Edelliseen blogaukseeni viitaten luonnostelin muodin lakia. Nyt se lähtee lausuntokierrokselle eli teille.
1 § Tässä laissa muodilla tarkoitetaan tietyssä rajatussa ryhmässä 2–5 prosentin penetraatiota saavaa ilmiötä.
2 § Tässä laissa massamuodilla tarkoitetaan muotia, joka leviää rajatusta ryhmästä useampaan ryhmään.
3 § Tässä laissa trendillä tarkoitetaan vallitsevaa muoti-ilmapiiriä.
4 § Tässä laissa muodin esikuvalla tarkoitetaan henkilöä, joka on luonut käsityksen itsestään uusia asioita ilmentävänä. Muodin esikuvalla on vaikutusvaltaa yhdessä tai useammassa ryhmässä. Muodin esikuvalla on kulttuurista pääomaa. Kulttuurinen pääoma on hyödynnettävissä esimerkiksi rahallisesti.
5 § Vaatevalmistajat valmistavat trendinmukaisia vaatteita. Niistä tulee muotia, jos ne jalkautuvat käyttöön ja saavuttavat tarvittavan penetraation.
Vaatevalmistajat valmistavat myös vaatteita, jotka ovat jo muotia tietyissä ryhmissä. Tavoitteena on massamuodin luominen.
6 § Muotisuunnittelijat ja niin sanotut muotitalot tekevät ehdotuksia siitä, mitä muoti voisi olla. Kun asia omaksutaan käyttöön, siitä tulee muotia. Tiettyjen muotisuunnittelijoiden ehdotukset muodiksi hyväksytään herkemmin. Näillä suunnittelijoilla on enemmän kulttuurista pääomaa kuin muilla suunnittelijoilla. Tavoiteltava tila muotisuunnitelijalle on muodin esikuvaksi nouseminen.
7 § Myös muotiesikuva tekee tahallisesti tai tahattomasti ehdotuksia siitä, mitä muoti voisi olla.
8 § Muoti siirtyy pääosin yhteiskunnan yläkerroksista alakerroksiin. Usein myös alakerroksesta yläkerrokseen, muttei koskaan keskikerroksen kautta. Muoti syntyy yhteiskunnan ääripäissä.
9 § Jos jotain asiaa kopioidaan, kopiot ovat ilmentymä kyseisen asian muodikkuudesta. Kopiot eivät ole muotia, useimmiten antimuotia, merkki siitä että kopion kantaja ei kuulu muotiryhmän sisäpiiriin, vaikka haluaisi kuulua.
10 § Muoti ei ole enää muotia, kun se on vakiintunut jo useampaan ryhmään ja saavuttanut massamuotitason.