Uber vastatuulessa monella rintamalla

Syytteitä seksuaalisesta häirinnästä firman sisällä ja ruuhkien aiheuttamisesta New Yorkissa.

Kuva: bartsadowski / Fotolia

Kyytipalvelu Uberin tie maailmanvalloitukseen ei ole ollut helppo. Suomessa palvelulla on ollut omat kahnauksensa virkavallan kanssa, vaikka toiminta jatkuu edelleen. Yhdysvalloissa yritys on näyttäytynyt viime aikoina julkisuudessa huonossa valossa paristakin eri syystä.

New Yorkissa on saatu ensimmäistä kertaa tutkimustietoa Uberin vaikutuksesta liikenteeseen. Firman lupaukset siitä, että he “poistavat miljoona autoa liikenteestä New Yorkissa” näyttäisivät olevan kaukana todellisuudesta.

Uber ja vastaava palvelu Lyft ovat lisänneet liikenneruuhkia ja vähentäneet julkisen liikenteen käyttöä, kertoo aiemmin New Yorkin liikennesuunnittelusta vastannut Bruce Schaller New York Daily Newsissa.

Aluksi Uber houkutteli kyytiinsä niitä, jotka olisivat muuten käyttäneet perinteistä taksia. Vielä viime vuoden tammikuussa julkaistussa raportissa Uberia ei nähty pääsyynä kasvaviin ruuhkiin. Uber-kyytien määrä on kuitenkin jatkanut kasvamistaan kesästä 2015 lähtien kyytien määrä on kolminkertaistunut yli 500 000 päivässä. Kehitys on huomattavasti nopeampaa kuin keltaisten taksien käytön väheneminen. Iso osa kyydeistä tarjotaan edelleen yksittäisille ihmisille, joten unelma jaetuista matkoista yhteisillä reiteillä ei näytä toteutuvan.

Schallerin analyysin mukaan kyytipalvelut, jotka ajavat vuodessa lähes miljardi kilometria, vähentävät julkisen liikenteen merkitystä kaupungissa. Sekä metroliikenne että bussiliikenne on New Yorkissa laskussa.

Vaikutus New Yorkin liikenteeseen on oma juttunsa, toinen on Uberin sisäiset sotkut. Hetki sitten entinen Uberin insinööri Susan Fowler avautui blogissaan ongelmista Uberissa työpaikkana. Hänen mukaansa firmassa on tapahtunut seksuaalista häirintää, joka on ohitettu olankohautuksella. Vaikka kyse oli ilmeisesti toistuvista tapauksista saman tahon osalta, johto väitti niiden olevan satunnaisia yksittäistapauksia.

Pari päivää sitten Uber antoi kenkää varatoimitusjohtajalleen Amit Singhalille, joka oli jättänyt kertomasta aiemmista seksuaalisen häirinnän syytöksistään työskennellessään Googlella. Singhal itse  kertoo tuomitsevansa kaiken seksuaalisen häirinnän ja sanoo, ettei häntä ole koko uransa aikana moisesta syytetty.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi