Jo pidemmän aikaa raitiovaunuliikenne on ollut ikään kuin Helsingin keskustan yksinoikeus. Samalla kun kaupunkiliikkumista helpotetaan, ulottuu se myös uusille alueille. Kaupungista toiseen liikkuminen pääkaupunkiseudulla helpottuu huomattavasti. Länsimetro ja Raide-Jokeri tekevät liikkumisesta entistä simppelimmän Helsingistä Espooseen, seuraavana on vuorossa Vantaa.
Viime maanantaina Vantaan kaupunginhallituksessa näytettiin vihreää valoa pikaraitiotielle, jonka kyydissä pääsisi Itä-Helsingistä Vantaalle. Linja kulkisi Helsingin Mellunkylästä Hakunilaan, sieltä Tikkurilaan jai Aviapolikseen. Varsinkin Hakunila hyötyy tästä uudistuksesta, sillä ratikan kulku yhdistäisi sen metro- ja junaliikenteeseen.
Alueille, varsinkin Hakunilaan, uskotaan kasvua uusien yhteyksien mukana. Vantaan apulaiskaupunginjohtajan Hannu Penttilän mukaan siitä on näyttöä esimerkiksi Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Kivistössä, joissa junaliikenne on osa alueiden elinvoimaa.
Hanke etenee, mutta aikatauluja sille ei olla vielä asetettu. Linjan rakentaminen voisi arvion mukaan alkaa 2020-luvulla ja kyytiin voisi päästä 2030-luvulla. Budjetiksi on kuvailtu noin 300 miljoonaa euroa. Kaupunki toivoo valtiolta 30 prosentin rahoitusta. Loppu jäisi maksettavaksi Helsingille ja Vantaalle.
Ties kuinka laajaksi raitiotielinjasto muodostuu tulevaisuudessa. Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren kaupunkistrategia sisältää pikaratikan rakentamisen Malmille, joka ehkäpä tulevaisuudessa voisi yhtyä Vantaan toistaiseksi nimeämättömään pikaratikkalinjaan. Näiden lisäksi ratikkalinjaa suunnitellaan Munkkiniemestä Pohjois-Haagan asemalle, jolloin se kulkisi kaupunkibulevardiksi muuttuvaa Vihdintietä pitkin.