Paris kills
The 69 Eyes
The 69 Eyes on ollut olemassa yli kymmenen vuotta. Jyrki 69 kehuu, kuinka viimeisin kiertue päättyi suuren saksalaisen festarin monituhatpäisen yleisön edessä ja kuinka “siitä jäi päälle sellainen stadionfiilis”, jota oli hyvä tuoda uudelle levylle.
Tällainen rock-itsevarmuus voi ärsyttää. The 69 Eyes on tyylipuhdas goottirocktuote, jonka asialleen omistautuneet tekijät tuntevat maailman, jossa meikkaavat: sen kuvat, sen musiikin, sen kielen.
Jyrki 69 vaikuttaa levynkannen valokuvia hennommalta mieheltä, mutta hän on itsevarma puhemies, Jussi 69 kommentoi väliin ja Archzie antaa muiden puhua.
Jyrki kohauttaa olkaansa vertailuille Type O Negativeen ja murahtaa vertaukselle Billy Idoliin. Sen sijaan hän ei ole pysyä nahoissaan, kun vertaan levyn tunnelmia David Bowien Cat People -fiiliksiin.
Jyrkin hieman epätarkka englanti ja vähän ylidramaattinen laulu eivät ehkä tärkeimmällä markkina-alueella Keski-Euroopassa haittaa. Yhtye soi hyvin, monissa kappaleissa on vetoa ja koko paketti näyttää hyvältä Kira Gluschkoffin Pariisissa ottamia kuvia myöten.
Synkeän kuolemaromantiikan rinnalle nousee Paris Killsillä annos 80-lukumaista, kalpeameikkistä keveyttä. Jyrki 69 laulaa: “Don’t ask me why I don’t want to be forever young anymore”.
Miksi et halua olla ikuisesti nuori enää?
“Siihen biisiin (Grey) liittyy vampyyriläppää: vampyyri, joka on kyllästynyt ikuiseen nuoruuteen. Saksassa haastattelija kertoi, kuinka Robert Plant oli sanonut, ettei ole päässyt vanhenemaan kenenkään kanssa. Se on rakkauslaulu, ja mulle rakkautta on harmaantua yhdessä.”
Miksi Pariisi?
Jussi: “Moulin Rouge... glamour assosioituu Pariisiin. Mä olin Pariisissa ekan kerran patonki-punkku -linjalla interraililla 15-vuotiaana.”
Jyrki: “Siellä on tullut pyörittyä eri pohjalta, viimeisen vuoden aikana bändi on ollut siellä jonkinlaisessa nosteessa. Kun liikutaan gootti/synkkis-jutuissa, ei ole ihme, että Pariisi jossain vaiheessa kolahti. Se kuuluu Pariisiin.”
Eli hengasitte Jim Morrisonin haudalla...
Jyrki: “Mun Doors-diggailu yltyi jo liiallisuuksiin. Aloin saada Doors-levyjä signeerattavakseni. Harrastin Doors-bootlegejä ja kirjoja. Törmäsin Pariisissa Ray Manzarekiin, joka näytti leffoja, joita ne duunasi silloin joskus, ja luukutti Light My Firea. Saavutin lakipisteen, josta oli aika mennä eteenpäin.”
“Paris Kills voisi yhtä hyvin olla Pastis Kills... ja mikä olisi parempi kuolinkaupunki kuin Pariisi? Sitä paitsi tehtiinhän suuri osa suomalaista kansallisromantiikkaakin siellä.”
80-luvun romantiikka kuuluu davidbowiemaisena soundina... ja on siellä suora lainauskin Bowielta...
Jyrki: “serious moonlight... se syntyi Locomotive-klubilla Pariisissa - se on siinä Moulin Rougen alakerrassa... siellä soi lähes pelkästään 80-luvun musiikki, mm. Let’s Dance. Aloin vaatia studiossa Stevie Ray Vaughan -soundeja kitaraan ja...”
Jussi: “Tuottaja (Johnny Lee Michaels) sai raivokohtauksia meidän 80-lukujutuista. Meille on kolahtanut kaikki vanhat kasarijutut: Miami Vicen Crockett’s Theme, A-Ha, Culture Club.. sellaista kamaa kuulee nykyisin koko ajan radiosta.”
Miten Johnny Lee Michaelsin kanssa tekeminen sujui?
Jyrki: “Johnny Lee Michaels oli kuin kapellimestari tuolla levyllä.”
Jussi: “Se hakee hyviä kokonaisottoja, ja kun on paska fiilis, se piiskaa takaisin koppiin.”
Samalla Jussi kaivaa laukustaan esiin uuden Image-lehden, jossa hän poseeraa perin erilaisessa kuosissa kuin levyllä. Jyrki kertoo tehneensä juuri Koululaisen ja Cosmopolitanin haastattelut, Jussi Mix:n, Suosikin ja SinäMinän. Pop-pakettiin kuuluu median ja musiikin lisäksi ainakin synkkä ilme ja unelma makeasta poptaivaasta.
“On tätä jo tullut sen verran tehtyä, ettei mikään indie-meininki enää kiinnosta”, sanoo Jyrki 69 ja pyytää arvostelemaan levyn vasta, kun saan sen käteen kansineen kaikkineen, ei promolevyltä. Lupaan tehdä niin ja niin tein.
14 kommenttia
69 Positions
25.10.2002 15:19
Kuka tappaa, ketä tappaa? Goottipopin epäjumalat laulavat jälleen matalalta kalpeakasvoisista ihmiskohtaloista ja kansa tykkää. Hyvin tuotettua tavaraa, potku puuttuu..
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vkq
25.10.2002 15:19
juuhyvä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Gootti Kisu
25.10.2002 15:19
Wau upeeta!!!! Hyvä kundit!!!! Aivan helvetin upee levy. Oli aivan mast ostaa kun tuli kauppoihin. Matalalta ja aivan mielettömän tumma sävyistä laulua ja musaa. Kyllä goottejen taas kelpaa. Aivan helvetin mahtavaa gootti kamaa!!!!!!! Kunnon goottia jota kelpaa taas soittaa stereot täysillä!!!!!!! Gootti on ihan saatanan hywää!!!!!!!!!!!!!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Susanna69
25.10.2002 15:19
Paras 69-levy tähän mennessä. JLM on selvästi löytänyt jutun ytimen ja onnistunut luomaan bändille oman soundin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Monya
25.10.2002 15:19
tuntuu et vaik on kuunnellut levyn monta kertaa alusta loppuun, niin sieltä ei erotu kuin pari biisiä. enemmän ois kaivannu toisistaan poikkevampia kipaleita. mut täähän oli vain mun mielipide. Rock on Dudes!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kuspiä
25.10.2002 15:19
Ihan hanurista.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ellu69
25.10.2002 15:19
Vitu hyvää kamaa!!!
Vastaa kommenttiinKyl paras levy tähän mennessä oon kuunnellu levyn vaik kuinka monta kertaa, mut kyllästymispistettä ei näy.Suosittelen ehdottomasti levyv ostoa toisille.
Jätkät on löytäny oman soundi maailmansa
Vastaa kommenttiin
Syntynyt fani
25.10.2002 15:19
Ajattelin että loppu levyn täytyy olla roska, vaik dance d´amour oli upea.. No sitte mulle iskettiin rahaa kouraan ja ostin sen. Taidetta! Oon kuunnellut sen jotain nelisenkymment kertaa vähintään..=D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Amanda "Dahlia"
26.4.2004 19:39
Levyn avausbiisi on tosiaankin osattu valita hyvin: homma rokkaa ja levy lähtee ravaamaan. Perään tulee jotain hieman rauhoittavampaa ja tuttua single -kamaa. Betty Bluen kohdalla vauhti taas kiihtyy ja pysyy voimissaan aina kauniiseen Radical -räminään. Tähän yleensä lopetan levyn kuuntelemisen. Pitäisin Don't turn your back on fearista, jos siitä ei olisi tehty niin poppisbiisiä, joka toimii sillä normaalilla kaavalla, kuten sen veljekset Forever More ja Still Waters Run Deep. (Kaava menee näin: Intro, 1. säe, kertosäe, 2.säe, kertosäe, biisin tunnari tai rallattelua, kertosäe hiljaisena =ilman rumpuja tai kitaraa, kertosäe (räjähtävä versio), loppuhuudot...). Forever Moressa ja Still Waters Run Deepissa on käynyt se moka, että ne on laitettu levyllä peräjälkeisiksi, jolloin ne soundaavat ihan samalta. Loppubiisi Dawn's Highway on ehdottomasti suosikkini. Se on ehkä tämän levyn Graveland, josta pidän valtavasti.
Jotenkin odotin levyltä enemmin. Onhan tämä tietysti rankkaa työtä vaatinut, mutta jotain jää puuttumaan. Ne ihanat kitarat, jotka mylvivät Blessed Bellä, ovat hävinneet. Ne rämisevät Greyssa ja Radicalissakin hieman. Goottiromantiikka toimii mainiosti. Kuunneltava levy, mutta jotain jäi puuttumaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mira69
14.5.2004 13:20
Paris Kills!! Aivan loistava levy, ehkä vähän enemmän popimpi kuin Blessed Be, mutta todella rock tämäkin on! Levyn avausbiisi Crashing High johdattaa kuuliansa Pariisin kaduille.. uosikkibiisini on Betty Blue, koska siitä tulee niin ihanan kylmä fiilis.. Don't Turn Your Back On Fearissa on jotain sarjishupailua.. Sopii Halloweeniin! Muutkin biisit kuten Forever More, ovat loistavia ja kyseinen biisi on todella ihan ja herkkä kappale. aivan loistava bändi, loistava levy!!! Suosittelen ehdottomasti tämän levyn hankkimista kaikille!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
C
25.10.2004 17:02
*yhtyy
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Isabella lovetta jyrkiä 4-ever<3
4.3.2005 13:23
PARIS KILSS!!!!!!!!!!!!!Mä RAKASTAN the 69 eyesin musaa!!!!!!!!!!Jyrki: YOU ROCK!!!!Jyrki on MAAILMAN ihanin mies!!!!Ja paris kills on UPEA levy, ei voi muuta sanoa!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JUSSI 69
19.3.2005 15:32
PARASTA MUSAA JA HYVÄLEVY KANDEE OSTAA
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
GOTHIC GIRL 69
19.3.2005 15:35
MAHTAAVA THE 69 EYES JATKAAKAA SAMAA MALLIA
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin