Suomalainen ravintolaketju Classic Pizza Restaurant on ehtinyt kahden vuoden Tanskassa toimimisen aikana voittamaan paikallisten sydämet puolelleen. Siitä kertoo äänestysvoittona ansaittu Kööpenhaminan Paras Pizza 2020 -titteli.
Matkailuun OpdagDanmark-sivustolla vuosittain järjestettävä äänestys laittaa parhausjärjestykseen Tanskan ravintolamaailman parhaat tuotteet ja palvelut alueittain.
"Positiivisista asiakaspalautteista tiedämme, että meidän tuotteet, palvelu ja ravintolat kiinnostavat myös Tanskassa ja meille on jo kertynyt mukava joukko vakituisia asiakkaita. Uskalsimme odottaa, että kova työ palkitaan ja pärjäämme kovassa seurassa. Kilpailu Kööpenhaminassa on kova ja kaupungissa on useita meitä suurempia ja tunnetumpia gourmet- pizzaravintoloita", Classic Pizza Restaurantin ravintolatoimenjohtaja Tommi Aaltonen kertoo.
Classic Pizzalla on Kööpenhaminassa kaksi ravintolaa. Classic Pizza Magasin sijaitsee legendaarisessa Magasin du Nord -tavaratalossa ja Classic Pizza FRB.C. puolestaan kauppakeskuksessa Frederiksbergissä. Molemmat ravintolat ovat toimineet Tanskassa vasta pari vuotta.
"Konsepti itsessään on hiottu kuntoon 25 vuoden aikana, sillä olemmehan aloittaneet samalla tiellä jo vuonna 1996 Hangossa. Arjen pienet asiat takaavat, että brändi toimii loistavasti myös Kööpenhaminan kilpaillussa markkinassa. Olemme myös valinneet liikepaikkamme tarkasti, sillä sijaitsemme kaupungin parhaissa ja tunnetuimmissa kauppapaikoissa."
Aaltosen mukaan Kööpenhaminan kenttä on todella kilpailtu, mutta mahdollisuuksia riittää ulkopuolisillekin. Omat paikalliset haasteensakin löytyy.
"Maantieteellisesti eteläisemmän sijaintinsa vuoksi Tanskassa ei ole samanlaista shopping mall -kulttuuria kuin Suomessa. Se ympäristö on taas meille tuttua. Tanskalaisilla ei ole samanlaista lounaskulttuuria kuin suomalaisilla ja ruotsalaisilla mikä luo oman haasteensa lounasajan myynnille. Tanskalaisten lounas keskittyy pääasiassa smørrebrødin ympärille eli kylmiin täytettyihin leipiin. Koska tanskalaiset eivät syö raskaita lounaita, myynnit painottuvat iltaan ja viikonloppuihin."
Classic Pizzan on tarkoitus jatkaa kansainvälistymistään, mutta se on tarkoitus tehdä kärsivällisesti menestyksestä huolimatta. Liikepaikkoja harkitaan tarkkaan, sillä sijainti on kaikki kaikessa.
Uusien liikepaikkojen haku on koko ajan päällä. Tärkeintä on sijainti. Tämä on sijaintibisnestä samalla tavalla kuin vaikkapa McDonald ́silla ja Burger Kingillä. Kolme tärkeintä tekijää menestykseen ovat sijainti, sijainti ja sijainti", toimitusjohtaja Juha Toivanen sanoo.