Vaikka vuosi 2021 voidaan muistaa monesta muustakin asiasta, se tullaan muistamaan myös monen uuden panimon syntyvuotena.
Seuraavat kolme uutuutta tarjoavat suomalaisille ainutlaatuisia elämyksiä niin tuotteiden kuin tuotantopaikkojen puolesta.
1. Tapahtumapaikan oma panimo
Hartwall ilmoitti tällä viikolla rakentavansa Tampereen Uros-areenalle oman craft-olutpanimon, jonka padoissa tulee porisemaan tamperelaisten oluiden erikoiseriä. Aivan erityisen uutisen tästä tekee se, että pienet, tapahtumapaikkojen omat panimot ovat Suomessa ja maailmallakin vielä harvinaisia.
”Satsaamalla paikallisiin craft-oluisiin olemme mukana viemässä Suomen olutkulttuuria ja koko panimoalaa entistä suurempaan nosteeseen. Tämä edellyttää meiltä rohkeita tekoja, jotka ovat jopa maailman mittakaavassa poikkeuksellisia. Panimo areenan paraatipaikalla tulee olemaan elämys kaikille aisteille”, Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen kertoo yrityksen tiedotteessa.
Areenalle rakentuva craft-panimo jatkaa Hartwallin omistautumista paikallisiin erikoisoluisiin. Alkuvuodesta 2021 Hartwall osti Bryggeri Helsingin panimoliiketoiminnan ja nyt on vuoro satsata Tampereelle, jossa on jo valmiiksi kukoistava olutkulttuuri.
”Tampereella on laadukkaita omia panimoita ja siellä teollinen historia yhdistyy verrattomalla tavalla nykykulttuuriin. Haluamme tuoda kaupunkiin jotain uutta, mutta pohjimmiltaan tamperelaista”, kertoo Hartwallin craft-panimoiden kehityspäällikkö Juhani Mertsalmi.
2. Kontulan Oluttehdas
Yksi mielenkiintoisimmista, mutta samalla tavallisimmista, panimoista löytyy Kontulasta. Tai tarkemmin sanottuna ei löydy, sillä Kontulan Oluttehtaalla ei ole omaa tuotantolaitosta tai varastotilaa. Se valmistuttaa oluensa Tartossa A. Le Coqin panimolla, jossa tuotantomääräksi saadaan huikeat 100 000 litraa.
Toisin kuin monet muut trendipanimot, tämä Jukka Kurttilan ideasta syntynyt oluttehdas valmistaa peruslageria ilman turhia kikkailuja.
“Ei kikkoja eikä erikoisuuksia, vain juotavaa lageria. Me ei jakseta tuota oluthössötystä. Perusbisse rules”, panimon nettisivuilla kerrotaan.
LUE MYÖS: Ruokaintoilijat matkaavat nyt Kontulaan - näitä annoksia ei muualta saa!
Kontulan Oluttehtaan Keijo-olut tulee löytymään S-ryhmän kaikkien myymälöiden hyllyiltä maaliskuun 2021 aikana. Olut tulee saataville puolen litran tölkeissä 4,6 % ja 0,0 % vahvuisena.
3. Mad Hopper
Taka-Töölöön, Viisi Penniä -ravintolan kellariin rakentuvan Mad Hopper -panimon rakennustyöt piti olla valmiina jo tammikuussa, mutta mutkia tuli matkaan. Tällä hetkellä tavoiitteena on, että Mad Hopper Brewing Companyn ensimmäisiä oluita päästään maistelemaan Viiden Pennin oluthanoista vappuun mennessä.
Panimon tuotantokapasiteetti on alussa 90 000 litraa vuodessa, ja sitä on tarkoitus kasvattaa pikkuhiljaa. Panimotekniikka mahdollistaa innovatiivisen ja teknisesti haastavien oluiden valmistamisen. Panimon missiomme onkin panna uniikkia, modernia ja korkealaatuista craft-olutta pienellä twistillä.
“Laatuajattelu ohjaa toimintaamme. Tähtäämme siihen, että oluemme ovat maukkaita sekä teknisesti korkeatasoisia ja virheettömiä. Sen varmistavat parhaat raaka-aineet sekä mahdollisimman pieneen ympäristön kuormitukseen ja energiansäästöön perustuva panimotekniikka, hankkeen vetäjä ja yhtiön toimitusjohtaja Gianjot ”Dollar” Singh kertoo.
1 kommentti
EnEdesJuoOlutta
19.3.2021 09:19
Ihanko oikeasti Finlayson miljönäärin uusin rahasampo on mielenkiintoisin uutuus Suomen panimomaailmassa?!? Mikä tässä on mielenkiintoista? Markkinointigurun uusi aluevaltaus jossa Virossa valmistettu bulkkiolut paketoidaan Suomeen sopivaan kääreeseen ja päälle luodaan kaunis tarina siitä kuinka duunarit tekee tavallista olutta duunareille. Tällä ei ole mitään tekemistä duunareiden tai Kontulan kanssa... mielestäni tässä ei auta, että hätäpäissään on nyt päätetty voitoista lahjoittaa 5% Kontulan alueen kehittämiseen/ nuorisotoimintaan, kun on todettu että kuluttajat näkevät markkinointi sumuverhon läpi (toisin kuin toimittaja?) Suomessa on monia huikeita pienpanimoita joissa tehdään suomalaista olutta suomalaisista raaka-aineista ja joiden taustalla on ihan oikeita tarinoita. Nämä tarinat eivät ehkä näy ja kuulu niin paljon koska niiden yritysten takana ei välttämättä hääri miljoonia euroja ja markkinointiin erikoistuneita tarinankertojia vaan ihan oikeita olutintoilijoita.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin