Tuoreen tutkimuksen mukaan uuden, "digitaalisen" sukupolven nuoret edustajat eivät ole täysin vieraantuneita kasvokkain tapahtuvasta kanssakäymisestä, vaikka niin usein väitetäänkin. Facebook, tietokonepelit ja muut välilliset tavat kommunikoida ovat ainoastaan erilaisia keinoja suhteiden luomiseksi muihin ihmisiin. Tutkimuksesta selviää myös, että tämän, Z-sukupolveksi nimetyn, porukan pelaajat aktiivisesti myös lauta- ja korttipelejä.
Koneen ääressä istuminen ja netissä pyöriminen ei siis korvaa, vaan täydentää sosiaalisen kanssakäymisen palettia. YouGovin Mattelille tekemän uuden tutkimuksen mukaan 34 prosenttia 18-34 vuotiaista pelaa klassisia pelejä vähintään kerran kuukaudessa. Vanhemmista sukupolvista ainoastaan 20 prosenttia tai vähemmän pelaa klassisia pelejä.
"Internet ja digitaalinen media ovat enemmistölle meistä täydentäviä välineitä, jotka helpottavat ihmisten tapaamisia kasvokkain. Tietyillä ryhmillä internet ja digitaaliset pelit voivat myös korvata kasvotusten tapahtuvaa sosiaalista kanssakäymistä, minkä seurauksena sosiaaliset suhteet saattavat kärsiä. Lautapeleissä on selkeä sosiaalinen aspekti mukana, ja moni haluaa pelata niitä myös siksi, että se on hieman poikkeuksellisempaa", toteaa Tampereen yliopiston pelitutkija J. Tuomas Harviainen.
Tulokset osoittavat, että selvästi suurin osa suomalaisista pitää enemmän klassisista peleistä kuin digitaalisista peleistä. Kaikki tuntevat nämä pelit ja ovat pelanneet niitä lapsina. Klassiset pelit tuovat lähes 80 prosentille vastanneista mieleen lapsuusajan.
"Klassiset pelit ovat monella tapaa ajattomia ja muodostavat kiintopisteen eri sukupolvien välillä. Oli kyse 10- tai 60-vuotiaasta, UNO:n ja Scrabblen kaltaiset pelit luovat jännityksen ja hyvän olon tunteen voittaessamme ja viettäessämme aikaa ystävien sekä perheen parissa," sanoo Mattelin Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Martin Bang.