Amerikkalaisista autovalmistajista Ford ja General Motors satsaavat jatkossa infotainment-alustoihin, kertoo Tietoviikon CIO-sivusto. Jenkkiläiset autojätit julkaisivat peräjälkeen uudet alustat, jotka mahdollistavat infotainmentin kehittämisen ulkopuolisille sovelluskehittäjille.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että erilaiset sovellukset valtaavat pian autojen ajotietokoneet, oli kyse sitten nettilehdistä, deittipalveluista, navigoinnin helpottajista tai sosiaalisen median sovelluksista.
Asiaan on herätty myös muualla, sillä ainakin Volkswagen, Hyundai ja Kia ovat rakentaneet omia järjestelmiään. Volvo ja Ericsson ovat puolestaan puuhastelleet yhteistyötä kolmannen ruotsalaislähtöisen pelurin, Spotifyn kanssa.
Infotainment on siis viihteen muotoon puettua tiedonjakamista. General Motorsilla painotetaan, että tällä ei tarkoiteta ainakaan heidän tapauksessaan vain älypuhelinten sovellusten siirtämistä autovalmistajien alustoille vaan tarkoituksena on painottaa autonomistajien tarpeita, esimerkiksi auttaa heitä ajamaan turvallisemmin ja taloudellisemmin.