Kansalaisaloite vaatii enintään 7,5-prosenttiset oluet ja siiderit kauppoihin

Oluen asiantuntijat löytävät monta painavaa perustetta nostaa prosenttirajaa.

Kuva: MoreVector / Fotolia

Kansa vaatii vahvoja oluita ja mietoja viinejä päivittäistavarakauppoihin, mutta poliitikot empivät. Kolme jalojen juomien parista tunnettua henkilöä laittavat vauhtia suomalaiseen alkoholipoliittiseen keskusteluun ja päätöksentekoon.

Petri Viglione, Pekka Kääriäinen ja Heikki Kähkönen ryhtyvät keräämään nimiä kansalaisaloitteeseen. Sen tarkoituksena on muuttaa alkoholilakia niin, että kaupoissa myytävien käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myyntiraja nostetaan nykyisestä 4,7:stä 7,5 prosenttiin.

Kansalaisaloite laitettiin liikkeelle kieltolain päättymisen vuosipäivänä tiistaina 5. huhtikuuta kello 10 Panimoravintola Bryggeri Helsingissä. Tarkoituksena on saada kokoon vähintään 50 000 kannatusilmoitusta ensi lokakuun alkuun mennessä.

Lakimuutoksen avulla on mahdollista vähentää Virosta tapahtuvaa matkustajatuontia, josta litramääräisesti suurin osa on vahvaa olutta. Sen myötä voidaan kerätä 50 miljoonaa veroeuroa lisää vuodessa sekä luonnollisesti parantaa työllisyyttä.

Kansalaisaloitteen tarkoituksena on purkaa keskustelua ja päätöksentekoa hankaloittavat turhat myytit, jotka alkoholin ympärille on Suomessa vuosien varrella rakennettu.

"Meidän täytyy päästä ulos alkoholijuomien ympärillä olevasta vastakkainasettelusta, joka pyörii sosiaali- ja terveysalan toimijoiden, elinkeinoelämän, poliitikkojen sekä vastuullisten kansalaisten välillä. Meidän on ryhdyttävä pelaamaan kiekkoa muuallakin kuin yhdessä kulmassa kenttää", Petri Viglione sanoo.

Viglione tunnetaan italialaisten viinien maahantuojana ja viinialan asiantuntijana. Oluiden maistelukulttuuri ja käsityöoluiden suosio kasvavat Suomessa kovaa vauhtia. Viglione haluaa olla tukemassa kehitystä ja viemässä suomalaista olutkulttuuria eteenpäin.

"Meidän pitää vihdoin ja viimein lopettaa puhuminen pelkästään oluiden prosenteista. On hienoa oppia maistelemaan erilaisia oluita. Jo nyt sadat tuhannet ihmiset puhuvat oluttyyleistä ja -laaduista. Kulttuuria kehitetään valinnanvapauksilla ja lisäämällä ihmisten tietoisuutta informaatiota jakamalla", Viglione perustelee.

Palkittu sahdintekijä ja olutravintoloitsija Pekka Kääriäinen muistuttaa, että alkoholilakien valmistelijat ja esittelijät eivät ole kovin halukkaita tuomaan ja tukemaan mitään uusia esityksiä, jotka poikkeavat nykyisestä lainsäädännöstä.

"Saatavuuden rajoittaminen sekä hinnan ja verojen korottamista pidetään ainoana keinona kulutuksen hillintään. Tuotteiden maku nähdään varsinkin oluiden osalta toisarvoiseksi. Myös asiallisen informaation tuottaminen ja jakaminen – koska kyseessä on alkoholijuoma – koetaan viranomaisten taholta tehottomaksi, eikä sitä haluta millään tavoin edistää", Kääriäinen selittää.

Kääriäinen tähdentää, että esimerkiksi Suomessa eniten myydyt oluet eli vaaleat lagerit käyvät luontaisesti yli 5-prosenttisiksi. Suosituimmat alet, vehnäoluet, portterit ja sadat erilaiset pienpanimo-oluet ovat jopa tätäkin vahvempia. Sama on aitojen käsityönä valmistettujen siidereiden laita.

"Nykyinen raja vaatii panimoilta panimoteknisesti joko laimentamaan oluitaan rajan saavuttamiseksi tai käyttämään ne luonnollista vierrettä laimeammasta kantavierteestä. Rajan nostamisella olisi suora myönteinen vaikutus nykyisin juomamme oluen makuun ja jopa laatuun."

Heikki Kähkönen muistuttaa, että kuluttajalla on oltava oikeus hyvään ja laadukkaaseen olueen sen myyntipaikasta riippumatta. Rajan nostaminen laajentaisi merkittävästi oluennautiskelijan valinnanmahdollisuuksia sekä panimoteollisuuden ja vähittäiskaupan kilpailukykyä EU:n sisämarkkinoilla.

"Vapauttamalla enintään 7,5-prosenttiset oluet kauppoihin saisimme ostaa suuren osa laadukkaista oluistamme sieltä, mistä ne ovat kätevimmin saatavilla; lähikaupasta, marketista, Alkosta tai vaikkapa oluiden erikoiskaupasta", Kähkönen esittää.

Kähkönen huomauttaa, että vuodesta 1969 lähtien voimassa ollut 4,7 prosentin raja on täysin keinotekoinen. Itse asiassa laki on jäänne ajalta ennen Suomen itsenäisyyttä, sillä se perustuu vuoden 1915 mallasjuomalakiin.

"Koko lainkohta on peräisin ajalta, jolloin isä öljylampun osti – siis Suomen suuriruhtinaskunnasta, joka oli osa Venäjän keisarikuntaa. On vähintäänkin perusteltua toivoa, että ensi vuonna, kun Suomi täyttää 100 vuotta, pääsemme vihdoinkin eroon tästä tsaarinajan säädöksestä", Kähkönen sanoo.

Heikki Kähkönen on pitkän linjan olut- ja juomakirjoittaja. Hän on olutharrastajia yhdistävän Olutliiton puheenjohtaja.

Vaikka kansalaisaloitteen alullepanijat ovat tunnettuja viini- ja olutaloilta, he lähtevät liikkeelle yksityishenkilöinä eli nykyiseen politiikkaan muutosta haluavina kansalaisaktiiveina.

Kansalaisaloitteen voi käydä allekirjoittamassa jokainen äänioikeutettu Suomen kansalainen osoitteessa www.kansalaisaloite.fi. Kampanjan puuhahenkilöt toivovat, että kaikki oluiden ja siidereiden ystävät sekä nykyistä vapaampaa ja avoimempaa alkoholipolitiikkaa kannattavat suomalaiset lähtevät innokkaasti kampanjaan mukaan ja tulevat samalla sankoin joukoin keräämään nimiä jakoon tuleviin allekirjoituslistoihin.

1 kommentti

KYllä Oluelle

9.4.2016 12:10

Nyt ollaan hyvällä ja fiksulla asialla! Cheers!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi