Mikä?
Neljän kaveruksen perustama Corner Shop-kollektiivi, eli Juha-Tuomas Reinikainen, Lauri Tujula, Juho Heikkinen ja Eesu Lehtola. Perustettu keväällä 2013.
Millaisia tuotteita?
Toteutamme kollektiivina erilaisia projekteja videokuvauksesta graafiseen suunnitteluun. Ensimmäinen oma yhteinen projektimme, vaatemallisto, valmistui heinäkuussa 2013. Siihen sisältyy t-paitoja, pipoja ja kangaskasseja. Mallistoon kuuluu myös yhteistyö J. Kiesi -Grandes yhtyeen kanssa, yhtyeelle on suunniteltu oma t-paita ja kassiprintti. Myös näyttelytoimintaa, malliston julkaisemisen yhteydessä myös näyttely Myymälä 2:sessa heinäkuussa.
Kenen suunnittelemia?
Jokainen Corner Shopin jäsen on suunnitellut kaksi t-paitaprinttiä. Ohuempien kangaskassien printtisuunnittelu on Eesu Lehtolan käsialaa. Paksummat kassit on suunniteltu yhdessä Heidi Virtasen ja Corner Shopin jäsenten kesken.
Kenelle ne on tehty?
Ensimmäisen malliston tyyli on rennosti skeittiestetiikan kanssa flirttaileva. Pipot, printtipaidat ja kangaskassit voi helposti nähdä yhdistyvän esimerkiksi kuluneeseen parkatakkiin ja maihareihin. Vaatteet sopii rentoon tyyliin niin tytöille kuin pojillekin.
Miten ne on tehty?
T-paitojen ja kangaskassien printit on painettu silkkipainotekniikalla. Paksummat kangaskassit on käsintehty Suomessa. Pipot on tilattu valmiina, kangasmerkkiä lukuunottamatta.
Kuka ne on tehnyt?
Silkkipainoprintit on toteuttanut painotalo, paksummat kangaskassit on tehnyt Heidi Virtanen.
Miten ne toimii?
Ne puetaan päälle tai niitä kannetaan. Tai niillä kannetaan.
Mitä design tarkoittaa?
Hyvä design tarkoittaa käytännöllistä, hyvin suunniteltua ja tyylikästä lopputuotetta tai palvelua. Onnistunut design saattaa jäädä usein huomaamatta, koska se on toimivaa ja loppuun asti ajateltua. Esimerkiksi toimiva kirjatypografia on toimivaa siksi, ettei siihen juuri kiinnitä huomiota. Se edesauttaa pääasiaa, eli kirjan sisällön ymmärtämistä. Huonon designin taas tunnistaa helpommin. Kun mikroaterian muovikelmu ei irtoa mikrottamisen jälkeen tai tuoli on epämukava istua, silloin tietää, ettei suunnittelu ole onnistunut tavoitteessaan. Design (hyvä sellainen) on asioiden viemistä vähän pidemmälle, kuin mitä välttämättömin toteuttaminen vaatisi.
Miten syntyy hyvä idea?
Joskus kuin itsestään, joskus yhdessä ajatuksia vaihtamalla. Hyvä idea voi olla myös työvoitto, se voi tulla monen huonon idean kokeilun ja hylkäämisen jälkeen. Ongelmasta irrottautuminen auttaa. Hikilenkki tai baari-ilta voi tuoda pulpauttaa ratkaisun ongelmaan kuin itsestään.
Onko suomalaiselle suunnittelulle tarpeeksi näyteikkunoita?
Pieniä design-liikkeitä ja tapahtumia tuntuu olevan paljon, mutta aina voisi olla lisää. Suunta on ainakin hyvä ja paljon kiinnostavaa tuntuu tapahtuvan.
Millaisissa yhteyksissä haluaisitte, että tekemisenne tulee esiin?
Osana suomalaista kiinnostavaa suunnittelua. Design Market on tapahtumana hyvä esimerkki tästä. Koko kollektiivin ideana on ollut tehdä asioita tekemisen ilosta ja yhdistää osaamista erilaisten projektien muodossa, joten toimintakenttä on laaja.
Tarvitseeko kansainvälistyä? Millä taktiikalla?
Yhteistyöverkkoa löytyy ympäri maailmaa, joten se tuntuu luontevalta tavoitteelta. Ottaen huomioon Corner Shopin luonteen, kansainvälisyys voisi alkaa aluksi esimerkiksi yhteistyöprojekteina muiden kollektiivien kanssa ja esimerkiksi näyttelyinä.
Corner Shop / The Finnish Summer from Corner Shop on Vimeo.