Wal-Mart ilmoitti, että heidän pitää saada tiukempi kontrolli omaan toimitusketjuunsa. Herätyskellot alkoivat soimaan, kun Bangladeshissa tapahtunut tulipalo vaati yli sadan tehdastyöntekijän hengen.
Tulipalon kohteena ollut tehdas ei täyttänyt Wal-Martin standardeja, mutta toimi alihankkijana yritykselle, jolla asiat oli päällisin puolin kunnossa. Wal-Martin tietämättömyys siirtää vastuun kätevästi toisaalle, jonnekin mihin länsimainen paheksunta tai lainkoura ei yllä.
Wal-Mart ei ole yksin ongelmiensa kanssa. Not For Sale -organisaation tekemä tutkimus paneutui 50 vaatevalmistajan tuntemukseen omasta tuotanto- ja toimitusketjustaan. Viikkoa ennen tulipaloa julkaistut tulokset ovat erittäin karut.
Wal-Martin lisäksi tutkimuksessa heikkoja arvosanoja keräsi kasa tunnettuja brändejä. Lacoste, Quiksilver ja Skechers hännänhuippuna eivät tunteneet juuri mitään osia tuotantoketjustaan.
Iso osa tutkituista yrityksistä tunsi kohtalaisen hyvin prosessin loppuvaiheen, jossa kankaat muuttuvat vaatteeksi, mutta näilläkin yrityksillä oli suuria aukkoja ketjun alkupäässä, missä raaka-aineet kerätään ja jalostetaan kankaiksi. Havaitut ongelmat koskivat työntekijöiden oikeuksia, turvallisia työoloja, valmennusta ja työnvalvontaa ja alihankkijaketjun tuntemusta.
Wal-Martin tapauksessa paljastui, että tulipalon kohteena ollut tehdas oli tuttu paikka, koska se oli tarkastettu 2011, jolloin tehtaasta löydettiin vakavia paloturvallisuuteen liittyviä huolenaiheita.
Lähde: Quartz
1 kommentti
too_late
26.12.2012 18:38
Moni yritys tietää kyllä mistä puuvilla tulee ja millaisissa olosuhteissa se poimitaan ja jalostetaan kankaiksi. Mutta yrityksiä ei tutkimusten tekeminen kiinnosta, koska se käy kalliiksi monella tavalla. Miksi haaskata resursseja tuotteiden alkuperän selvittämiseen, kun tutkimusten lopputulos on lähes pomminvarmasti se, että paljastuu laittomuuksia työolosuhteissa, tavarantoimittajaa joudutaan vaihtamaan, raaka-aineen hinta nousee (laillisesti tuotettu raaka-aine on kalliimpaa) ja yritykseltä voi mennä maine asiakkaiden silmissä kun juttu vuotaa lehtiin/nettiin ja asiakkaat saavat tietää että yrityksen tuotteet on valmistettu epäeettisesti.
Näitä tutkimuksia tehdäänkin vain silloin, kun ulkopuolinen taho (kuten Not For Sale -organisaatio) ryhtyy selvittämään asioita itse TAI kun yritys saa asiakkaiden taholta niin paljon feedbackia että tuotteiden alkuperää on pakko selvittää tai asiakaskunta rupeaa harvenemaan.
Tässä esimerkki Suomesta. IKEA Vantaan tavaratalo myy tekstiilejä, jotka on tuotettu Pakistanissa. Kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen mukaan Pakistan on yksi maailman väkivaltaisimpia maita. Naisilla ei ole ihmisarvoa lainkaan, koska kiihkomuslimit pitävät siitä huolen. Kunniamurhat, äärimmäisen raaka perheväkivalta, tyttöjen naittaminen 10-vuotiaina (aviomiehet ovat 30-60 vuotiaita), muslimiterroristien harjoittama väkivalta siviiliväestöä kohtaan ja väkivalta uskonnollisia vähemmistöjä (kristityt) kohtaan.
Vieläkö tekee mieli mennä IKEAan shoppailemaan ja ostaa se hullunhalpa pussilakanasetti?
Tarkistesana: LAHJA
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin