus

24.11.2015 07:35

Ai meinaat, että nää bussit ajelee vaikka Mäkelänkatua keskikaistalla :D Kaikilla isoimmilla väylillä, joita myös bussit käyttävät, on yleensä erikseen sporille omat kaistat, joissa ei todellakaan paljoa busseilla ajella.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi