Koris- ja tenniskengät muuttuivat nopeasti hip hop -eliitin intohimosta massatuotteeksi ja Adidas Super-star haukkasi kakusta suurimman palan.
Adidaksen pahin kilpailija Nike avitti asemaansa koripallolla. Vuonna 1987 se käytti superpalloilija Michael Jordanin nimeä kantavien Air Jordanien markkinointiin ennenäkemättömät 20 miljoonaa dollaria vuodessa. Tulos: tossumyynti lähes tuplaantui vuosikymmenenloppuun mennessä ja vain viidennes urheilukenkien ostajista käytti niitä urheiluun. Air Jordan on vieläkin Niken myydyin kenkä. Eläköitynyt palloilija saa nimensä lainasta lähes 50 miljoonan euron vuosittaisen korvauksen.
Toinen keino nostaa tossu katu-uskottavuuteen on vaivihkainen elokuvarooli. Tiger Asicsin kurssi tyylipörssissä on noussut lähes pystysuoraksi sen jälkeen, kun Kill Billin Uma Thurman teurasti puolet Japanin mafiasta keltaisissa kengissään. Asics, kuten usein on tapana, väittää, että Tarantino ei saanut maksua kung-fu -kenkien mainostamisesta. Kengät valittiin, koska Bruce Lee käytti niitä, kuuluu selitys. Adidas sen sijaan myöntää tukeneensa uutta Starsky & Hutch elokuvaa myös rahallisesti. Retrosankarien retrokengät jäävät tuskin keltään elokuvan nähneeltä huomaamatta. Mainosmies tietää, että mainoksilla ei saa uskottavuutta kuin terveyssiteille ja pesupulvereille. Kengät on saatava kadulle, ja juuri oikeisiin jalkoihin. Merkeillä, jotka ovat alusta lähtien olleet katukulttuurin ytimessä, kuten Nikella, Pumalla ja Adidaksella, on ollut helppoa. Reebok on sen sijaan saanut pakottaa itsensä piireihin. Se onkin haalinut talliinsa hip hop -maailman kalleimmat ja näkyvimmät mainostaulut: Jay-Z:n, 50 Cent:n sekä The Neptunesin Pharrell Williamsin. Jay-Z on jopa saanut suunnitellut Reebokille oman S Carter -malliston. Maailman ensimmäinen ei-urheilijan nimikkokenkä on Reebokin kautta aikojen parhaiten myynyt malli. Lisäksi Reebok palkkasi mainoksensa säveltäjäksi Yhdysvalloissa hypersuositun teinipunkbändin Blink-182:n.Poptähtien suosiosta huolimatta tossuyhtiöt kirjoittavat urheilijoille yhä suurimmat shekit, mutta eivät kelle tahansa urheilijoille. Kasvottomat pitkänmatkan hikoilijat saavat korkeintaan ilmaisia tossuja ja treenimatkoja, kun taas David Beckhamin kuiskitaan saavan Adidakselta yli 30 miljoonaa euroa vuodessa. Nike pistää paremmaksi: se maksaa Tiger Woodsille 35 miljoonaa euroa vuodessa.
Tiesitkö tämän tennareista
Tennaribisnes on Kiina-ilmiön pioneeri. 1980-luvun lopulta alkaen suurin osa maailman tennareista tehdään Aasiassa – Niken tuotannosta
99 % ja Adidaksen tuotannosta 95 % on Aasiassa.
Brändättyjä tennareita myydään vuodessa 10 miljardilla dollarilla eli yhteensä yli 900 miljoonaa paria. Miljardin rajan odotetaan menevän rikki lähivuosina.
Suurimman tennarivalmistajan Yue Yuen Industrial Holdings Limitedin tehtailta lähtee 160 miljoonaa paria vuodessa. Niitä tekee yrityksen 250 000 työntekijää. Bermudalle rekisteröity yritys valmistaa kenkiä muunmuassa Nikelle, Reebokille, Adidakselle, New Balancelle, Asicsille ja Timberlandille. Sen tehtailla Kiinassa kuluu 80 000 lehmän nahat päivässä.
Nike työllistää 22 000 henkilöä ja Adidas 15 000.
Klassikot
Karhu Supergreen
Kotoinen Karhu keksi ensiksi Niken sittemmin omiman ilmatyynytekniikan. Varoituksen sanasena kuitenkin se, että näitä alkaa tosi pian olla joka pojalla.
Nike Air Force One
Air Force One on ainoita tossuconnoisseurien hyväksymiä Nikejä. Ajalta ennen kuin Air Jordanit pilasivat kaiken. Niken Superstarina tunnettu kenkä tekee paluuta.
Converse All-Star Chuck Taylor
1950-luvulta lähtien tuotannossa olleet rokkitennarit ovat tuulahdus ajalta ennen tuotekehittelyä. Muun muassa 1980-luvun rullalautailijat, The Ramones, Nirvana ja ruotsalaiset indiepopparit ovat vannoneet All-Starien nimeen.
Puma Basket (ent. Clyde)
Puma basketit tulivat muotiin heti ”ensimmäisten koristossujen” Conversejen jälkeen. Tai oikeammin sanottuna ne tulevat aina muotiin Conversejen jälkeen. Niinpä nyt olisi oivallinen aika palata Puma Basketteihin. Kaikissa mahdollisissa väriyhdistelmissä valmistettu kenkä kuuluu alkuperäiseen
B-Boyn univormuun.
Adidas Superstar
Vuodesta 1969 yhtäjaksoisesti valmistettu tennari on maailman tunnetuin kenkä.
Asics Onitsuka Tiger Tai-Chi
Uma Thurmanin Kill Billissä käyttämiä, alunperin Bruce Leen mannekinoimia kung-fu-tossuja on tehty vain 3400 paria. Tigerien takia Lasse Viren oli menettää uskottavuutensa Montrealin Olympialaisissa. Kaikki eivät pitäneet Virenin tavasta tuulettaa yksinoikeudella maahantuomansa kenkä kädessä.
8 kommenttia
AsianGirl
22.5.2004 15:36
Tehkää myös juttua niiden naisten ja lasten ongelmista, jotka vääntävät tossuja kauko-isän maissa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Miigu
22.5.2004 17:04
Kulunut juttu, keta kiinnostaa? Lahempaakin, esim. Imatran keskustastakin loytyy ihmisia joilla on huolia elamassaan.
Puhutaan mieluummin positiivisesta, esim. kuinka kauko-idan vapaaehtoiset ihmiset tekevat korkeampaa tilia kuin koskaan ennen tossuja vaantamalla. Silla he ostavat ruuan lisaksi myos telkkarin ja saavat ensi kosketuksen sivistykseen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sivustakatsoja
23.5.2004 00:51
Kaukoidän lapsityövoima on hyvin markkinoitu ongelma kun joka hiton vihernilliäinen jaksaa siitä yhä itkeä.
Eivät ne kakarat mystisesti siirry kouluun vaan seuraavaan mahdolliseen duuniin eli tienaamaan fyrkkaa perse paljaana kun tehdas suljetaan näiden pohjolan pikku besserwisserien painostuksesta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nanna24
24.5.2004 12:44
Sivustakatsoja on ihan oikeassa, täällä pohjoisessa ei vaan ymmärretä sitä että jos lapsityönteko loppuu niin eipä niille lapsille mitään Barbejakaan kätösiin tipu..tienaaminen siirtyy vaan uusille urille.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
MastaNesta
25.5.2004 11:51
Lieneekö urbaani legenda, mutta puhuvat, että Hilfigerin Tommyn brandin lantsaus ois tehty siten, että vaatteista jätettiin hälyttimet tarkoituksella pois, jotta jengi käyttäs taskualennusta. Tämän jalkeenhän striittikredibiliteetti on rankka, kun tavara löytyy ennenkaikkea tietynlaisella "kuluttajakunnalla" ...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jas_
26.5.2004 02:14
"Lieneekö urbaani legenda..." Kyllähän noista tapauksista on kirjoiteltu. Bronxissa annetaan tiukimpien gangstojen varastaa muka huomaamatta kasoittain brändivaatteita, jotta jengi näkee, millä pärjää. Nike rakentaa köyhälistön nuorille koripallokenttiä, joissa on yllätys-yllätys puolen kentän kokoinen swoosh keskellä jne.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vaiskiv
28.5.2004 00:16
En ymmärrä ku ne jaksaa jauhaa siitä lapsityövoimasta, mutta pirun hyviä kenkiä ne penskat tekee...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JanosPanos
29.5.2004 19:20
Heh, joo parempi niillä lapsilla on tehtaassa kuin kadulla. Ainoa keino saada lapset pois tehtaista, on panostaa koulutukseen. esim. Brasiliassa köyhät perheet saavat pientä tukirahaa jos lapset käyvät koulussa. Tällä toimenpiteellä yritetään poissulkea se, että vanhemmat lähettävät lapsensa tehtaaseen koulun sijaan. Jatkuva koulutus ja valistus sekä kuluttajien eettinen valveutuneisuus ovat keinoja, joilla voimme valmistella oikeudenmukaisempaa tulevaisuutta. Askel on kevyempi tennareissa, kun tietää ettei niiden takia ole vuodatettu kaukaisen veljemme verta!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin