Yhdysvaltalaisella sijoitusyhtiöllä Accel Partnersilla on ollut näppinsä pelissä monen mielenkiintoisen yrityksen kanssa. Yhtiö on rahoittanut Spotifyta, Facebookia, Grouponia ja Baidua näiden tarinoiden alkutaipaleella.
Yksi Accelin sijoituskohteista on suomalainen peliyhtiö Supercell. PandoDaily kertoo, kuinka Accelin Kevin Comolli nimeää Supercellin liikevaihdoltaan nopeiten kasvavaksi yritykseksi, johon Accel on koskaan sijoittanut. Supercellin vauhti on huumaava ja jos tahti jatkuu samana, nousevat yrityksen tulot 250 miljoonaan dollariin vuodessa.
Yrityksen kaksi päätuotetta ovat Applen sovelluskauppojen kärkisijoilla tasaisesti notkuvat Clash of Clans sekä Hay Day.
Supercell on tehnyt pelejä mobiilialustoille, mutta tekemisen fokus on tableteissa. Mitkä ovat ne tekemisen tavat, joilla Supercellin huikea menestys selittyy?
PandoDailyn Hamish MacKenzien artikkelissa listataan muutamia kiinnostavia seikkoja Supercellin yrityskulttuurista.
Ensinnäkin, Supercellin 34-vuotias toimitusjohtaja Ilkka Paananen väittää, ettei firmassa ole lainkaan byrokratiaa, eikä kenelläkään ole omaa toimistoa. Pomot jakavat kaiken tiedon liittyen yritykseen.
Toiseksi, Paananen kannattaa "pieni on kaunista" -ajatusta. Hän itse palkkaa jokaisen työntekijän eikä porukan kasvattaminen ole todellakaan ensisijaisen tärkeää.
"Siinä ei ole minun mielestä mitään järkeä, että jotkut yritykset leuhkivat kuinka isoja he ovat työntekijöiden määrässä mitattuna. Meidän strategiamme on päinvastainen. Haluamme pysyä niin pienenä kuin mahdollista", Paananen kertoo PandoDailylle.
Supercellissä työskennellään noin viiden ihmisen ryhmissä, joissa jokainen työntekijä kokee olevansa tärkeä tuotteiden kehittämisessä. Muun muassa Clash of Clans on syntynyt tällaisessa viiden hengen ryhmässä.
Yksi kiinnostava seikka Supercellissä on se, miten firma ottaa vastaan epäonnistumiset. Tänäkin vuonna yhtiö on tappanut kolme eri kehitysvaiheissa olevaa peliä. Joka kerta, kun tuote epäonnistuu, pidetään jälkiselvittely, jossa pohditaan, mikä meni vikaan. Sen jälkeen jokainen tiimin jäsen palkitaan pullolla sampanjaa.
PandoDailyn artikkeli suitsuttaa myös suomalaista maaperää erittäin otollisena alustana menestyspelien syntymiselle. Suomalainen osaaminen syntyy Nokian vapauttamasta työvoimasta sekä luovan kulttuurin yhdistymisestä insinööritaitoon, 3D-grafiikkaosaamiseen ja mobiilimaailman ymmärrykseen.