Vuoden 2014 Pin-Up Finland -kisan voittajaksi valittu Molla la Donna sai yhdeksi palkinnokseen kuvaukset Pin-Up Garagen Pin Me Up Photography -studiolla. Tämä palkintokuvaus antoi tiimillemme oivan tilaisuuden kokeilla jotain uutta kuvauksissa. Kuvaamomme tyyli on ollut tähän asti modernia pin-up kuvausta, eli olemme käyttäneet uudistuotantovaatteita ja kampaukset ja meikit on tehty moderniin pin-up tyyliin, joka toki on toteutettu pin-upin kulta-aikaa kunnioittaen, mutta myös sitä nykypäivään soveltaen.
Kerron ensin vähän taustaa kuvauksille jotka teimme. Kimmokkeen uudenlaisten kuvien kokeiluun sain viime syksyn Lontoon matkaltani. Minut kutsuttiin Lontooseen Vintage Hairstyling for Camera -kurssille, jossa opetettiin vintage-tyylisiä kampauksia 1930-1960-luvuilta. Kurssin opettajana toimi tyylikäs Gloria-rouva, joka oli itse opiskellut kampaajaksi 1960-luvulla. Hän siis tunsi vintage-tekniikat erittäin hyvin. Glorian opettaman tekniikan lisäksi kurssin toinen opettaja oli Sharon, joka on Glorian tytär ja hyvä ystäväni. Myös Sharon on taitava vintage-tyylisten kampausten ja meikkien tekijä, mutta tällä kurssilla hänen roolinsa oli opettaa kunkin vuosikymmenen tyyliin kuuluvat tunnuspiirteet. Se tietomäärä, mikä näillä naisilla sisässään on tuntui tuntui huikealta, ja imin koko kurssin ajan niin paljon tietoa inspiroituneessa mielentilassa kuin pystyin.
Samalla Lontoon matkalla kävin vielä V&A Museumissa katsomassa Horstin elämäntyöstä kertovan näyttelyn. Se oli loistavaa jatkoa kurssille, sillä Horst valokuvasi muodin huippua erityisesti 1930-1950-luvuilla. Kun olen vähän tällainen herkkis ja taide vaikuttaa minuun parhaimmillaan hyvinkin syvästi, lähdin lähes kyynel silmässä näyttelystä pois vaikuttuneena kaikesta kauneudesta mitä olin nähnyt. Kotiin päästyäni kaikki näkemäni oli aivoissani myllertänyt ja hakenut muotoaan ja kun kerroin tästä kaikesta tiimilleni, ei heitä ollut vaikeaa enää innostaa kokeilemaan uudenlaista kuvausideaa.
Lähdimme siis kehittelemään ideaa perioid correct -kuvista, joissa kuvan teema, meikki, kampaus, vaatteet sekä valaistus ja kuvankäsittely viittaavat selvästi tiettyyn vuosikymmeneen. Tässä Mollan kuvaussetissä pääsimme kokeilemaan 1940- ja 1950-lukujen tyylejä. Kuvausvaatteet olivat oikeastaan suurin rajoittavin tekijä, sillä kuvausvaatteina käytimme Mollan kilpailupalkintona saamaa sponsorivaatepakettia. Koska kisamme sponsorit edustavat kuitenkin laadukkainta uudistuotantoa, totesimme että saamme ne niiden avulla tarpeeksi autenttisen tunnelman kuviin vaikka ne ovatkin uudistuotantoa eikä aitoa vintagea kuten jatkossa meillä on tarkoituksena.
Pin-Up kuvien kulta-aika sijoittuu juuri 1940-ja 1950-luvuille. Toisessa maailmansodassa sotilaiden taistelumoraalia pidettiin yllä llähettämällä rintamalle lehtiä, joissa viehkosti poseeraavat naiset muistuttivat, että kotona odottaa jotain jonka puolesta taistella ja palata kotiin. Näitä kuvia miehet kiinnittivät seinille ja esim. lentokoneen ohjaamoon, ja niin kuvista alettiin käyttää nimitystä pin-up.
1940-luvulla sotilaiden mukana länsimaihin palasi myös eksoottinen tiki-kulttuuri, joka kukoistaa edelleen. Myös Helsingistä löytyy upea tikibaari Kokomo, joka on elämys miljööltään ja myös SE paikka josta saa Helsingin parhaat drinkit. Tiki on myös yksi tiimimme lempiteemoista, joten se valikoitui luontaisesti teemaksi kuviimme, myös Mollan voittaman Dovima-playsuitin ollessa nimenomaan tiki-henkinen.
1940-luvulla naisten tyyliin kuului victory rolls -kampaukset, joissa kampauksen pääpaino on otsalla erilailla sommitelluissa pienemmissä tai isommissa rullissa. Takaa jätin hiukset tässä kampauksessa auki ja harjasin kiharat auki. Arabellum teki 40-luvun henkisesti melko neutraalin meikin, jossa oli mustat silmänrajaukset ja Besamen huulipuna ja poskipunasävyt vuodelta 1939. Ani ohjasi Mollalle teemaan sopivia poseerauksia ja käsitteli kuvat vielä 40-luvun tyyliin. Tässä otoksia valmiista kuvasarjasta:
Alusvaatekuvaan muutin hieman Mollan kampausta:
1950-luvulla koettiin nuorisokulttuurin nousu. Muotiin tulivat kellomekot, kissamaiset silmärajaukset ja kampauksen pääpaino siirtyi otsalta pään kruunuun, joka 40-luvulla kuului olla litteä. Mekko on oman Pin Me Up Clothing-mallistoni yksi suosituimmista tuotteista, jonka Molla myös sai palkinnoksi voitostaan. Tähän henkeen suunnittelimme diner-kuvan, jossa Molla istuu baaritiskillä nauttien pirtelöä:
Kuvaukset olivat koko tiimillemme todella inspiroivat, ja totesimme että tässä on linja jota alamme kehittää eteenpäin. Olemme muuttamassa uusiin isompiin studiotiloihin, jossa pääsemme kunnolla vauhtiin uusien kuvauspakettien kanssa. Ihanaa!