Kolme vuotta sitten, kun Facebook osti virtuaalilasivalmistaja Oculuksen kahdella miljardilla, suurella yleisöllä ei ollut hajuakaan miksi. Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg sanoi silloin, että virtuaalitodellisuus tulee olemaan suosituin sosiaalinen alusta ikinä. Ihmiset vitsailivat näkökenttään sujahtavasta uutisvirrasta mainoksineen päivineen.
Tiistai-iltana 18. huhtikuuta Facebook esitteli F8-konferenssissa uuden tuotteensa, Facebook Spacesin. Toimittajat pääsivät kokeilemaan heti tilaisuuden jälkeen kiehtovaa VR-Facebookia.
Aluksi luodaan oma hahmo, kuten kaikissa tutuissa peleissäkin. Pikainen keino hahmon luomiseen tulee tietenkin omista kuvista. Sen jälkeen kaikki ovet ovat avoinna ja kavereiden kanssa pääsee hengailemaan toiseen todellisuuteen. Ympäristö on täysin muokattavissa ja Spaces on yhteydessä myös Messengeriin.
Jokainen, joka on kokeillut VR-laseja, tietää miten aidolta se tuntuu. Facebookiin sukeltaessa kädessä ovat voivat olla myös ohjaimet, joten melkein kaikki käyttäjän liikkeet kopioituvat virtuaalimaailmaan. Uutisten lukeminen ja sisällön jakaminen saavat aivan uuden ulottuvuuden Spacesissa.
Kuten kaikki tiedämme, Facebookilla on järjettömästi dataa käyttäjistään, joten se lupaa virtuaalikokemuksen olevan täysin personoitu ja henkilökohtaisempi kuin koskaan.