Snapchat on muutakin kuin sekstiviestisovellus

Yhtenä päivänä Facebook tarjosi palvelusta kolme miljardia dollaria, seuraavana päivänä Google neljä miljardia. Kumpikaan tarjous ei kelvannut.

Kuva: © berc / Fotolia.com

Juttu on toteutettu yhteistyössä DNA Appinen kanssa.


Stanfordin yliopiston opiskelijoiden vuonna 2011 kehittämä Snapchat on sovellus, jonka alkuperäinen tarkoitus oli lähettää viestejä, kuvia ja videoita niin, etteivät ne tallennu kummankaan käyttäjän puhelimen eivätkä itse sovelluksen muistiin. Viestit ja kuvat näkyivät ruudulla käyttäjän oman valinnan mukaan 110 sekunnin ajan, jonka jälkeen ne katosivat puhelimesta ja Snapchatin servereiltä.

Sovelluksen ero muihin chatteihin ja esimerkiksi Whatsappiin oli paitsi se, että se lupasi kuvien tuhoutuvan itsestään, myös se, että sen käyttäjän ei tarvitse luovuttaa puhelinnumeroaan kenellekään. Palveluun liitytään ja kirjaudutaan käyttäjänimellä. 

Snäp-viestin etu on luonnollisesti sen ainutkertaisuus. Aikana, jona viestejä tulvii puhelimen ja sähköpostin lisäksi jos jonkinlaisiin sovelluksiin, Snapchat vaatii käyttäjältään tämän täyden huomion. Kun viesti katoaa, ei voi jälkeenpäin tarkistaa, mitä siinä on lukenut. Viestin tuhoutuvuus on myös sen ongelma: tärkeät tiedot kannattaa edelleen välittää muilla viestimillä.

Snapchatin kehittäjien mielestä sovellus on oivallinen viestintäväline vaikkapa kaverusten tai perheen kesken – ja miksei sitä voisi käyttää myös työympäristöissä. Kaikkein parhaiten välitetyn materiaalin tuhoava palvelu soveltuu kuitenkin pikkutuhmien kuvien ja viestien lähettämiseen – ainakin jos on internetiä uskominen.

Google-haulla "snapchat" löytyy lähes neljä ja puoli miljoonaa hakutulosta. Google myös ehdottaa aiheeseen liittyviä suosittuja hakuja, joita ovat "snapchat sexting", "snapchat screenshot" ja "snapchat cheat". Keskustelufoorumit ja asialle täysin omistetut nettisivut pursuilevat keskusteluja ja listauksia otsikoilla "Snapchat girls", "slutty Snapchat usernames" ja "dirty Snapchat". Sovelluskaupoista löytyy lukuisia sovelluksia jotka tarjoavat mahdollisuutta tallentaa Snapchatissa lähetetyt kuvat ilman, että chatin toinen osapuoli saa tietää. 

Snapchatin mukaan sen käyttäjämäärät perustuvat kuitenkin sekstiviestien sijaan hauskuuteen. Eikä ihme, sillä Snapchat-materiaali ei olekaan enää täysin itsestään tuhoutuvaa. Snäppäilyn aikana voi ottaa kuvakaappauksia puhelimen ruudusta, muttei ilman, että chat-kaveri saa siitä ilmoituksen. Viestiä lukiessa sormea on pidettävä ruudulla, joten kuvakaappauksen ottaminen on vaikeaa – ja viestiin on toden teolla keskityttävä. Ehkä siksi snäp-materiaali on (ainakin nykyisin) paljon monimuotoisempaa ja humoristisempaa kuin aiemmin.

Yksi Snapchatin uusista ominaisuuksista on Story. Se tarjoaa mahdollisuuden tallentaa välitettyjä viestejä, kuvia ja videoita jaettavaksi omien snäp-kontaktien kanssa 24 tunnin ajan. Tänä keväänä Snapchatin ominaisuuksiin päivitettiin myös uudenlaiset videochat- ja viestittelyominaisuudet, joita voi tallentaa. 

Kuvien tallennusmahdollisuuden myötä rakastamamme internetsivut ovat saaneet täydennyksekseen riemukkaita listoja hauskoista Snapchat-kuvista. Esimerkkeihin voi tutustua vaikka täältä tai täältä.

Snäppäilyn viehätys perustuu sen instant-luonteeseen: kuvia ei muokata tai parannella, vaan ne kertovat todellista tarinaa reaaliajassa käyttäjän elämästä. Koska materiaali ei säily loputtomiin, myös tarve tuottaa tuoretta sisältöä kasvaa. 

Snapchatin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti kolmessa vuodessa, vaikka moni ei ensin uskonut sovelluksen menestykseen. Facebook tarjoutui ostamaan Snapchatin viime vuonna kolmella miljardilla dollarilla. Kun omistajat eivät suostuneet, Google tarjosi yhtiöstä seuraavana päivänä neljä miljardia dollaria. Snapchat on edelleen sen perustajien hallussa. 

Yhtiö ei ole viime kevään jälkeen suostunut kertomaan kuukausittaista käyttäjämääräänsä, mutta toukokuussa 2014 käyttäjät lähettivät yhtiön antamien tietojen mukaan 700 miljoonaa kuvaa ja videota päivässä. Käyttäjäkunta painottuu alle 25-vuotiaaseen väestöön, ja enemmistö sovelluksen käyttäjistä majailee Pohjois-Amerikassa.

Tänä vuonna tehty käyttäjätutkimus osoittaa, että Snapchatin käyttäjät tietävät kuvien voivan levitä sovelluksen kautta. Saman tutkimuksen mukaan ihmiset käyttävät Sapchatia sen vuoksi, että se on hauskaa - eivät siksi, että se tarjoaa mahdollisuuden lähettää ja vastaanottaa seksuaalisesti arveluttavaa materiaalia. Vain alle kaksi prosenttia käyttäjistä myöntää käyttävänsä sitä tuhmien viestien lähettelyyn. Jäämme miettimään, puhuvatko he totta. 


Oletko jo Snapchatissa?

Appinen kertoo lisää ja paljastaa tämän hetken kuumimmat snäppääjät. Lue koko artikkeli Appisesta!

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi