Soda Co. HKI syntyi intohimosta limuun

Soda Co. HKI valmistaa laadukkaita, luonnollisia ja kotimaisia limonadeja.

Jyri Suvela (vas.) ja Riku Kiljunen ovat Soda Co. HKI:n isät.
Jyri Suvela (vas.) ja Riku Kiljunen ovat Soda Co. HKI:n isät. Kuva: Soda Co. HKI / Instagram

Riku Kiljunen, 26, ja Jyri Suvela, 26 rakastavat limonadia. He rakastavat sitä sellaisella intohimolla, että tekivät siitä itselleen liiketoimintaa.

Kiljusen ja Suvelan Soda Co. HKI on Suomen pienin limumerkki. Se syntyi, kun kaksikko huomasi Suomen suppean juomatarjonnan, ja päättivät tuoda markkinoille aidosti erottuvia, laadukkaita ja kotimaisia limuja. Esikuvana ovat niin kotimaiset kuin ulkomaalaiset pienpanimot, erityisesti tanskalainen Mikkeller.

Toistaiseksi limuyrittäminen on miehille lähempänä harrastusta kuin oikeata uraa.

”Olemme molemmat myös päivätöissä", Kiljunen kertoo.

Markkinointialan päivätöiden ohella nuoret miehet kuskaavat limukärryä pitkin Helsingin puistoja ja katutapahtumia limua kaupunkilaisille tarjoillen. Kärryn lisäksi limuja löytyy muun muassa Anton & Anton -herkkuliikkeistä sekä erinäisistä kahviloista ympäri Helsinkiä: Johan & Nyström, Good Life Coffee, Rulla ja Café Kiasma.

”Tällä hetkellä toiminta on melko paikallista, mutta toki laajentaminenkin kiinnostaa. Jopa Suomen rajojen ulkopuolelle", Kiljunen sanoo.

Mansikka-, sitruuna- ja inkiväärilimut maistatuksessa Anton & Antonissa.
Mansikka-, sitruuna- ja inkiväärilimut maistatuksessa Anton & Antonissa. Kuva: Soda Co. HKI / Instagram

Soda Co. HKI valmistaa kolmea perusmakua: sitruuna-, inkivääri- ja mansikkalimua, ja yrittäjät lupaavat valmistaa myös vaihtuvia sesonkimakuja. Juomilla on mieleenpainuvat nimet - Señor Lemon, Brad Ginger ja Berry Straw. Ensimmäinen sesonkimaku on mustikka, Berry in Blue. Sesonkimauksi mustikka valikoitui suomalaisen luonteensa ja marjan poiminta-ajan vuoksi.

Soodalafkan ykkösjuttuja ovat luonnollisuus ja puhtaat raaka-aineet. Limuihin lisätään hiukan pakollisia säilöntäaineita, jotta ne säilyisivät paremmin kaupan hyllyllä, mutta muutoin pullot eivät sisällä lainkaan väri-, maku- tai lisäaineita. Raaka-aineet tulevat aina mahdollisuuksien mukaan Suomesta.

"Sitruunalimun sitruunoita ei valitettavasti täältä oikein saa, mutta mansikat ja mustikat ovat suomalaisia. Se on meille tärkeää”, Kiljunen kertoo.

Limuyrittäminen on nuorten miesten mielestä kaiken kaikkiaan varsin mukavaa touhua.

"Parasta on saada tarjota ihmisille makuelämyksiä ja nähdä hymyt juomia maistavien asiakkaiden kasvoilla."

Ensimmäinen sesonkimaku: mustikka.
Ensimmäinen sesonkimaku: mustikka. Kuva: Soda Co. HKI / Instagram

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi