Tytöt panee kotona ja kylässä

Brewcatsin piti tehdä parisataa litraa olutta, mutta ravintolat halusivat 3000 litraa. Keväällä tytöt panevat Hiisillä ja Sori Brewingillä.

Panevat tytöt ovat tuore tuulahdus suomalaisessa miesten kuormittamassa pienpanimokentässä. Kolmen tamperelaisnaisen, “Brewcatsien” Lindan, Anetten ja Lauran projekti on saanut tuulta alleen Tytötkin panee -Facebook-sivun tuhansien seuraajien avulla. Brewcats operoi yhteistyössä eri panimoiden kanssa, mutta pitää “kotipanimonaan” Hopping Brewsters -panimoa.

“Vastaanotto on ollut aivan älyttömän hyvä. Todella monta panimoa on ottanut yhteyttä ja kysynyt, jos haluaisimme panemassa oluen myös heidän kanssaan. Ensimmäistä olutta teemme Hopping Brewsters -panimolla ja siellä on ihan huippuporukkaa. Siellä ollaan tosi innostuneita tästä yhteistyöstä ja esimerkiksi eilen juuri heitin sinne päin hieman kummallisemman idean mahdollisesta uudesta oluesta ja sieltä lähdettiin heti messiin ja päätettiin tehdä koekeitto jo joulunpyhinä ja katsoa tuleeko siitä mitään”, Brewcatsin Laura Weckström kertoo.

Ammattikunnan yhteishenki ja meininki on tyttöjen mukaan uskomattoman hyvä, porukka avuliasta ja tsemppaavaa ja alan uudet tulokkaat on otettu hyvin vastaan. Kevään panoreissut ovat suunnitteilla.

“Keväällä aiomme käydä panemassa muun muassa Sori Brewingillä ja Hiisillä. Ja täytyy sanoa, että me ollaan myös hyvin innnostuneita näistä tulevista yhteistyökuvioista. Siistiä päästä käymään eri panimoilla ja oppia kunkin tapoja ja mahdollisia erikoisuuksia.”

Kiinnostusta on paitsi panimoiden puolella, myös ravintoloissa.

“Olimme alkuun suunnitelleet tekevämme 200-300 litraa olutta, joka myytäisiin sitten kavereiden ravintoloissa. Ennakkokyselyitä tuli kuitenkin niin paljon, että määrä nostettiin 10 -kertaiseksi ja nyt sekin on varattu loppuun.”

Somesuosio on ruokkinut ravintoloiden kiinnostusta ja näkökulmaa on pidetty tuoreena.

“Onhan se niinkin, että itse olisin baaritiskillä ja näkisin, että tuossa on tyttöjen panemaa olutta, niin ehdottomasti haluaisin maistaa.”

Naisnäkökulman korostaminen ei ole tekijöille kaikki kaikessa. Kaksimielistä sanaleikkiä käytetään tietoisesti hyödyksi ilmiön rakentamisessa.

“Toki haluamme myös, että ihmiset (mimmit ja jätkät) kävisivät rohkeasti testaamassa suomalaisia käsityöoluita. Suomessa on paljon laadukkaita pienpanimoita ja olut on kuitenkin tuoretuote, joten se kannattaa nauttia lähellä. Mikä tahansa yritys tarvitsee tarttuvan nimen tai sloganin, jotta tuotteelle saadaan mahdollisimman hyvä huomio.”

Projekti etenee rennolla asenteella ja tekijät tiedostavat, että homman pitää olla hauskaa.

“Meillä on tavoitteena tehdä kaikkia makeita juttuja, yhteistyötä erilaisten panimoiden kanssa, käydä vähän ulkomailla haistelemassa boogieta, tehdä hyviä oluita ja pitää vaan yksinkertaisesti hauskaa tyttöjen kanssa samalla kun tämä kaikki tapahtuu. Kovin moni ei välttämättä saa tilaisuutta tehdä tämänlaisia juttuja ja me aiotaan ottaa tästä kaikki irti ja nauttia täysillä elämästä. Ihan kaikkia tavoitteita ja suunnitelmia ei voida vielä paljastaa”

Onko erikoisolutbuumille tulossa loppua vai jatkuuko kasvu Suomessakin?

“Toivottavasti jatkuu. Esimerkiksi Jenkeissä juodusta oluesta aika iso osa on jo pienpanimo-oluita. Suomessa on varaa vielä kasvattaa sitä osuuttaa reilusti.”

Mitä oluen paneminen vaatii?

“Iso idea, reseptiikka kohdillaan, hyvä hygienia ja tarkka lämpökontrolli.”

 

2 kommenttia

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi