Piippu tupruttelee savua kuten muinakin arki-iltoina. Hetken päästä sen ulkoseinää reunustaviin portaisiin tarraa kaksi käsiparia kivutakseen piipun huipulle.
"Vanhat piiput ovat parempia, koska niissä tikkaat ovat ulkopuolella", opastaa illan pääagitaattori, itähelsinkiläinen markkinointimies Jussi ja kaartaa auton kirkkaasti valaistulle työmaatielle.
"Tämä on ainoa turvani", Anna hermoilee ja hypistelee käsissään kiipeilyyn tarkoitettua sulkurengasta. Sillä hän aikoo välillä kiinnittää itsensä savupiipun portaisiin lepuuttaakseen käsiään.
"Ja sitten kun ollaan siellä ylhäällä, levätään. Mä olen niin läkähtynyt, etten voi heti hypätä", Anna vaatii Jussilta.
Parivaljakko aikoo loikata piipusta base-hypyn läheiselle tielle. Piipulle päästäkseen heidän täytyy ensin kiivetä parimetrisen verkkoaidan yli ja hipsiä työmaan pimeimpiä kohtia pitkin sen juurelle. Anna ja Jussi pohtivat kirkaan keltaisessa valossa parasta aidan ylityspaikkaa, kun vartioliikkeen auto hurauttaa ohi.
"Luulivat varmaan työmiehiksi. Ei täällä mitään oikeaa vartiointia ole. Ehkä joku väsynyt äijä jossain kopissa", Jussi pohtii.
Tuuli riepottelee syksyn lehtiä. Se ei ole hyvä merkki. Kovalla tuulella homma menee puihin. Varjo aukeaa mihin sattuu ja pahimmillaan paiskaa hyppääjän piipun seinään. Tässä kohteessa vapaapudotusta olisi kolme vuotta lajia harrastaneen Jussin arvion mukaan sekunnista kahteen. Piipusta nouseva savu leijuu miltei vaakasuoraan luoteeseen. Tasan 90 astetta väärään suuntaan. Jotta tuuli kuljettaisi laskeutumisalueelle, sen pitäisi näillä kulmilla puhaltaa koillisesta.
Tänä iltana ei tästä piipusta hypätä.
Nilkat uhraten
"Lähes kaikilla base-hyppyä pitkään harrastaneilla ovat nilkat ja polvet vinksin vonksin", muistuttaa Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Kai Mönkkönen. Yhden base-hypyn kahdesta tuhannesta on väitetty johtavan kuolemaan, kun vastaava suhdeluu laskuvarjohypyssä on noin 1:100 000.
Base-lyhenne tulee sanoista building (rakennus), antenna (antenni), span (silta) ja earth (maa). Hypättyään kaikista näistä paikoista alan harrastaja voi anoa Yhdysvalloista virallista base-numeroa. Suomeen niitä on myönnetty kahdeksan. Lisäksi moni hyppääjä on jättänyt numeron hakematta. Suomalaiset base-hyppääjät perustivat oman yhdistyksen Finnish Base Associationin viime joulukuussa. Jäseniä FBA:ssa on viitisenkymmentä, vaikka aktiivihyppääjiä Suomen niemellä on vain reilut kymmenen.
Suomi ei ole base-hyppääjien luvattu maa kahdestakin syystä. Maassa, jonka kansallishymnissäkin julistetaan, että täällä on turha hamuta laaksoille ja kukkuloille, ei korkeita hyppypaikkoja juuri ole.
Parhaita hyppypaikkoja Suomessa ovat radiomastot, rakennukset ja savupiiput, eikä niissäkään pääse kovin korkealle.
"Jengi on hyppinyt jopa 30 metristä, mutta meille 50 metriä on minimikorkeus", Jussi kertoo.
Harrastamista vaikeuttaa myös se, että laji kielletään ilmailumääräyksissä.
"Hypääjältä otetaan laskuvarjolupakirja hyllylle ja hänet saatetaan määräajaksi erottaa liitosta. Jos hyppääjä ei kuitenkaan ole liitton jäsen, olemme hampaattomia", Kai Mönkkönen kertoo.
Käyännössä ilman laskuvarjokokemusta base-hyppyjä leiskautteleva on joko hullu tai itsetuhoinen.
Horisontissa nosturi
Vaikka tuuli tuivertaa liput ojoon, Anna haluaa hypää.
"Kun sain kamat niskaan ja fiiliksen päälle, tuli kauhea himo päästä hyppäämään".
Niinpä tummansininen farmariauto hylkää savupiipun ympäristön ja lähtee metsästämään sopivaa nostokurkea. Hetken päästä sellainen löytyykin. Matkalla nosturille verkkoaita on helppo homma, hankalampaa on valoisan ja avaran työmaan läpi kävely huomiota herättämättä. Läheiselle parkkipaikalle on pysäköity poliisin tunnuksin varustettu maija. Kerrostalon parvekkeella keski-ikäinen mies imee iltaröökiä.
"Mitä tuokin tuolla?" Jussi vilkuilee hermostuneesti. Mies menee sisään. Siellä minne katuvalo eivät eksy, Jussi ja Anna alkavat pujottaa jäseniinsä polvi- ja kyynärsuojia.
"Meillä on aika monta muttaa matkassa. Ensin tulisi päästä nosturille, sitten siihen pitäisi kiivetä, löytää laskeutumisalue ja toivoa, ettei tuule liikaa ja väärästä suunnasta", Jussi pohtii kiristäessään varjon remmejä reisiensä ympärillä.
Suomen base-yhdistyksen nettisivuilla on oma hyppyetiikkaa käsittelevä lukunsa, jossa neuvotaan jokaisen hypyn yhteydessä piilottamaan auton avaimet turvalliseen paikkaan, opettelemaan reitti lähimpään sairaalaan, varomaan sivullisia ja pitämään lähiomaisten yhteystiedot taskussa.
Lisäksi kelvolliseen hyppyetiikkaan kuuluu, ettei kohteisiin murtauduta tai ainakaan niihin ei jätetä näkyvää vahinkoa.
"Mikäli ruuvaat oven saranoiltaan irti, niin ruuvaa se myös takaisin ennen hyppyä", nettisivuilla neuvotaan. Keskustele muiden hyppääjien kanssa, mitä tehdään kuolemantapauksen sattuessa. Yhteisellä – ennen hyppyä tehdyllä – päätöksellä menehtynyt henkilö voidaan jättää taakse laittomassa kohtessa", ohjeistus jatkuu.
"Käytännössä sovitaan esimerkiksi siitä, että jos jollakin vaikka taittuu nilkka, jäävätkö muut jeesaamaan vai juoksevatko karkuun. Jos multa sattuisi menemään, olisi se ihan OK, että jättäisitte mut soittelemaan 112:een ja selittelemään tekosiani", Anna miettii ja kahisuttelee apuvarjoaan tuulessa.
"Mutta nyt mennään. Ja kun ollaan aidan yli, niin ihan normaalia kävelyä sitten. Ne luulee meitä työntekijöiksi. Ei mitään hiippailua", Jussi ohjeistaa.
"Joo, tämä päässä en herätäkään huomiota", Anna nauraa ja painaa mustan kypärän päähänsä.
Verkkoaita suojaa työmaata tehokkaasti. Siellä täällä aita on matalampaa, jonnekin ei kajasta valo.
"Tässä voisi olla hyvä", Anna ehdottaa ja näyttää matalampaa aitaa, jonka kruunaa kaksinkertaien piikkilankarivistö. Horisontissa savupiipusta lähtee vaakasuora harmaa savujana.
Toimistotalon katolla lippu pingottuu tuulesta.
"Ei tässä ole mitään järkeä", Jussi perääntyy.
"Tsiigaa nyt, mikä tuuli täällä on.Ei tämän takia kannata jättäytyä poliiseille."
"Totta. Blosaa aika miehekkäästi. Jätetään väliin", Anna myöntyy.
Kaksikko kävelee pettyneenä takaisin autolle, heittää reput takakonttiin ja suojat takapenkille.
"Siinä mielessä tämäon hyvä laji, etteivät kohteet häviä minnekään", Jussi lohduttaa.
Lähipäivinä päätetään ottaa uusiksi. Silloin hyppypaikaksi valitaan kohde, josta voi hypätä takuuvarmasti. Masto.
Base-hyppy on hankala harrastus. Sitä ei harrasteta puolivillaisesti. Sitä harrastetaan intohimoisesti, kuten Petteri Evilampi, jonka rakkautta lajiin ei vähentänyt edes se, että neljä vuotta sitten hän kuvitteli base-varjo selässään kuolevansa kahdesti kolmen sekunnin aikana. Hän oli keskellä päivää kiivennyt 50 metriä korkeaan nosturiin tarkoituksenaan provosoida Ilmailuliittoa ja -laitosta ottamaan kantaa base-hyppäämiseen Suomessa. Samanlaisia huomionhakutemppuja hän oli tehnyt pitkin syksyä eri puolilla Suomea. Sörnäisten keikan piti olla viimeinen – ja viimeiseksi se jäikin, puoleen vuoteen.
"Jos base-hyppäämisessä menee yksi asia pieleen, saattaa säilyä hengissä. Jos kolme tai useampi asia menee vikaan, kuolee. Minulla neljä asiaa ei mennyt niin kuin piti, mutta säilyin elossa", Evilampi kertaa. Ensimmäinen ongelma oli se, että varjo aukesi liian myöhään.
"Eikä 50 metrin matkalla ole kovin paljon aikaa odotella, että koskakohan se aukeaisi. Mietin vain, että nyt mä kuolen", Evilampi muistelee. Sitten varjo aukesi, ja Evilammen päässä vilahti ajatus "Huh, enpäs kuolekaan", kunnes varjo kääntyi ja lähti kuljettamaan häntä suoraan kohti pystysuorana seisovaa betoniraudoitusarmeijaa.
"Ajattelin, että nyt mä sitten kuolenkin."
Evilampi tarrasi kaikilla voimillaan varjon oikeaan ohjauskahvaan ja sai nippa nappa ohjattua varjon rautatankojen ohi. Hän kuitenkin tuli maahan sellaisella rytinällä, että molempien kantapäiden luut murskautuivat. Ne helähtivät rikki kuin olisi vasaralla maljakkoon iskenyt.
"Kaikesta huolimatta hyppyhetki on äärimmäisen kokonaisvaltainen, lähes uskonnollinen hetki. Tuntuu kuin asiat soljuisivat uuteen järjestykseen ja arvot menisivät paikoilleen. Siinä hetkessä ymmärtää oman kuolevaisuutensa ja vammautumisen riskin paremmin ja voimakkaammin kuin missään muualla", Evilampi väittää.
Finnish Base Associationin suurin missio on saada ilmailumääräyksiä muutettua siten, että niissä hyväksyttäisiin base-hyppy.
"Lajiin liittyy niin suuret vakavan vammautumisen ja jopa kuoleman riskit, ettei kansallinen viranomainen nähnyt tarpeelliseksi muuttaa ilmailumääräyksiä base-hyppyä suosiviksi", toteaa jaostopäällikkö Eero Kausalanen Ilmailulaitoksesta.
"Laskuvarjohyppääminen on tarkoin säännösteltyä toimintaa. Ei voida lähteä siitä ajatuksesta, että meillä olisi tällainen villi laji, jota eivät koskisi esimerkiksi säännöt varavarjosta ja siitä, että varjo tulee avata viimeistään 600 metriä ennen maan pintaa", Kausalainen jatkaa ja muistuttaa, että 80-luvulla kaksi suomalaista kuoli lajin parissa.
"Se on ihan oikeasti helvetin vaarallista", Ilmailuliiton toiminnanjohtaja painottaa.
"Tämä on vain yksi laji muiden joukossa", Finnish Base Associationin puheenjohtaja Jussi Holopainen vastaa.
"Eihän taksiautoilijallekaan sanota, että se on hullu, jos se harrastaa rallia. Tämä on laskuvarjohyppääjien rallia!" Holopainen innostuu.
Nyt hypätään
Viikonloppuaamuna tummansinisessä farmariautossa tykitetään Rammsteinia kukonlaulun aikaan. Kello on viisi aamulla. Tänään lähdetään hyppäämään, vaikka mikä olisi. Jussin ja Annan lisäksi matkaan on lyöttäytynyt virolainen Toomas ja paikallinen Jouni. Toomakselle tuleva hyppy on ensimmäinen Suomessa. Laji ei ole Virossa vielä suuressa huudossa. Toomas on lajin kolmas harrastaja maassaan.
"Mastoon on henkisesti helpompi kiivetä kuin savupiippuun. Runkorakenteissa voi levätä ja tikkaat ovat edes hivenen viistot", Anna opastaa ja kipuaa pitkin maston oransseja rakenteita.
Nelikko kiipeää kilpaa auringon kanssa. Ennen sen ja aamulenkkeilijöiden nousua olisi ehdittävä. Kiinni ei ole varaa jäädä. Kiipeäminen kestää puolisen tuntia. Puolivälissä pysähdytään tutkimaan tuulta. Jouni haluaisi alas, Jussi ylös.
"Kavutaan sitten alas, jos on liian kova tuuli", Jussi perustelee tietäen, ettei aio tänä aamuna poistua mastosta kuin hyppäämällä.
Läheiselle lenkkipolulle ilmestyy koiran ulkoiluttaja, sen jälkeen sauvakävelijäpariskunta ja roskia keräävä mummo. Kymmenien metrien korkeudessa Anna heiluttelee apuvarjoaan. Jouni kiipeää maston ukopuolelle – ja hyppää. Varjo kahahtaa nopeasti auki, tuuli riuhtaisee nuorta miestä, joka heiluu punoksien varassa kuin marionetti.
"Onko siellä jotain erityistä? Kuului sellainen kohahdus. Onko siellä huuhkaja?" aamukävelyllä oleva mummo kysyy kohteliaasti.
Sinisellä taivaalla hänen takanaan Anna kiipeää maston oranssinpunaisen turvakaiteen yli, hengittää muutaman kerran raikasta syysilmaa keuhkoihinsa, vilkaisee horisontissa nousevaa aurinkoa ja hyppää. Pari sekuntia Anna nauttii vapaapudotuksesta, kunnes irrottaa otteensa apuvarjosta, joka repäisee päävarjon auki. Anna tarkkailee varjoa ja laskeutumisaluetta.
Pian ilman halkaisee Toomaksen varjo, ja viimeiseksi mastosta loikkaa Jussi. Kopla laskeutuu kommandomaisesti läheiselle aukiolle, heittää traditionaaliset highfivet ja halaukset, kerää varjot syliinsä ja juoksee valkoiseen pakettiautoon, joka toimii pakoautona.
Ohi kulkee autoja. Äiti ja lapset pysähtyvät metsän reunaan.
"Ihan euforinen fiilis", Anna pulputtaa. Vasta kilometrien päässä joukko rentoutuu.
"Nyt on varma, ettei jääty kiinni", Toomas tokaisee, kun pakettiauto kaartaa useiden kilometrien päässä huoltoasemalle.
"Eikä kuoltu", Jussi lisää. Hyppyä juhlistetaan Nesteen kahveilla ja aamupalasämpylöillä.
"Ensi viikonloppuna uudestaan?" Toomas huikkaa.
Jutussa esiintyneiden hyppääjien nimet on muutettu (tai sitten ei).
Varo, mä hyppään!
Kokki ei paljasta reseptiään, eikä taikuri temppujaan. Niinpä base-hyppääjätkin pitävät radiomastonsa ja piippunsa visusti omana tietonaan. Mutta ainakin nämä paikat on Suomessa hypätty:1. Näsinneula Tampereella, korkeus 168 metriä.
2. Fortumin pääkonttori Espoossa, korkeus 90 metriä.
3. Mäntyluodon telakkanosturi Porissa, korkeus 50 metriä.
4. Saimaan silta Puumassa, korkeus 28,5 metriä.
5. Olhavan pystysuora kallioseinä Valkealassa, korkeus 50 metriä.
6. Aulangon 85-metrinen savupiippu, joka sittemmin räjäytettiin.
14 kommenttia
Alleluia
20.11.2003 16:59
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta: Maamme-laulussahan ei lauleta ettei Suomessa ole laaksoa eikä kukkulaa, vaan ettei ole olemassa yhtään RAKKAAMPAA laaksoa, kukkulaa, vettä tai rantaa kuin ne mitä Suomessa on.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
sobol
20.11.2003 21:30
[LAINAUS]Alleluia kirjoitti 20.11.2003 klo 16:59:
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta: Maamme-laulussahan ei lauleta ettei Suomessa ole laaksoa eikä kukkulaa, vaan ettei ole olemassa yhtään RAKKAAMPAA laaksoa, kukkulaa, vettä tai rantaa kuin ne mitä Suomessa on.[/LAINAUS]
Joo mutta muista, että tän on kirjoittanut Cityn toimittajat, joiden yleissivisistystaso käsittää tuskin edes kaikkia aakkosia ja numeroita 200 pitemmälle...
Idioottimainen harrastus, idioottimainen artikkeli = selvää tasaista City-skeidaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Topsukka
20.11.2003 23:22
No totaa, olisko hienompaa tapaa lähtee ku B.A.S.E - hyppy, öö ei...
Kuvitelkaa nyt hyppäävänne Norjassa joltain pystysuoralta vuorelta (2 km) tuntematta mitään jalkojen alla, korvissanne soi lempimusiikkinne ja huudatte: "Haistakaa paska koko maailma!!"
Vastaa kommenttiinSilloin, silloin sitä tuntee elävänsä - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ja - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - kuolevansa.
Vastaa kommenttiin
Womansoldier
21.11.2003 23:57
Kiinnitin myös huomiota tuohon kansallishymni -kohtaan. On tainnut tulla se biisi tulkittua vähän väärin toimittaja-paralla. :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
646
24.11.2003 22:04
Kiitos mielenkiintoisesta artikkelista!
Jutun yhteydessä haastateltiin Ilmailuliiton toiminnanjohtajaa Kari Mönkkästä. On syytä kuitenkin muistaa, että base ei ole ilmailua ja Mönkkäsen kommentit ovat yhtä asiantuntevia kuin jalkapallovalmentajan tieto uimisesta.
Base-hyppyjen harrastajat ovat keskustelleet lajistaan myös ilmailulaitoksen kanssa. Näiden keskusteluiden tarkoituksena oli halu perustaa oma laillinen ja asiantunteva lajiliitto base-hyppäämiselle ja lisätä tämän avulla lajin harrastajien turvallisuutta.
Toistaiseksi keskustelut eivät ole edenneet puhetta pidemmälle.
Sekä Ilmailuliitto ja Ilmailulaitos ovat ummistaneet silmänsä sille valtavalle kehitykselle joka on tapahtunut base-hypyissä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nämä vanhat dinosauraukset perustavat mielipiteensä ja osaamisensa 80-luvun alkuun, aikaan jolloin basea harrastettiin samoilla välineillä kuin laskuvarjohyppyjä koneesta.
Haluaisin tietää mihin väite ”yksi hyppy 2000:sta päätyy hyppääjän kuolemaan” perustuu. Maailmassa on vain kaksi paikkaa, joissa jokainen hyppy ja kuolemantapaus tilastoidaan. Nämä paikat ovat Norjan Kjerag, jossa yksi hyppy 3000:sta päätyy kuolemaan sekä Idahon Perrine Bridge, jossa yksi hyppy 15 000:sta päätyy kuolemaan.
Base-hyppy ON maailman vaarallisin urheilulaji. Se on fakta. Lajia voidaan kuitenkin harrastaa suhteellisen turvallisesti, jos hyppyobjekti ja –ajankohta valitaan huolella.
Valitettavasti Ilmailulaitoksen Eero Kausalainen ei ymmärrä tätä FAKTAA. Hän on tehnyt lajista täällä Suomessa jopa entistä vaarallisemman. Sen sijaan että hyppääjät voisivat jäjestää omia turvallisia ja laillisia base-hyppy tapahtumia, he ovat joutuneet viemään lajinsa maan alle. Objekteista hypätään pimeässä ja salaa. Kiinnijäämistä seuraa erottaminen Ilmailuliitosta ja ilman Ilmailuliiton hyppykirjaa kukaan ei voi harjoitella hyppyjä lentokoneesta.
Base ei ole poistumassa kieltojen johdosta. Päinvastoin. Yhä useampi laskuvarjohyppääjä kokeilee myös basea. Mikäli loukkaantumisia tapahtuu on veri myös Kausalaisen käsissä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
aivan
25.11.2003 04:22
Olis ihan hauska tietää, että kuinka moni suomessa hypätyissä base-hypyissä on johtanut kuolemaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
EiNumeroa
25.11.2003 10:10
Vastaus nimimerkille "aivan". Ei yksikään. Ja tietääkseni ainoastaan yksi (jutussa mainittu) johtanut loukkaantumiseen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vip-klubilaine
26.11.2003 22:10
eikös tuolla hämeenlinnassakin joku joskus luokkaantunut piipusta joka sittemmin on räjäytetty
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Viilaaja
27.11.2003 16:07
[LAINAUS]Alleluia kirjoitti 20.11.2003 klo 16:59:
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta: Maamme-laulussahan ei lauleta ettei Suomessa ole laaksoa eikä kukkulaa, vaan ettei ole olemassa yhtään RAKKAAMPAA laaksoa, kukkulaa, vettä tai rantaa kuin ne mitä Suomessa on.[/LAINAUS]
Tulin ilmaisemaan samaa, mutta ehdit ensin! Kunpa vielä toimittaja itse lukisi ja viisastuisi tästä...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
KaikkiOtteriin
27.11.2003 17:59
Hyvä Topsukka, vaikuttaa siltä, että sinun kannattaa osallistua tulevalla kaudella (alkaa maaliskuun alussa) laskuvarjohyppykurssille. Itse tein kyseisen ratkaisun viime kesänä, eikä sitä voi katua. Muista siis: www.laskuvarjokerho.com
Eläminen on erittäin konkreettinen tunne erityisesti ensimmäisten hyppyjen vaikutuksesta... olisi jokseenkin surullista tehdä itsari (en tässä yhteydessä tarkoita itselaukaisuhyppyä=D) vuonon seinältä ja tajuta pudotuksen aikana haluavansa kokea vapaapudotuksen toistekin. Lentokoneesta varjon kera suoritettu ulostautuminen on sen sijaan mahdollista tehdä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... Base on tietenkin melkolailla eri juttu, mutta halutessani tuntea putoamisen tavallista ilmeisempänä voinen itsesuojeluvaiston rajoittamana kokeilla vaakanopeudettomasta kuumailmapallosta pudottautumista jo lähitulevaisuudessa...
-Ei mikään Wilska taikka asiantuntija, mutta sitäkin innokkaampi oppilashyppääjä-
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
semmottia
29.11.2003 19:42
[LAINAUS]EiNumeroa kirjoitti 25.11.2003 klo 10:10:
Vastaus nimimerkille "aivan". Ei yksikään. Ja tietääkseni ainoastaan yksi (jutussa mainittu) johtanut loukkaantumiseen.[/LAINAUS]
Suomalaisia sen sijaan on kuollut mm. Ruotsissa (Kaknäs Tornet) ja Norjassa (Trollväggen).
Eipä base-hyppäämisessä mitään vikaa ole, harrastajat kun tietävät riskipotentiaalin. Se kyllä **tuttaa kun basesta on tullut suuren yleisön viihdettä; basea näkyy melko usein mm. SubTV:llä. Lisäksi innokkaat basettajat mielellään esiintyvät eri areenoilla hehkuttamassa 'uskonnollista kokemustaan'.
Tuskinpa katsojat ja media ymmärtävät mistä on kyse, eli siitä että kuolema tai loukkaantuminen on lajissa sangen mahdollista. Basen näyttäminen harmittomana viihteenä on sama asia kun näytettäisiin viihdemielessä live-lähetystä tulitaistelusta sotatoimialueella. On se sen verran vauhdikasta toimintaa kun pojat juoksentelvat taistelutantereella ja tulittavat miehekkäillä rynnäkkökivääreillään.
Omia tuttavia on kuollut pari kappaletta ihan lentokoneesta hyppäämällä. Jotenkin aukeaa lajin kuin lajin raadollisuus kun riskipotentiaali materialisoituu lähellä. Ehkäpä median ja lajista innostuneen nuorison olisi syytä mennä itseensä ja miettiä kannattaako hengenvaarallisia lajeja glorifioida. Hengenvaarallisuus kun määritelmällisesti tarkoittaa sitä että on olemassa vaara että jonkun isä/äiti, aviomies/-vaimo, sisko/veli oikeasti kuolee.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Tee Hoo
4.12.2003 11:29
adrenaliinikin on aika vaarallinen huume. ovatkohan vieroitusoireet kuinka pahat?
mitäköhän näiden extreme-lajien mielekkyys joidenkin ihmisten mielestä kertoo nykyajan arvoista ja yhteiskunnasta ja mikä tärkeintä, nykyajan ihmisestä itsestään..
onhan niitä palkkasotilaitakin... mutta niin toisaalta oli keskiajallakin.
hmmmm...ihminen on kai aina ollut samanlainen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Muikelo
14.7.2008 17:55
Puhuttiin kuolleista suomalaisista ja siitä kuinka riskit tajuaa kun kuolema tai loukkaantuminen sattuu läheiselle. Mun eno on kuollut base-hypyssä, taitaa olla toinen noista suomalaisista. En kyllä itse koskaan hyppäisi edes normaalia laskuvarjohyppyä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
kriittinen
10.2.2009 11:56
Pienimunasten huomion kipeiden nilkkien pelleilyä. Oikein niille, jos varjo ei aukee.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin