Wanted: sankarikuluttaja

Helsinkiläinen aktivistiryhmä Dodo kirjoitti manifestin kalliiden tuotteiden puolesta.

Dodo ry:n ydinaktivistiryhmä koostuu pääosin Helsingin yliopiston opiskelijoista.
Dodo ry:n ydinaktivistiryhmä koostuu pääosin Helsingin yliopiston opiskelijoista.

Haluamme sankareiksi. Sellaisiksi, joilla on oikeasti väliä. Haluamme toimia tässä ja nyt, emme paeta linkolalaisiin pastoraaliutopioihin. Haluamme ekovallankumouksen, joka alkaa ruokakaupan kassalta, muotihuoneen sovituskopista ja lippupalvelun luukulta.

Nousukauden suomalaiset käyttävät valtavasti aikaa, rahaa ja aivokapasiteettia kuluttamiseen. Mietimme, missä on halvin taulutelevisio. Luemme lehdistä, kuinka kallis design-laukku – tai sen kopio – tekee onnelliseksi. Oikeasti tässä kaikessa kyse on siitä, että toisen kärsimyksellä tuotettu tavara kulkee Kiinasta kaatopaikalle vain pistäytyen pursuavissa vaatehuoneissamme.

Elämme modernin historian suurinta muutosta, ilmastokatastrofia. Parhaiden taloustieteilijöiden ennusteissa maailmantalous pienenee viidenneksellä vuoteen 2050 mennessä, jos ilmastonmuutosta ei saada hallintaan. Aavikoituvan Afrikan väestö vyöryy läpi piikkilankojen Eurooppaan, pyörremyrsky panee päreiksi joko Miamin tai Tokion, ja Kiinan sekä Intian kaupungit seisahtuvat krooniseen vesipulaan. Tämän kaiken estäminen vaatii sitä, että teemme yhteiskunnastamme lähes täysin hiiletöntä – puhumme 90% vähennyksistä puolessa vuosisadassa.

Siksi on selvää, että kulutuksemme muuttuu. Käytännössä hiiltä on kaikessa, mitä kulutamme. Henkilökohtaiset päästökiintiöt ovat lähempänä kuin luulemmekaan. Ilmastopolitiikka tulee iholle, kun jokaiselle kansalaiselle jaetaan vuotuinen tasasuuruinen hiilitili. Saldon mennessä miinukselle saatat joutua ostamaan puuttuvat päästöoikeudet moninkertaiseen hintaan – olet säälimättömien päästömarkkinoiden armoilla.

Onko silloin enää kenelläkään varaa ostaa mitään laadutonta? Massatuotettujen halpisfarkkujen päästöt ovat yhtä suuret kuin vastaavan käsityönä tehdyn designtuotteen. Pian vaihtoehtona ei enää ole viidet huonot tai yhdet laadukkaat.

Me sankarikuluttajat luomme uutta kulutuskulttuuria.

Sellaista, jossa jo nyt halutaan nähdä tavaroiden läpi – montako kilometriä tomaattini on matkustanut, kuka ompeli läpi yön huonossa valossa paitaani? Luomme kulttuuria, jossa suhteet materiaan eivät ole irtosuhteita. Meille tavara on toveri. Se on toveruutta, jonka rakentamiseen käytetään aikaa, rakkautta ja rahaa. Toveruutta, josta ei hevin luovuta, sitä hellitään ja huolletaan.

Toveruus tavaraan syntyy pitkän harkinnan tuloksena. Hyvä toveri voi olla American Apparelin T-paita tai UFF:n vintage-mekko, jonka löytämiseen meni aikaa, mutta joka kestää koko elämän. Kai jokainen meistä haluaa elämänmittaisen rakkaussuhteen yhden illan jutun sijaan, joka jo seuraavana sesonkina hävettää ja kuvottaa?

Sankarikuluttajuus ei silti ole pelkkää materiaa. Se on gallerioita, graffiteja ja huovutuskurssi. Sankarikuluttajan elämän on suuria tunteita ja hienoja yksilösuorituksia – oopperaa suurella näyttämöllä. Tätä esitystä ei katsota taulutelevisiosta, vaan sitä eletään urbaanin kanavan primetimessa, maailmaa ja yhteistä tulevaisuutta kunnioittaen. Sinä päätät, minkä roolin otat.

Me sankarikuluttajat odotamme nyt, että myös politiikot skarppaisivat ja tekisivät politiikasta taas yhteisten asioiden hoitamista. Lopettaisivat jauhamisen tuposta, natosta sekä taitetusta indeksista ja ryhtyisivät toimimaan esimerkiksi Itämerta saastuttavan tehotuotannon kieltämiseksi.

Sankarikuluttajana olet löytänyt jo kaupunkiin. Pysy täällä. Täällä kaikkialle on lyhyt matka – myös sankariksi. Elämä kaupungissa ei ole ruuhkassa, tunkkaisessa autossa istumista, tulevaisuudessa hiilitilin riittävyydestä kamppaillen. Hypermarketista farmariautolla haetun tarjous-Pepsin sijaan kaupunkilainen saa jotain parempaa, parhaassa paikassa ja paremmalla ajalla. Sankarikuluttaja tekee sitä ytimessä, ehkä ahtaasti, mutta nauttien muiden ihmisten luomasta tunnelmasta. Valitse siis oikein!

Dodo ry:n Megapolis2022-ympäristöfestivaali Vanhalla ylioppilastalolla 13.10. Lisätietoa tapahtumasta ja sankarikuluttamisesta www.megapolis2022.org

4 kommenttia

spudemus

5.10.2007 13:16

Ensimmäinen kerta kun Ilmatsonmuutos mainittiin Helsingin Sanomissa taisi olla vuonna 1974. Ei se ole mikään "tässä ja nyt" -juttu. Kunhan on tullut taas vuorostaan uutisaiheiden kiertokulun myötä pinnalle. Aivan kuten muotikin joka kulkee omaa kiertokulkuaan.

Eipä sinänsä että sen vaikutusta mitenkään vähättelisin, itsekin olen vaihtanut energiansäästölamppuihin ja koetan jokapäiväisessä elämässäni tehdä luonnon kannalta hyvä ratkaisuja. Mutta ei ilmastonmuutos mikään tämän sukupolven juttu ole. Siihen reagoiminen ehkä on... Parempi 30 vuotta myöhässä kun ei ollenkaan:)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

terveisia Napolista

7.10.2007 14:57

Mitä mitä? Onkohan ketään lukenut kirjaa nimeltään Gomorra; Jos joku oikeasti luulee, että esim. italialaiset design tuotteet olisivat ns. luonto-ystävällisimpiä verrattaessa niitä kopioihin, erehtyy. Vain logo muuttuu ja muutama aitoustodistus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Elsewhere

8.10.2007 14:06

Koko kuluttamisen perusideahan on väärä, ei se, mitä kuluttaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

energialamppu

9.10.2007 11:02

Energialamppuvouhutus, energialampun hinta jo kertoo miten paljon enemmän energiaa sen valmistamiseen,kuljetukseen ja pakkaamiseen kuluttajalle on mennyt. Ilmaiset asiat elämässä kuluttavat vähiten energiaa, paitsi tämä, multa lähtee .. energiaa paljon tätä katsellessa

http://www.veoh.com/videos/v1113265wqB7eE7W

Ihmetellä täytyy miten kaikki musiikki, videot ja jopa elokuvat ovat muuttuneet maksuttomiksi netin myötä! Tosin energiaa niiden tuottamiseksi on kulutettu paljonkin ja lisäksi niihin pääsy kuluttaa energiaa.(tietokone, adsl, operaattorit)
Selvästi kuitenkin henkiset tuotokset vaikuttaisivat kuluttavan vähemmän energiaa kuin moni muu toiminta. Vrt kirjoittaminen tai autolla ajaminen.
YouTube, VEOH, GoogleVideo ja monet muut ilmaiset videosaitit säästävät energiaa jos sitä vertaa vaikkapa vanhaan putkitelevisio-kauteen tai nykyiseen digitelevisio-aikakauteen. (digiboksi + tv+ tuotantokoneisto,
YouTubessa tuottaja voi olla yksi persoona)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi