Uber-autot lisääntyvät nopeaan tahtiin etenkin USA:n kaduilla ja kyydit maistuvat yhä useammille, vaikka Uberin historiaan mahtuu huonoakin julkisuutta. Nyt liikkeellä olevia autoja halutaan hyödyntää myös pakettien kuljettamiseen.
Viime vuodesta asti pyörinyt Uber Rush -pilottihanke on tullut julkistamisvaiheeseen. Kun Uberin kyytipalvelun asiakkaat muodostuvat yksittäisistä ihmisistä, povataan lähettipalvelun bisnekseksi yhteistyötä pienten yritysten kanssa.
Business Insider kuvailee Uber Rushia FedExin ja UPS:n kaltaisten kuljetuspalvelujen tappajaksi. Siinä, missä perinteiset kuljetuspalvelut kuljettavat pahimmillaan yksittäistä pakettia paikasta a paikkaan b, voi Uber Rush napata matkan varrelta paketteja kyytiin useilta palveluntarjoajilta. Palvelu toimii esimerkiksi ravintoloissa, joilla on ruuhkaa omissa toimituksissaan. Ravintola voi kirjauta Uber Rushin kauppiaiden käyttöliittymään ja käyttää Uber-kuskeja toimituksiin.
Kirjautuminen Uber Rushin käyttäjäksi ei vaadi kaupoilta kirjautumismaksua, mutta he maksavat viidestä seitsemään dollaria kuljetuksesta. Uber maksaa siitä kuljettajalle 75-85 prosenttia ja pitävät itse loput. Palveluntarjoajat päättävät itse, kuinka iso osa kuljetuksen hinnasta siirtyy asiakkaan laskuun.
Uber Rush tulee käyttöön ensin Chicagossa, San Fransiscossa ja New Yorkissa, Uberin vahvoissa kaupungeissa. San Fransiscossa paketit kulkevat pyörillä ja autoilla, Chicagossa vain autoilla ja New Yorkissa joko pyörällä tai kävellen.
1 kommentti
Turmat
16.10.2015 17:33
Helsingissä saa paketit liikkumaan ihan tosta vaan, taksin tilaamalla. Arvonlisäverokin nostetaan sinne 24%, jottei poliisin tarvitse kehottaa kansalaisia varomaan hämäriä takseja, kuten Uber autoja :)
Vastaa kommenttiinJos kuitenkin suosit veronkiertoa alv putoaa 10%:iin kun hyppäät itse mukaan, silloin on kyse henkilökuljetuksesta eikä tavarankuljetuksesta. :)
Vastaa kommenttiin